Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Kan Şekerini Düşüren 5 Beslenme Hatası!

Kan Şekerini Düşüren 5 Beslenme Hatası!

Paylaş

kan-sekerini-dusuren-5-beslenme-hatasiDünyada her geçen gün unlu, şekerli, doymuş yağlardan zengin gıdaların, şeker veya fruktoz (meyve şekeri) içeren içeceklerin ve fast food türü besinlerin tüketiminin artmasına paralel olarak  obezite (şişmanlık) ve Tip 2 diyabetin görülme oranı yükseliyor.

Olcay Barış

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Tip 2 diyabet gelişmeden önce oluşan aşırı insülin salgısı sonucunda da “hipoglisemi”,  bir başka deyişle kan şekeri düzeyinin 70 mg/dl veya altına düşmesi tablosu gelişir. Glikoz düzeyinin çok düşük olması tehlikeli bir  durum. Çünkü beyin tek enerji kaynağı olarak sürekli glikoza, bir başka deyişle ‘kan şekerine’ bağımlı olur.  Kan şekeri düştüğünde göz kararması, bayılma atakları, halsizlik, baş dönmesi  ve titreme gibi sonuçlar ortaya çıkabilir.

Yoğun Çalışma Temposu da Önemli Bir Etken!

Hipoglisemi; obezite ve Tip 2 diyabet oranındaki artışa paralel olarak yükselir. Genellikle tip 2 diyabetin erken dönemi olsa da, sadece bu nedenlerden dolayı ortaya çıkmaz. Yoğun çalışma temposu ve aşırı stres nedeniyle yeteri miktarda kalori veya karbonhidrat alınamadığında veya ağır egzersiz durumlarında kan şekeri belirli bir düzeye erişemediğinde de hipoglisemi görülebilir.

  1. HATA: Sık beslenmek yerine, vücudu aç bırakmak, öğün atlamak

Zamanında yenilmesi gereken öğünün atlanması, geciktirilmesi veya ara öğünlerin atlanması kan şekeri düşüklüğüne sebep olarak halsizlik, baş ağrısı, titreme, terleme, çarpıntı ve konsantrasyon güçlüğü gibi yakınmalara sebep olabilir.

DOĞRUSU – Öğünleriniz arasında en fazla 3 saat olsun:  Açlık ataklarını kontrol altına almanız gerekir. Bunun için açlık hissine göre değil, saate göre beslenin. Uyandıktan itibaren belli aralıklarla 3 ana öğün, 3 de ara öğün yapın ve öğünler arasının en fazla 3 saat olmasına dikkat edin. Öğle ve akşam yemeğinizin arası uzunsa, bir ara öğün daha ekleyin. Böylece insülin hormonu düzgün bir şekilde salınır ve kan şekerinin sabit düzeyde kalmasını sağlar.

  1. HATA: Şekerleme ve fastfood tipi beslenme

Çikolata, pasta ve fast food tipi besinlerden uzak durun.  Çünkü bu besinlerde bulunan basit şeker ile yağ, kan şekerinin hızlı bir şekilde yükselip daha sonra  bir anda düşmesine sebep olur.

DOĞRUSU – Basit şeker yerine kompleks şekerli besinleri tüketin: Basit şekerler kolay sindirilir, hızla kana karışırlar. İnsülin hormonunu salımını arttırarak hızla kan şekerini düşürür. Bunun aksine kompleks şekerlerin sindirimleri uzun sürdüğü için kan şekerini hızla yükseltmiyor, kandaki şeker düzeyinin sabit kalmasına yardımcı olur. Kızartma yerine ızgara, haşlama, fırında hazırlanan yiyecekleri tüketin.  Basit şeker (çikolata, şeker, jelibon) yerine kompleks şeker içeren tam tahıllı ekmek, bulgur pilavı, kepekli makarna, meyve, bakliyat ve proteinli ürünleri (süt, peynir, yoğurt, ayran) tercih edin.

  1. HATA: Çok düşük kalorili şok diyetler uygulamak

Çok düşük kalorili diyet planları baş ağrısı, baş dönmesi ve açlık ataklarına sebep olabilir. “Açlığı açlıkla terbiye etmeyin”. Hipoglisemide amaç hipogliseminin nedenini belirleyip tedavi etmek olmalı. Bu yapılmadan başlanılan bilinçsiz diyetler yalnızca baş ağrısı ve yorgunluk yapmakla kalmıyor, aynı zamanda panik atak nöbetlerine de yol açabilir.

DOĞRUSU – Düşük kalorili diyetler asla uygulanmayın: Diyet kişiye özeldir.  Bu nedenle enerji, protein, yağ ve karbonhidrat dengesi ihtiyacınıza göre düzenlenip beslenme planı ona göre bir uzman tarafından oluşturulmalı

  1. HATA: Aç karnına egzersiz yapmak

 Egzersiz kan şekeri kontrolünde fayda sağlar. Ancak aç karnına yapıldığında  göz kararması ve baş dönmesi oluşabilir.

DOĞRUSU – Egzersiz öncesinde sağlıklı atıştırın: Egzersize gitmeden 45-60 dakika önce mutlaka kepekli ekmek, peynir, meyve veya süt, diyet bisküvi, 10 fındık gibi dengeli bir öğün yapın.

  1. HATA: Alkol ve kafein miktarına dikkat etmemek

Alkol, kan şekerini önce yükseltip sonra düşürdüğü için tüketiminden mümkün olduğunca kaçının. Kafein glikoz dengesini yeniden kazanmak için yardım etmesinin dışında bu durumun kötüleşmesine de zaman zaman neden olabilir.

DOĞRUSU – Sınırlı miktarda tüketin: Alkolü aç karnına değil, dengeli bir öğünle tercih edin. Kahve, çay ve çikolatalı içeceklerden de kaçının veya bunları sınırlı sayıda tüketin.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*