Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Duygusal Yükler Bel Ağrılarını Tetikliyor

Duygusal Yükler Bel Ağrılarını Tetikliyor

Paylaş

En sık karşılaşılan hastalıklardan biri olan bel ağrısının depresyondan kaynaklanabildiğini belirten uzmanlar, depresif insanların daha fazla bel ağrısı yaşadıklarını vurguluyor. En iyi terapinin egzersiz yapmak olduğunu belirten uzmanlar, stresten uzak durmayı öneriyor.

Yrd. Doç. Dr. Yıldız Erdoğanoğlu

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Uzmanı

Bel ağrısını tetikleyen faktörlerin her zaman omurga hastalıkları, tümörler, kötü duruş alışkanlıkları, ani hareketler, ağır eşyaların kaldırılması ve taşınması gelmez. Bel ağrısı ortaya çıktığı andan itibaren normalde birkaç hafta içinde kendiliğinden geçmesi gerekirken insanların büyük bir kısmında kalıcı hale gelebilir.

Bel ağrılarının nedeni depresyon olabilir

Ağrılar pek çok faktörden etkilenir ve uzun süreli ağrıların olmasında zihin önemli bir rol oynar. Duygusal veya sosyal yükleriniz fazla ise, depresif belirtiler gösteren bir kişiyseniz kronik bel ağrısı gelişme riski altındasınız.

Sadece ağrıyı düşünmek bile kişiyi ağrıya daha çok yaklaştırır. Bel ağrısı depresyona neden olabilir. Bilimsel araştırma sonuçları bel ağrısının sıklıkla depresyon ile ilişkili olduğunu desteklemektedir. Tüm kronik bel ağrısı hastalarının yaklaşık yüzde 80’inde depresif belirtiler görülmekte, yüzde 20’sinde ise gerçekten depresyon görülmektedir. Bel ağrısı depresyonun fiziksel bir manifestosu mu, yoksa kronik ağrı mı depresyona neden oluyor bilimde bu kısır döngü tartışıla dursun, her ikisinin de mümkün olabileceği söylenebilir.

Stres ve memnuniyetsizlik bel ağrılarını tetikler

“Psikosomatik” denilen psikolojik kökenli fiziksel hastalıkta bel ağrısını önlemek için iki faktör özellikle önemlidir. İlk olarak vücudun gerginliğini gidermek, formda ve güçlü kalmasını sağlamak için egzersiz ve spor yapmak ikinci olarak ise yaşam alışkanlıklarına daha yakından bakmak gerekir.

İşyerindeki stres, yaşam ortaklıklarındaki çatışmalar, işten memnuniyetsizlik ve yaşamı algılama şekli bel ağrısı için potansiyel tetikleyicileri oluşturur.

Kendinizi; bedeninize yeterince yatırım yapıyor musunuz, kendinize aşırı yüklendiğinizi hissediyor musunuz, yaşamınızdan memnun musunuz ve dengeli misiniz diye sorgulamanız gerekir.

Egzersiz en iyi terapidir

Kökeni ne olursa olsun, bel ağrısına maruz kalmış bir kişinin, ağrı sendromlarının iyileşmesi ve omurga sağlığına tekrar kavuşması için fizyoterapi ve rehabilitasyon iyi bir yöntemdir. Egzersiz ya da yeterli fiziksel aktivite kronik bel ağrısı için en iyi terapidir. Çünkü egzersiz hem kaslarınızı güçlü kılar, duruş düzgünlüğünüzü sağlar hem de omurga arasında bulunan disk denilen yapıların beslenmesini sağlar.

Uzun süre oturmayın!

Omurga disklerinin günlük hareketlerdeki normal basınç yüklerini azaltma ve yükleri eşit dağıtma gibi önemli işlevleri vardır. Diskler omurganın hasar görmesini engeller, öte yandan, omurga hareketliliğini sağlar. Çok uzun süre oturduğunuzda, diskleriniz güçlü bir basınç yüküne maruz kalır. Önemli besinler diskin iç tarafında bulunan jelatinimsi çekirdeğin dışına sızar, disklerinizin metabolizması bozulur. Omurga diskleri üzerindeki yük, yürürken ve ayakta durduğunuzda, oturduğunuz zamankinden çok daha düşüktür.

Egzersiz yapmanın avantajı

Egzersiz, bel ağrısı ile yakından ilişkisi olan depresyona karşı da yardımcı olur.

ABD’li araştırmacılar, beynin fiziksel aktivite sırasında VGF olarak bilinen doğal bir antidepresan ürettiğini gösterebilmiştir. Spor yalnızca sizi fiziksel uygun kılmaz, aynı zamanda mutlu eder. Stresle başa çıkma stratejileri, günlük hayata kolayca ve hızlı bir şekilde entegre edilebilir.

Güç antrenmanları, özellikle sırtüstü yüzme, yürüyüş, hafif hızda koşular, bisiklet binmek, tırmanmak ve hatta kayak yapmak, doğada yoga veya doğa yürüyüşü, gevşeme teknikleri, doğru nefes teknikleri, arkadaşlarınızla vakit geçirmek veya kendiniz için biraz zaman ayırmak ve zamanında stresinizle yüzleşmeniz önemlidir.

Depresif olmak, ağrılara yatkın hale getiriyor

Ağrı ile baş etmenin öğrenilen bir yanı çocukluktan geçer. Ağrı belleğini temizlemek için çoğu kez yeniden programlama yapılması gerekir.

Vücut için kaybolmuş bir hissi geri kazanmak için iyi stratejiler meditasyon, yoga ve dikkatlilik eğitimi fizyoterapi ve rehabilitasyondur.

Hayatı hüzünlü ve depresif algılayan herkesin ağrıya daha yatkındır. Her kronik ağrı sebebi depresyona bağlanmaması gerekir. Uzun süren ağrılarda mutlaka bir sağlık profesyoneline başvurmak gerekir.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*