Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Kötü Kolesterolle Savaşın!

Kötü Kolesterolle Savaşın!

Paylaş

Ayşegül UğuralSon yıllarda beslenmenin obezite, kolesterol yüksekliği, kanser ve şeker gibi çeşitli hastalıklarla olan doğrudan ilişkisi bilimsel olarak da kanıtlandı. Öyle ki “kişiye özel beslenme programları”na ve hastalıklara yönelik beslenme düzenlerine olan ilgi artmaya devam etmekte…

Uzm. Dyt. Ayşegül Uğural
Beslenme Uzmanı

Aynı zamanda, kanser tedavisine destek olabilecek süper gıdalar ya da kolesterol yüksekliğine bağlı kalp-damar hastalıklarını önleyebilecek çeşitli besinlerin içeriğindeki bileşikler keşfedildi. Özellikle bitkisel sterollü margarin, süt veya yoğurt gibi alternatifleri düzenli kullanarak LDL düzeyinizde yüzde 10, hatta 15’lere varan oranda düşüş sağlayabilirsiniz… 

Özellikle kötü kolesterol olarak bilinen LDL kolesterolünün düşürülmesinde bazı besinler daha çok ön plana çıktı. Şimdi bu besinlere kısaca bir göz atalım.

Ceviz: Besleyici değeri yüksek olan ceviz, kolesterol üzerinde de etki göstermektedir. Bunun yanında Tiamin, B6 vitamini, demir, magnezyum, fosfor ve potasyum gibi pek çok vitamin-mineralden de zengin olduğu bilinmektedir. Kolesterol içermeyen ve omega-3 yağları içeren ceviz, bu özelliğiyle özellikle kötü kolesterol LDL üzerinde etkili olmaktadır. Ancak herhangi bir zayıflama diyeti uyguluyorsanız, kalorisi yüksek olan cevizi diyetisyeninizin önerileri doğrultusunda tüketmenizde yarar var. Enginar: Karaciğer ve kalbin en iyi dostlarından biri de enginardır. A ve C vitaminleri yanında sodyum, potasyum, demir, manganez gibi vitamin-minerallerden de zengindir. İçeriğindeki “cynarin” bileşiğinin özellikle kolesterol üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. Enginar karaciğerdeki kolesterol sentezi oranının düşürülmesine yardımcı olmakla birlikte karaciğerin kendini yenilemesinde de etkilidir. Enginarı taze olarak tüketemiyorsanız hap haline getirilmiş desteklerinden yararlanabilirsiniz. Balık: En iyi bilinen kalbi koruyucu omega-3 yağlarını içeren süper besinlerden biridir balık. Bu sağlıklı yağların yanında fosfor, kalsiyum ve iyot bakımından da zengindir. Kötü kolesterolü düşürmekle birlikte iyi kolesterol olan HDL’nin yükselmesinde de etkili olan balığı en az haftada iki gün ızgara veya buğulama şeklinde tüketmenizde yarar var. Kalorisi düşük olan somon, hamsi, palamut gibi balık çeşitleri bol miktarda omega-3 içermektedir. Yulaf: E vitamini bakımından zengin olan yulaf, bolca lif içerir ve lifli besinlerin özellikle kolesterolü düşürdüğü bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Saf yulafı sabah kahvaltıda süt veya yoğurda 2-3 yemek kaşığı kadar ekleyerek tüketebilirsiniz. Acı kırmızı biber: Son yıllarda özellikle kanserden koruyucu etkisiyle ünlenen diğer bir kolesterol düşürmeye yardımcı besin; yüksek A, C ve E vitaminlerine sahip olan acı kırmızı biberdir. Kırmızı biberi yemeklerinize her gün belirli oranlarda tatlandırmak amacıyla ekleyebilir, acılık düzeyini damak zevkinize göre ayarlayabilirsiniz. Çok acı biberlerin içeriğindeki “capsaicin” bileşiği aynı zamanda metabolizmanızın hızlanmasına yardımcı olarak kilo yönetiminizi kolaylaştırabilir. Bitkisel steroller: Bitkisel sterollerin kolesterol düşürmeye yardımcı olduğu 1950’lerden beri bilinmektedir. Pek çok besinde doğal olarak bulunan bu bileşikleri aynı zamanda elma, buğday ekmeği, brokoli gibi besinlerden alabilmeniz mümkün. Ancak kolesterolünüzü düşürmeye yardımcı olması için günde yaklaşık 150 elma, 70 dilim buğday ekmeği, 425 domates veya 210 adet havuç yemeniz gereklidir. Bu nedenle bitkisel sterollü margarin, süt veya yoğurt gibi alternatifleri düzenli kullanarak özellikle LDL düzeyinizde %10, hatta 15’lere varan oranda düşüş sağlayabilirsiniz.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*