Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Fıtness’la Kazanılan Sağlık Ve Zindelik

Fıtness’la Kazanılan Sağlık Ve Zindelik

Paylaş

Fitness'la Kazanılan Sağlık Ve Zindelik “Formunu korumak ve sağlıklı olmak” anlamına gelen fitness, vücudun kilo kontrolünü sağlamak, zinde kalarak yağsız vücut kütlesini oluşturmak için en ideal spordur…

Elvan Pınar
Fitness Eğitmeni

Çoğu zaman “body building” (vücut geliştirme) ile karıştırılan fitness’ın farkı, her yaşa uygun olması ve kimi zaman tedavi amacıyla yapılabilmesidir.

Fitness, bilinçli olunduğu takdirde 7’den 70’e herkesin yapabileceği bir spordur. Kilo kontrolü ya da zayıflama amacının dışında, bel-boyun fıtığı, bağ-kas doku atrofisi, kas romatizması, sinir sıkışmaları, obezitenin önlenmesi gibi sağlık sorunlarında da tedavi amaçlı olarak fitness önerilir. Tüm bunların yanısıra, bilinçli eğitmenler eşliğinde ergenlik dönemindeki gençlerde boy uzatma, sağlıklı kilo alınması, kişinin isteği doğrultusunda bölgesel ya da kondisyon amaçlı egzersiz olarak yapılır.

Neden Fitness?..

Sağlık sorunu olsun ya da olmasın, her yaşta insanın isteği doğrultusunda, arzu ettiği kas gruplarına yönelik yapabileceği bir spor dalıdır,

-Stresi yoktur,

-Bireysel malzeme gerektirmez,

-Egzersizin yanısıra eğitmenler vasıtasıyla beslenme hakkında da bilgi sahibi olunur,

-Planlı bir program eşliğinde, eğitmenler gözetiminde amatör ya da profesyonel olarak yapılabilir…

Spor Salonuna Aç Gitmeyin

Eğitmenlerin kişileri sadece antrenman şekli konusunda yönlendirmeleri yeterli değildir. Beslenme uzmanından yardım alınmıyorsa eğitmenlerin bu kişilere beslenme konusunda da yön vererek “gıda değişim listesi” oluşturmaları gerekir. Çünkü spor yapmanın vermiş olduğu psikolojik rahatlıkla beslenme alışkanlığı değiştirilmezse, kilo kaybı yerine kilo alımı olur. Bunu önlemek aslında o kadar zor değil… Spor salonuna giden kişinin bilinçli bir şekilde beslenmesi ve antrenman zamanını iyi ayarlaması yeterlidir. Şöyle ki; genelde işten çıkan kişi spor salonuna geldiğinde en son öğlen yemiş olduğu için antrenman sırasında genellikle aç olur. Birkaç saat spor salonunda zaman geçirirse ancak 22.00’de yemek yeme fırsatı bulur. O saatten sonra en masum yemek dahi uzun süren açlık sonunda yağ olarak depolanır. Bu sebeple midenin boş kalmaması için kalorisi düşük gıdaların az ama sık yenmesini tavsiye ediyoruz.

Sporda Süre Değil Çalışma Sıklığı Önemlidir

Eğitmen olarak genellikle vücut ağırlığıyla fazla ilgilenmiyoruz. Önem verdiğimiz nokta; yağ oranının ne kadar azaldığıdır. Kas kaybının olması ise hiç istemediğimiz bir durumdur. Bu çok fazla egzersizden -ki bunda eğitmenin büyük rolü vardır- ya da beslenme düzensizliğinden kaynaklanır. Beslenme düzensizliği sportif aktivite yapanlar için uzun süre aç kalmaya bağlıdır. Çünkü vücut uzun süre aç kalırsa acil enerji stoklarını depolaması gerektiği için yenen her şey yağ olarak depolanır. Sportif aktivite yapanlar için çalışma sıklığı haftada 2 ya da 3 gün olmalıdır. Çok fazla spor yapmak yerine 5 gün 1’er saatten çalışmak daha verimli olur. Kişi suçluluk duygusundan kurtularak vicdanını rahatlatmak için haftada 2 gün gelip 3 saat çalışırsa büyük hata yapar. Ne yazık ki çalıştığı 6 saat 1 haftanın yerine geçmez.

Kişilerin günlük yaşamı ya da iş hayatı spor yapmasına engel değildir. Her akşam 30 dk.’lık yürüyüş ya da bisikletin ardından evde veya açık havada yapılacak 15 dk.’lık bölgesel çalışma; yaşam tarzlarını ve beslenme alışkanlıklarını düzenlemek, sağlıklı-dirençli vücuda, dengeli kan değerlerine kavuşmak için yeterlidir. Evde yapılabilecek toplam 30 dk.’lık egzersiz dahi hiç hareket etmemekten daha iyidir.

Ülkemizde, özellikle de İstanbul’da fitness center’ların sayısı gün geçtikçe çoğalıyor. Son günlerde salon açmak için spor akademisi mezuniyet diploması ya da antrenörlük sertifikaları kiralanıyor. Bu bir nevi sahtecilik olduğu için spor salonuna yazılmadan önce özellikle eğitmenler hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Artık piyasada değişik fiyatlarda spor salonları mevcut. Zamanı olmayan ya da belirli saatleri olanlar için step-aerobik, pilates gibi grup derslerine katılmak da mümkün. Spor yapmamak için zamansızlık bahane değil, istenildiği takdirde 1 saat ayrılabilir.

Spor salonu tercih ederken dikkat edilecek noktalar:

-Spor salonundaki eğitmenlerin eğitimleri ve uzmanlıkları hakkında bilgi edinilmeli

-Genel hijyene dikkat edilmeli

-Pratik olarak spora hızlı bir başlangıç yapılmamalı

-Kilo kaybı konusunda aceleci davranılmamalı

-Spora çok sık ara verilmemeli

-Egzersizle eş zamanlı diyet yapılmalı

-Bol su ve sıvı tüketilmeli

Öneriler:

1. Verim alabilmek için egzersize kardiyo (yağ yakma egzersizleri) ile başlayın ve ağırlık çalıştığınız günlerde protein alınımına dikkat edin. Vücut ağırlığına göre, günlük olarak kg. başına 1.8 gr. protein almalısınız.(Örneğin 60 kg. olan bir kişinin alması gereken protein 1.8 x 60= 108 gr.’dır.)

2. Ne kadar efor harcıyorsanız o kadar su içmelisiniz. Egzersiz süresince her 20 dk.’da bir 1 bardak su içilmelidir.

3. Düzenli egzersiz kas yoğunluğunun artmasıyla deformasyonu azaltır.

4.Yağların -kişinin metabolik yapısına göre- vücuttan yavaş yavaş gideceği ve en son mide- bel bölgesini terk edeceği unutulmaksızın buna göre diyet ve çalışmaya devam edilmeli, aceleci davranılmamalıdır.

5. Hiçbir ilaç ya da diyet mucizevi değildir; tam tersine, bu ilaç ve diyetler eski beslenme alışkanlığına dönüldüğü takdirde daha fazla kilo aldırır.

6. Şayet diyeti bir gün kaçırırsanız, ertesi gün onu dengelemek için daha az kalori alın. Çünkü 7000 kaloride 1 kilo alınır ve bu kilo bir günde alınmaz.

7. Unutmayın ki, kilo kaybını ancak aldığınız enerji harcadığınızdan az olursa sağlayabilirsiniz.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla