Anasayfa / Bebek ve Çocuk Sağlığı / Çocukken Beslenme Çok Önemli

Çocukken Beslenme Çok Önemli

Paylaş

Beslenme her zaman, her yaşta çok önemli ve her zaman hayatın içinde olan temel yaşam ihtiyaçlarından biridir. Çocukluk çağı büyüme ve gelişme dönemi olduğu için beslenmenin önemi çok daha fazladır ve çok daha işlevseldir.

Nil Şahin Gürhan

Beslenme Uzmanı

Çocukluk dönemi hayatın her geçen gün değiştiği ve çok hızlı farklılaştığı bir dönemdir. Çocuğun beslenmesi, onun fiziksel ve zihinsel gelişimini birebir etkiler, her çocuk yeterli ve dengeli beslenmelidir. Çocukların beslenmesinde çok dikkatli davranmalı ama spekülasyonlardan da uzak durulmalıdır.

Birinci adım; sağlıklı beslenmeyi çocuğumuza öğretmeliyiz.

Sağlıklı beslenmeyi her yaşta ve her özellikteki kişinin öğrenmesi ve alışkanlık olarak yaşaması gerekir. Çünkü sağlıklı beslenme yaşam kalitesini arttıran unsurlardan en önemlisidir. Gelecek nesillerin fiziksel ve zihinsel açıdan sağlıklı olmaları için çocuklara sağlıklı beslenme ilkeleri öğretilmelidir. Çocukla birlikte alışverişe çıkmak, sofranın hazırlanmasında size yardımcı olmasını sağlamak ve sofrada ailece dengeli bir menü yemek sağlıklı beslenmek için önemli bir adımdır. Ayrıca çocuğa sağlıklı beslenmenin önemini anlatılmalı, besinleri ve besin gruplarını tanınmasını sağlanmalıdır. Çocuklara küçük yaşta iken tiyatro oyunları, oyunlar, bilmeceler ve masallar ile de sağlıklı beslenme mesajları verilmesi unutmamalı ve bu konuda seçici davranılmalıdır.

Çocuklarda fazla kilo problemi

Günümüzde çocukluk çağında görülen şişmanlığın en büyük ve en önemli nedenlerinden biri televizyon ve bilgisayar önünde geçirilen uzun ve hareketsiz saatler, ikincisi de fast-food ve abur cubur tüketiminin fazla olmasıdır. Aileler bu iki tehlikeye çok dikkat etmelidir.

Yaz sıcaklarında çocuklar nasıl beslenmelidir?

Yaz aylarında çocuklar daha hareketli ve aktif olsalar da, yakın zamanda yapılan bir çalışmaya göre yaz tatillerinde çocukların daha çok kilo aldıkları ortaya çıktı. Bu sıcak yaz günlerinde çocukların gereğinden fazla kilo almasını önlemek için önlemler alınmalıdır. Düzenli beslenmelerini sağlamak, fiziksel aktiviteyi arttırmak, ilgi duydukları bir spor dalına yönlendirmek kilo kontrolünde ilk adımlar olacaktır. Yüzme ve yelken gibi yaz sporları çocukların sosyal gelişimi içinde uygundur. Sıcak yaz günlerinde çocuk beslenmesinde dikkat edilmesi gereken ilk nokta su tüketimidir. Çocuğun gün boyunca yeterli sıvı ihtiyacının karşılanmasına dikkat edilmelidir. Beş yaşından büyük çocukların günde ortalama 8–12 bardak su tüketmesi gerekir. Dikkat edilmesi gereken ikinci konu, günlük enerji ve besin öğesi ihtiyacını mevcut beslenme programı ile karşılayıp karşılayamamasıdır. İhtiyaçların karşılanamaması durumunda beslenme yetersizlikleri ve bunlara bağlı hastalıklar, aşırı boş enerji alımı sonucunda ise aşırı şişmanlama problemi ile karşılaşılabilir. Aşırı sıcak havalarda çocuklarda iştahsızlık durumu da gözlenebilir. Bu durumda da az ve sık beslenmesine dikkat etmeli, iştahı açık olduğu dönemde de kilo kaybetmemesi için biraz fazla beslenmesi sağlanmalıdır. Çocuklar yaz aylarında enfeksiyonlara ve ishallere daha sık ve kolay yakalanır. Çocuklarda uzun süren ishaller, vücuttan aşırı su kaybına, kilo kaybına, yetersiz beslenmeye ve daha ilerlemiş durumda daha ciddi sağlık problemlerine neden olabilir. Yaz ishallerinin en sık görülen nedeni kirli sulardır. Çocuğun içtiği suyun temiz olduğundan emin olunmalıdır. Yaz aylarında sıkça görülen problemlerden olan gıda zehirlenmelerinin önüne geçebilmek için açıkta satılan besinler satın almamaya, paketli ve bilinen güvenilen marka ürünlerin son kullanma tarihine dikkat ederek almaya özen gösterilmelidir.

