Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Kayak Yaparken Bunlara Dikkat Edin!

Kayak Yaparken Bunlara Dikkat Edin!

Sömestr tatilini, çocuklar kadar, kış sporlarından keyif alan yetişkinler de iple çeker. Kısa bir süre bile olsa bunun için fırsatlar yaratılır. Ancak kayak gibi yılın belirli zamanlarında yapılabilen spor faaliyetlerinde oluşabilecek kazaların önüne geçmek için vücudun önceden hazırlanması önem taşır. 

Dr. Kadir Yavaşoğlu

Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı

Kış aylarının beyaz örtüsü kar çocuk ya da yetişkin demeden herkesin yüzünü güldürüp mutlu eder. Hele bir de tatille birleşince…Sömestr tatilini de çocukları vesile eden yetişkinler için de kar tatili için güzel bir fırsat yaratır. Ancak bu kısa dönemde tatilde eğlence amaçla kayak yapmak isteyenlerin olası spor yaralanmalarına karşı tedbirli olmaları gerekiyor. Profesyonel sporculardan farklı olarak amatör sporcular genellikle piste hazırlıksız çıkar. Bu nedenle her sporda olduğu gibi kayak sporunda da yaralanmaları engellemek için bazı konulara dikkat etmek gerekir.

Kişisel ve çevresel faktörlere dikkat

Spor yaralanmalarında hem kişisel ve hem de çevresel faktörler etkili olabilir. Fiziksel eksiklikler, yorgunluk, aşırı yüklenme, anatomik sorunlar, psikolojik faktörler (riski kabullenme, aşırı istek), tam tedavi edilmemiş yaralanmalar, yaş, cinsiyet kişisel faktörler arasında yer alır. Bununla birlikte kötü ve yetersiz spor tekniği, yetersiz ve kötü antrenman, kötü malzeme kullanımı, çevre, zemin, kurallara uymamaksa kazalarda etkili olabilecek çevresel faktörler arasında gösterilir. Kazalarda bu faktörler bazen tek başına, bazen de bir arada bulunur. Dolayısıyla önlem alırken de bunlara dikkat etmek gerekir.

Isınmadan kayak yapmayın!

Ülkemizde, eğlence amaçlı yapılan sporlarda en büyük hata, hiçbir ön hazırlık yapılmaması ve gerekli tedbirlerin alınmamasıdır. Bu nedenle yaralanmalar daha fazla olur ve ilk yardım ile sonraki tedavilerinde sorunlar yaşanabilir. Ağır veya alışılmadık düzeyde aktivitelerden sonra saatler hatta gün boyu devam eden kas ağrılarıyla karşılaşılabilir. Bu durum herhangi bir müdahaleye gerek kalmadan kendiliğinden geçer. Ancak birdenbire yaşanabilecek kas yırtılmalarında, kas bütünlüğü bozulur ve ileri derecede kanama, hematom, ağrı, kuvvet ve hareket kaybı ortaya çıkar.

Kaza sırasında aksi ispat edilene kadar hastada omurga kırığı ve buna benzer yaralanmaların olduğunun düşünülmesi ve profesyonel ekip gelene kadar da hastanın yerinden kıpırdatılmaması son derece önem taşır. Kayağın eğlence olduğu kadar ciddi bir spor olduğu bilinciyle ısınma hareketleri yapılmalıdır. İlk defa deneyeceklerle çocukların ise mümkünse profesyonel bir eğitmenden ders alarak başlamaları yarar sağlayacaktır.

Profesyonel yardım gelene kadar bekleyin

Düşme, çarpma gibi herhangi bir yaralanma durumunda profesyonel yardım gelene kadar yaralıya bilinçsiz müdahaleden kaçınılması gerekir.

En önemli kural sakatlanan bölgenin sabitlenmesidir. Ana tedavilerden birini oluşturan soğuk tedavisinde amaç kanamayı ve enflamasyonu kontrol altında tutabilmek olur. Soğuk tedavisinde yaralanmayı takiben başlanıp, sonraki ilk 48-72 saat içerisinde devam edilmesi gerekir. Kas yırtığında ise, ilgili dokuyu zorlayıcı masaj ve sıcak benzeri uygulamalardan kaçınmak önem taşır. En yakın sağlık kuruluşu veya doktora başvurana kadar, soğuk uygulama gerekir.

Yaralanmaları önlemek için bunlara dikkat!

-Mümkün oluğunca kendi ekipmanlarınızı kullanın. Eğer kiralayacaksınız da mümkün olduğunca aynı ekipmanların kiralamaya dikkat edin.

-Kayak ekipmanlarınızı vücut ağırlığı ve tecrübe durumunuza göre seçmeye çalışın.

-Soğuktan korurken hareketinize engel olmayacak kıyafetler seçin.

-Alkol aldıktan sonra kayağa çıkmayın.

-Dizlerinizi bükük pozisyonda tutmaya çalışın.

-Birisini geçerken, tahmin edilmeyen hareketlere karşı, yeterli mesafe bırakın.

-Her türlü uyarı levhasını mutlaka dikkate alın.

-Düştükten sonra, kurtulmak için çaba göstermeyin.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*