Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Kışın Nasıl Beslenmeli?

Kışın Nasıl Beslenmeli?

Kış mevsimi ile soğuyan havalar beraberinde hastalıkları da getirir. Vücut kış döneminde en çok D vitaminince zengin besinlere ihtiyaç duyar. Mevsim geçişlerinde vücutta oluşan dirençsizliği önlemek için tedbir almak gerekir.

Dr. Orçun Orhun

Kış aylarında salgın hastalıkların, özellikle de gribin artması ile birlikte vücut direncinde azalma görülür. Bu dönemde C vitamini içeren besinlerin daha fazla tüketilmesi, C vitamini ile beraber; A, D ve E vitaminlerine de vücut daha fazla ihtiyaç duyar.

Savunma Sistemini Güçlendirici Gıdalar

Havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzelerin yanı sıra kış aylarında bolca bulunan portakal, mandalina, elma, greyfurt gibi meyveler tüketilmelidir. Yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarlarda tüketilmesi bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.

İhtiyaç Duyduğu Vitamin ve Besinler

Cildimiz güneşin UV ışınlarını kullanarak D vitamini üretme kapasitesine sahiptir. Bu vitamin eksikliğinin yaygın olmasının sebebi ise D vitamini içeren gıda sayısının az olması ve gıdalarda vücudun ihtiyaç duyduğu kadar D vitamini bulunmamasıdır.

Balık, havuç, kayısı, yeşil yapraklı sebzeler ile kuşburnu, yeşil biber, çilek ve turunçgillerin tüketilmesi kışın vücutta oluşan vitamin eksikliğini dengeler.

Günlük Olarak Tüketilmesi Gereken Besinler

Süt ve sütten yapılan yiyecekler ile kalsiyum açısından zengin; yoğurt ve peynir grubundaki besinlerin yetişkinler tarafından günde en az 2 porsiyon; çocuklar, hamile ve yaşlılar için ise 3-4 porsiyon kadar tüketilmelidir. Et, tavuk, balık, yumurta, kuru nohut, fasulye, mercimek ve bu besinlerden yapılan ürünler vücudun enerji ihtiyacını karşılar, bu besinler de günde 2 porsiyon alınmalıdır.

D Vitamini Eksiklikleri ve Çözümleri

D vitamini az sayıda gıdada ve az miktarda bulunur. Beslenme yoluyla vücudun ihtiyaç duyduğu miktarı tamamlamak oldukça zordur. Bu alanda yapılan araştırmaların ortalama bir kişinin D vitamini ihtiyacının sadece yüzde 20’sini besinler aracılığıyla alır. Anne sütü içinde bulunan D vitamini genellikle bebeğin ihtiyacını tam olarak karşılamak için yeterli olmaz bu nedenle yaz aylarında bebeğin düzenli olarak güneşe çıkarılarak (en az 10-15 dakika) yeterli oranda D vitamini aldığından emin olunmalıdır.

Kilo vermeye yardımcı ilaçların kalsiyum emilimini azalttır, bu gibi ilaçlar D vitamini üretimini olumsuz yönde etkiler ve bu eksiklikler yetişkinlerde osteoporoz, çocuklarda ise raşitizme yol açar.

Vitamin Ölçümü ve Gıda Takviyeleri

Kış aylarında gerek iş temposu gerekse de farklı sebeplerden dolayı sağlıklı beslenemediğini düşünen kişiler kendilerini gıda takviyeleri ile dengelemek için alternatif çözümler arar. Bu hususta dikkat edilmesi gereken en önemli konu; gıda takviyelerinin doğru uygulanmasıdır.

Her ay eczanede vitamin ölçümü veya aile hekimine giderek kan tahlili yaptırılmasıyla eksik vitamin ve mineraller öğrenilebilir.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*