Anasayfa / Manşet / Çocuklarda Problem Çözme Becerileri

Çocuklarda Problem Çözme Becerileri

Paylaş

Bazen çocuklar okulda yaşadıkları ve kendi başına çözebilecekleri problemleri dahi arkadaşlarıyla iletişime geçmeden öğretmeniyle paylaşma ve yardım isteme arayışına girebilir. Çocuğunuza problem çözme becerisini kazandırmak sosyal becerisini olumlu yönde etkileyecek, kişiliğine önemli bir katkıda bulunmasını sağlayacaktır.

Reyzan Şahin

Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmeni

Her çocuğun kişilik yapısı farklıdır. Bazı çocuklar yaşadığı günlük durumları paylaşmaya çok açıktır. Bazı çocuklar ise okula gitmek istemeyecekleri kadar çok etkilendikleri bir sorun olsa bile günlük durumlarını paylaşmak istemez. Çocuklar bir problemi kendi başlarına çözüp çözemeyecekleri konusunu anlamlandırmada zaman zaman zorlanabilir.

Çocuğun yaşadığı problemleri çözmesinde ebeveyn olarak nasıl destekleyeceğinize dair ipuçları:

  • Yaşadığı olumsuz durumu paylaşmasını konusunda cesaretlendirin. Olumsuz durumunu destekleyecek birinin yanında olduğunu bilmeye ihtiyaç duyacaktır.
  • “Günün nasıl geçti, neler yaptın?” sorusunu sormak yerine, önce kendi gününüzün nasıl geçtiğini anlatmakla başlayın. Sizi en çok mutlu eden/ kızdıran/ üzen durumları söyleyebilirsiniz. İletişimi ilk kendi paylaşımlarınızla başlatmanız, çocuğunuzun paylaşımda bulunmanın doğal bir süreç olduğunu anlamasına olanak sağlayacaktır.
  • Gün içerisinde yaşadıklarınızı anlatırken ufak bir probleminizi de çocuğunuzla paylaşıp, ondan fikir alabilirsiniz. “Bugün işyerinde arkadaşımla yaşadığım problemi nasıl çözeceğime karar veremedim, sence bu konuda ne yapabilirim?” gibi basit bir probleminizi çocuğunuzla paylaşmanız onun da yaşadığı problemi sizinle paylaşması için bir yol açacaktır.
  • Okulda yaşadığı olumsuz bir durumu paylaştığında sorunu yaşadığı arkadaşının da çocuk olduğu unutulmamalıdır. Bu sebeple çocuğunuz yaşadığı problemi paylaşırken hissettiğiniz olumsuz duygularınızı yöneterek, soğukkanlılıkla, sakin bir şekilde dinlemelisiniz.
  • Aynı arkadaşıyla farklı konularda tekrar bir problem yaşayabilir. “Yine mi kendini savunamadın?”, “Yine cevabını veremedin mi?” gibi yargılayıcı cümleler kurmayın. Yaşadığı olumsuz duruma çok fazla tepki göstermeniz paniklemesine ve bir sonraki yaşadığı durumu paylaşmada zorlanmasına sebep olabilir.
  • Problem yaşadığı arkadaşıyla ilgili devamlı olarak olumsuz geribildirimler verip bunu gündem haline getirebilir. Durumu soğukkanlılıkla yönetebilmek adına çocuğunuza “Herkes her davranışı aynı hızda öğrenemeyebilir bazı çocukların doğru davranışı öğrenmek için daha fazla zamana ihtiyacı olabilir.” gibi benzer bir ifadede bulunabilirsiniz.
  • Yaşadığı problemi çözmek için izlediği yolları sorabilirsiniz. “Bu durum seni üzmüş/kızdırmış olmalı, bunu çözmek için nasıl bir yol izledin?” gibi bir yaklaşımda bulunabilirsiniz.
  • Bazen çocuklar çözemeyeceğini düşündüğü bir problemde sizin çözmenizi, öğretmenle konuşmanızı, sorunu yaşadığı öğrencinin annesini aramanızı ya da arkadaşını direkt sizin uyarmanızı isteyebilir. Böyle bir durumda problemi kendisinin çözebileceğini fakat çözüm yollarını beraber bulabileceğinizi söyleyebilirsiniz. Çözüm yollarını bulduktan sonra sonucunu takip etmeniz önemlidir. Bu durum, çocuğunuza ‘yaşadığın problemi çözebilecek güce sahipsin ve ben senin yanındayım’ mesajını verecektir.
  • Çocuğunuza yaşadığı problemi çözmesi için beraber çözüm yolları bulurken arkadaşıyla doğru bir şekilde iletişim kurabildiğinden emin olun. Bazen ufak problemler tekrarlandığında karşı tarafın çok yoğun öfke duygusu duymasına sebep olabilir. İstemediği davranış şekilleriyle karşılık göstermesiyle sonuçlanabilir. Böyle bir durumda, çocuğunuzun fiziksel bir temasla karşılık vermesinin çocuğunuzun haklıyken haksız duruma getirebileceğini vurgulayabilirsiniz.

Aşağıda belirtilen aşamalarla çocuğunuzu yönlendirebilirsiniz.

  1. Aşama: Uyar / Durumu Paylaş “Bana tombul yanak demeni istemiyorum.”
  2. Aşama: Daha ciddi uyar (gerekirse sesini yükselt) ve duygunu paylaş. “Bana tombul yanak demen beni kızdırıyor daha önce de uyarmıştım.”
  3. Aşama: “Bu durumla ilgili seni uyarmıştım, devam edersen öğretmenden yardım istemek zorunda kalacağım.”
  4. Aşama: Öğretmeninden konuyla ilgili yaptıklarını anlat ve yardım iste.

Çocuğunuzu problemin çözümü konusunda yönlendirdikten sonra “Bu yöntemi denedikten sonra işe yarayıp yaramadığı benimle paylaşmanı istiyorum.” gibi bir ifadede bulunmanız çocuğunuzun yaşadığı problemle ilgilendiğinizi ve yanında olduğunuzu hissettirecektir. Bazen yaşadıkları problemler bir yetişkinden yardım isteme aşamasında çözülürken bazen ikinci aşamada çözülebilir. Çocuğunuzu yaşadığı problemi çözmesi konusunda doğru aşamalarla yönlendirmeniz problemlerini çözmeyi keşfetmesini sağlayacak, özgüvenini olumlu yönde etkileyecektir. Kazandığı becerileri ilerleyen zamanlarda da arkadaşlık ilişkilerinde kullanabilecek, kendini daha iyi ifade edecektir.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*