Çocuklarda en büyük sorunlardan bir tanesi de abur-cubur tüketiminin fazla olmasıdır. Gün boyunca zamansız tüketilen aşırı şekerli ve/veya yağlı besinler, çocukların iştahını kapatarak büyüme ve gelişmeleri için gerekli olan esas besin maddelerini almalarına engel olur. Bu nedenle çocuklarınıza öğünlerden 1–2 saat önce şekerli abur cubur yiyecekler vermemelisiniz. Bu tür yiyecekler olabildiğince seyrek olmak şartıyla, ana öğünden sonra çocuğun karnı tok iken az miktarda kontrollü bir biçimde verilebilir.

Sağlıklı beslenme alışkanlıkları en iyi ve en kalıcı bir biçimde çok küçük yaşlarda kazanılır. Çocuğun beslenme konusunda örnek aldığı ilk insanlar ailesidir. Bu nedenle kendi beslenme alışkanlıklarınızla çocuklarınıza örnek olmanız gerekir. Evde ayaküstü besinler atıştırmak, öğün düzeninin olmaması ve sağlıksız besin tüketimi gibi alışkanlıklar çocuğunuza aynen yansır. Siz düzenli ve kontrollü bir biçimde beslenmezden çocuğunuzdan böyle bir şeyi beklemek haksızlık olur.

Ayrıca çocuğun büyüme ve gelişmelerini takip etmek için çocuğun düzenli olarak bir sağlık kuruluşuna götürülmeli ve büyümesinin izlenmesi sağlanmalıdır.  Böylelikle çocukta oluşabilecek bir büyüme geriliği veya aşırı ve çok hızlı kilo alımını geç kalmadan fark etmiş ve gerekli önlemi almış olunur.

Çocuklarımızı beslerken birçok hatalar yapabilir

Çocuğu beslerken yapılan en büyük hata doğal davranmamaktır.

Birçok kişi çocuğu beslerken sağlıklı beslensin diye bol posalı besler. Yetişkin beslenmesi için bol posalı beslenme programları uygundur. Ancak çocukların beslenmesinde de posanın bol miktarda yer alması yanlış olur. Çocukların günlük posa gereksinmesi yetişkinlere göre daha azdır. Kepekli ürün tüketimi ile aşırı posa alımı ise minerallerin vücuttan atımını arttırarak bir takım yetersizlikler yaratabilir. Büyüme ve gelişmeyi yavaşlatabilir. Çocuklara 5 yaşı geçene kadar kepekli ürünler verilmemeli ve günlük posa ihtiyaçları; sebze yemekleri, salata ve meyvelerden karşılanmalıdır.

Yapılan diğer bir hata ise çocuklara enerjisi azaltılmış olan “light” ürünlerin verilmesidir. Örneğin çocukların light süt içmemesi gerekir. Çünkü çocuğumuzun gelişmesi için doymuş yağ asitlerine de ihtiyacı vardır. Ayrıca çocukların doğal besinler ile beslenmesi ve böylelikle sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanmaları gerekir.

Çocukların düşük kalorili zayıflama diyetleri uygulamamaları gerekir. Çünkü bu durum büyüme ve gelişmeyi duraklatır. Bu nedenle fazla kilosu olan çocuğa diyetisyen kontrolünde kendi yaşı ve özelliklerine uygun yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygulamalı ve zevk aldığı bir spor dalına yönlendirilmelidir.

Çocukların ödüllendirilerek beslenmesini sağlamak da yanlış beslenme alışkanlıkları kazanmasına neden olur. Ödüllendirme yerine sağlıklı beslenmeyi öğrenmesi ve beslenmenin doğal bir ihtiyaç olduğunu anlaması sağlanmalıdır.

Diğer bir yanlışta, çocuğun tükettiği besin miktarını çevresindeki diğer çocuklar ile kıyaslamak ve bu kıyaslamayı çocuğa da lanse etmektir. Bu davranış tarzı, çocukların yemek yemekten soğumasına veya yemek yemeye aşırı düşkün olmasına neden olabilmektedir. Ve daha önemlisi kendisine olan güveninin sarsılmasına neden olabilmektedir. Çocukla yemek konusunda tartışmak, onu sürekli yemek konusunda farklı ortamlarda da eleştirmek yaptığımız en büyük yanlıştır.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*