Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Grip Fıtık Ediyor!

Grip Fıtık Ediyor!

Paylaş

Grip hastaları dikkat! Hapşırık-öksürük omurgalar içindeki basıncı aniden artırdığı için bel ve boyun fıtığı yapıyor. Öncesinde bel ve boyun ağrısı olanlarla fıtık hastaları ise daha büyük risk altında. Öyle ki, hapşırma ve öksürme nöbetleri sırasında ”fıtık patlaması” bile yaşanabilir. 

Yrd. Doç. Dr. Kenan Kıbıcı

Nöroşirürji Uzmanı

Hapşırık-öksürük nöbetleri sırasında uygun olmayan pozisyonlar bel ve boyun fıtığını tetikler. Öksürük-hapşırma nöbetleri sırasında oluşan basınca bel ve boynunuzun dirençli olması için sandalyeye dik oturur pozisyona geçin. Sandalyenin kollarından tutarak vücudunuza direnç kazandırın. Elinizi bir yere dayamaya dikkat edin. Bu şekilde bel ve boyunda olası zedelenmelerin önüne geçmek mümkün olur.

Yanlış hareketler ve fıtıktan korunma yolları: 

Grip vakalarının sık yaşandığı kış aylarında hastaları tehdit eden sorunlardan biri de fıtıktır. Öksürük nöbetleri ve art arda şiddetli hapşırıklar sırasında omurgalar içindeki basınç da artar. Eğer öksürük-hapşırık sırasında bel ve boyun direncini düşüren bir pozisyondaysanız dikkat! Fıtık olma riski artarken aynı zamanda öncesinde bel-boyun ağrısı veya fıtığı olan kimselerde öksürme-hapşırma nöbetleri sırasında ”fıtık patlaması” denilen olay yaşanabilir.

Nöbet sonrası uyuşma başladıysa…

Gribal enfeksiyonlarda sık görülen öksürük ve hapşırık nöbetleri sonrası başlayan boyun ağrısı, kollarda ağrı ve uyuşma, güçsüzlük, bel veya bacak ağrısı, belde hareket kısıtlığı, topallayarak yürüme, vücudun bir tarafa doğru eğilmesi, bacaklarda karıncalanma olabilir. Öksürme, hapşırma veya ıkınma ile bu şikâyetler arttıysa ve basit ağrı kesiciler ile birkaç gün içinde düzelme olmuyorsa vakit kaybetmeden hekime başvurmalıdır.

Destekli Hapşırın!

Özellikle daha öncesinde bel-boyun ağrısı ve fıtığı olan kimselerde şiddetli öksürük-hapşırma nöbetlerinde daha fazla risk altındadır. Nöbet geldiğinde yapılacak en iyi davranış, bir sandalyede dik oturmak, sandalyenin kollarından destek alarak vücuda direnç kazandırmak.  Bunun yanı sıra şiddetli öksürük nöbetlerinde bir yatağa yan olarak yatmanız ve mümkün olduğunca dizlerimizi karnımıza doğru çekmeniz öksürüğe karşı vücudun daha az zarar görmesini sağlar. Bunun yanı sıra çömelerek bu nöbetlerin geçmesini beklemek de etkili olabilir. Aksi durumda vücut içinde artan basınç nedeniyle daha önceden mevcut olan ve kapsülü zayıflayan diskte ”patlama” sonucu fıtık oluşabilir. Bunların hiçbirini yapamıyorsak hapşırırken ya da öksürürken dizlerimizi hafif bükmeye, elimizi bir yere dayamaya dikkat etmemiz gerekir.

Soğuk havalarda korse takın 

Özellikle soğuk havalar boyun ve bel şikâyeti olanlarda şikayetlerin artmasına neden olur. Soğuk havada kasların kasılması, kan damarların daralması sebebiyle kas sistemine ulaşan kan miktarı azalır. Özellikle bağ dokusu hastalıkları; orta-ileri yaş grubunda daha sık görüldüğü için, soğuk havanın bu yaş gruplarını daha fazla etkiler. Özellikle orta yaş üzeri kadınlarda, soğuk daha fazla ağrıya neden olabilir. Bu durumda hastaların boyun ya da bel bölgelerini sıcak tutacak tedbirler almaları gerekir. Soğuk havaya çıkarken boyun atkısı kullanmak, bele yün korse takmak gibi tedbirler şikâyetlerinin artmasını engelleyen yöntemlerdir.

Öksürük kaburga kırıyor 

Kronik öksürük yakınması olan kişilerde kaburga kırığı görülebilir. Öksürükten göğüs kafesinin orta-yan kısmını ilgilendiren kaburgalar daha sık etkilenir. Kaburganın gerilmesi sonucu stres kırığı oluşabilir. Kemik erimesi olan kişiler daha fazla risk altındadır.

Boynunuzu “küt”letmeyin 

Boyun ağrıları ve fıtık oluşma riskini alabileceğiniz basit önlemlerle düşürebilirsiniz. Öncelikle boynu ağır ve dengesiz zorlanmalardan, ters hareketlerden özellikle ağır kuvvet denemelerinden kaçının. Boynu sağa sola şiddetli hareketlerle çevirerek yapılan ve halk arasında ‘boyun kütletmesi’ denilen hareket son derecede tehlikelidir. Yumuşak hareketlerle boyun egzersizleri yapın. Ağır yüklerin tek taraflı olarak taşınmamasına dikkat edin. Özellikle masa başı işlerde çalışan ve yoğun bilgisayar kullanan kişilerin boyun sağlığı için yumuşak hareketlerle yapılan egzersizleri uygulaması gerekir.

Ağırlıkları ikiye bölün 

*Hareketli olmak, tüm vücut fonksiyonlarını canlı tuttuğu gibi, aşınma, yıpranma ve kuvvet yitirilmesini de önler. Sürekli oturmak veya ayakta durmak bel için sakıncalar oluşturur.

*Bel ve sırtınızı mutlaka dik tutun. Omurga için en rahat ve uygun olanı bel ve sırtın düz durduğu pozisyondur.

*Düzenli egzersiz yapın.

*Yerden bir şey alırken öne doğru eğilmeyin, çömelin. Ağır cisimleri kaldırmayın. Taşıdığınız ağırlıkları ikiye bölün ve vücudunuza yakın tutun.

*Sürekli masa başında oturmak zorunda olanlar, ayakların altına küçük bir yükselti veya iskemle koyup kolları da koltuğun yanlarına dayamaları uygun olur.

*Otururken de sık sık pozisyon değiştirin.

*Ayakta dikilirken dizleri gergin tutmayın. Topukları ve tabanları yumuşak ve alçak topuklu ayakkabı giyin.  Yatarken bacaklar gergin olmasın. Sırtüstü yatarken dizlerin altına konacak küçük bir silindir yastığın büyük yardımı dokunur.

*Spor yapın, imkânı olanlar için yüzme yapılabilecek en ideal spordur (serbest veya sırtüstü). Ayrıca hızlı tempolu yürüyüş yapılabilir ve bisiklete binilebilir. Omurga kaslarını düzenli çalıştırın. Bu da düzenli egzersizle olur. Bu egzersizler hiçbir zaman zorlanarak ve sert yapılmamalıdır.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*