Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Kalitesiz Uyku Dengesini Bozuyor

Kalitesiz Uyku Dengesini Bozuyor

Paylaş

Uzun süreli kalitesiz uyku düzeni ve özellikle uyku apnesi gibi oksijen düşüklüğüne neden olan durumlar hipertansiyon ve kalp hastalıklarına neden olabilir. Bu durum fark edilmez ve tedavi edilmezse kalp ve akciğer yetmezliği hatta ani ölümlerle sonuçlanabilir.

 Prof. Dr. Yaşar Kütükçü

Nöroloji Uzmanı

Sağlıklı uyku sadece beyin için değil vücuttaki her organ için oldukça önemlidir. Aksi takdirde vücuttaki tüm sistemlerde bozuklukların ortaya çıkabilir.

Uyku bozuklukları dışarıdan bakıldığında ilgisiz gibi görünen birçok sorunun ve hastalığın altında yatan neden olabilir. Tek başına uykusuzluk belli bir süreden sonra beyin için büyük bir stres ve yorgunluk kaynağıdır. Depresyon, anksiyete, öğrenme ve konsantrasyon bozuklukları başlar. Hasta uykusuzluk çekeceğim korkusu ile yattığında ise bir kısır döngüye girer ve sorun gittikçe uzar. Hastanın uyku sırasında yaşadığı uyku apnesi, periyodik bacak hareketleri, uyku davranış bozuklukları gibi durumlar ise uykunun kalitesini bozar. Bu durum hastanın yorgun uyanmasına, gündüz uyuklamasına, bellek bozuklukları ve baş ağrısına, cinsel isteksizliğe, gece sık idrara çıkma gibi sorunlara da yol açabilir.

Uyku apne sendromu her kiloda görülebilir

Yaygın kanının aksine sadece kilolu kişilerde değil zayıflarda da uyku apne sendromunun görülür. Özellikle anatomik olarak boyun çapı geniş, çenesi küçük, bademcikleri ya da küçük dili büyük ya da son zamanlarda hızlı kilo almış kişilerde uyku apne sorunu görülebilir. Uykuda davranış bozuklukları yani parasomniler ise çocuklarda daha sık olmakla birlikte herkeste görülebilir.

Uyku check-up’ı sorunları çözebilir

Öncelikle hasta bir nörolog tarafından dinlenir ve muayene edilir. Hastanın uyku ile ilgili olabilecek şikayetleri göz önüne alınarak ‘polisomnografi’ denilen bir gecelik uyku incelemesine alınır. Hastanın uykusu klinikte özel olarak hazırlanan odada tüm gece elektrotlar yardımıyla değerlendirilir. Bu araştırma ile uyku sırasında hastanın varsa yaşadığı sorunlar tespit edilip tedavi sürecine başlar.

Sağlıklı bir uyku için öneriler

Öncelikle uyku saatleri bir düzene oturtulmalı ve tatiller de dahil olmak üzere aynı saatlerde yatıp kalkılmalıdır. Uyku süresi ihtiyacı kişiden kişiye göre değişir ve uzun uykucular ya da kısa uyuyanlar gibi bir ayrım olmakla birlikte en az 6-7 saatlik bir uykunun gereklidir.

Sağlıklı bir uyku için öneriler:

  • Yatak odası serin ve karanlık olmalı.
  • Sadece uyku geldiğinde yatağa gitmek, yatakta çalışmamak, yemek yememek ya da düşünmek için yatakta yatılmamalı.
  • Uykunuz kaçtığında hemen kalkıp daha sakinleştirici bir şeyler yapıp uykunuz gelince yatağa dönmek daha rahat uykuya dalmayı sağlar.
  • Uykudan 2-3 saat öncesinde egzersiz yapılmamalı, sigara ya da kafeinli içecekler içmemeli ve ağır yemekler yenmemeli.
  • Uykuyu en sık bozan etkenlerden biri de strestir. Bunun için gece rahatlayıcı bir aktivite sonrası uyumak ve baş edilemeyen stresli dönemlerde ise vakit kaybetmeden bir psikiyatriste görünmek önemli.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*