Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Bahar Depresyonuna Dikkat

Bahar Depresyonuna Dikkat

Paylaş

Metropol yaşamında özellikle yoğun iş yaşamı olan kişiler bahar dönemine uyum sağlamakta zorlanırlar.  Dolayısıyla hızlı ve stresli yaşam koşulları olan kişilerde bahar depresyonuna daha sık rastlanıyor.

Dr. Mehmet Yavuz 

Nörolog

Bahar depresyonun etkisi altında olan insanlarda huzursuzluk, uyku düzeninde değişiklikler, umutsuzluk, enerji azalması, dikkat eksikliği, iştah kaybı gibi kişinin yaşam kalitesini düşüren pek çok belirtiye rastlanır. Depresyon belirtileri sadece ruhsal değil bedensel yakınmalara yol açabiliyor. Göğüs ağrısı, kas ve eklem ağrısı, cinsel isteksizlik, hazımsızlık, bulantı gibi belirtiler de bahar depresyonun habercisidir.

Bahar depresyonu en çok kimlerde görülür?

Bahar depresyonu bir duygu durum bozukluğudur. Depresif duygu durumu kadınlarda daha sık görülür. Hastalık başladığı zaman kişiler duygusal olarak çöker, sıkıntı ve huzursuzluk vardır. Hatta yaşama istekleri kaybolabilir. Mevsimsel depresyon olarak adlandırılsa da bahar depresyonu diğer depresyonlarla benzer belirtiler taşır. Kişinin genetik olarak depresyona yatkınlığı varsa ya da daha önce depresyon tanısı konmuşsa bahar depresyonuna yakalanma riski daha fazladır. Karamsar, özgüveni düşük kişiler bu dönemde daha fazla risk taşırlar.

Bahar depresyonunda ortaya çıkacak belirtiler

  • Kendinizi huzursuz ve üzgün hissetme
  • Sürekli devam eden nedensiz yorgunluk
  • Dikkat dağınıklığı ve buna bağlı unutkanlık
  • Konsantre olma yetisinin azalması
  • Umutsuzluk ve değersizlik duyguları
  • Kolayca ağlama
  • İntihar düşüncesi

Mevsim değişikliği nedeniyle ortaya çıkan depresyona karşı önlem alınabilinir. Gün içinde genel olarak kişinin performansında belli bir düşüş varsa bir psikiyatri uzmanına başvurmalıdır.

Ayrıca;

  • Gün ışığından mümkün olduğunca faydalanmak vücuttaki D vitamini eksikliğinin giderilmesini sağlar.
  • Hayatınıza sporu dahil edin. Günde 20-30 dakikalık tempolu yürüyüş kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacaktır.
  • Nefes egzersizi yapın. Nefes egzersizi rahatlamanıza yardımcı olacaktır.
  • Pozitif düşünmeye çalışın. Sevdiklerinizle vakit geçirin.
  • Dengeli beslenin. Öğün atlamayın. Karbonhidrat ve şekerden uzak durmaya çalışın. Bunun yerine sebze ve meyve ağırlıklı beslenin. Bol su için.
  • Sosyal hayatınızda keyif alabileceğiniz hobiler edinin.
  • Bu dönemde kendinize erişilmesi çok güç hedefler koymayın.
  • Suyun terapi yapıcı etkisi vardır. Bu yüzden her gün duş almaya özen gösterin.

Depresyonun tedavisi nasıldır?

Depresyonda ilaç tedavisi, şüphesiz en yaygın, en kolay ulaşılır bir tedavi pozisyonundadır. Ancak TMS tedavisi daha konforlu bir uygulamadır. İlaç tedavisinin düzeltemediği hastaların, TMS ile düzebilmeleri, TMS tedavilerinin daha etkin olduğunu göstermektedir. Bununla beraber TMS uygulamaları, ilaç tedavileri hatta psikoterapilerle birlikte de kullanılabilmektedir. Elbette ki ilaçlar, depresyonda çığır açan tedaviler olmuştur ve hala da dünya üzerinde milyonlarca hasta ilaçlarla düzeltilmeye çalışılmaktadır. Ancak şurası bir gerçek ki gelişen ilaç teknolojisine rağmen hala depresyondan çıkamayan ya da tam düzelmeyen yine çok sayıda hasta vardır. Transkranial  Manyetik Stimülasyon tedavisi ile beyine şok manyetik uyarılar göndererek, beyinin hastalanmadan önceki sağlam durumuna dönmesini amaçlanır.

TMS tedavisinde ilaç tedavilerinde gördüğümüz kilo alımı, sedasyon ve cinsel bozukluklar gibi yan etkiler görülmemektedir. En önemlisi, hamilelik ya da emzirme dönemlerinde ilaçlar sakıncalı iken TMS tedavileri güvenle kullanılabilmektedir.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*