Anasayfa / Manşet / Kurban Bayramı’nda Sağlıklı Beslenmenin Yolları

Kurban Bayramı’nda Sağlıklı Beslenmenin Yolları

Paylaş

Ülkemizde birliktelik ve paylaşmanın güzelliğinin de hissedildiği, geleneksel ritüellerle kutlanan Kurban Bayramı ayrıca her zamankinden fazla kırmızı et tüketilen bir dönemdir. Ziyaret, misafirliklerde ikram edilen çikolata, şeker ve hamur işi tatlılar da eklenince neşeli ve mutlu geçirilmesi gereken günler, sağlık sorunları yaşanan riskli günlere dönüşebilir.  

Prof. Dr. İsmet Tamer

Beslenme Danışma

Kurban Bayramı’nda artan kırmızı et tüketimi beslenmenin çok önemli bir öğesi olan protein ihtiyacını da karşılar. Ama günlük protein ihtiyacı her bireyin kilosuna, aktivite yoğunluğuna ve fizyolojik durumuna göre farklılık gösterir. Vücut ağırlığının her kilogramı başına yaklaşık 1 gr kaliteli protein, pratikte ihtiyacı rahatça karşılayabilir. İhtiyaçtan fazla protein hele bir de yağlı kırmızı et tüketerek alınırsa gereksiz kalori ve aşırı doymuş yağ olarak depolanma ile sonuçlanır. Hem kiloda artış hem de vücut yağ oranında olumsuz bir yükselmeye neden olur. Üstelik yağ ve şeker içeriği yüksek ağır yemeklerden sonra ani kalp ve damar rahatsızlıkları gelişebileceği de unutulmamalıdır… Pek çok kanıta dayalı bilimsel çalışmada, aşırı ve yağlı et tüketimi sonrasında kan yağlarında ve kanda ürik asit düzeylerinde yükselme olduğu saptanmıştır.

Kahvaltıda kavurma porsiyonunu küçük tutun

*Bayramda da her zaman olması gerektiği gibi güne sağlıklı ve erken bir kahvaltı ile başlayın. Kahvaltıda protein almayı unutmayın. İşte size bayram kahvaltısında kavurma yemek için bir sebep! Ama siz siz olun porsiyonu küçük tutmaya özen gösterin, çünkü 100 gr kavurmada 20-25 gr protein yanı sıra 250-300 kalori civarında enerji bulunduğunu hatırlayın!

*Etlerin çok yağlı kısımlarından her zaman uzak durun! Özellikle sakatat ve iç yağlar her ne kadar size lezzetli gelse de hepsinin kolesterol ve yağ bombası olduğunu ve az miktarlarda olsa bile sağlık açısından riskli olduğunu aklınızdan çıkarmayın.

*Düşük ısıda ve yavaş pişen etleri tüketin

Etlerin besin değerlerini kaybetmeden ve en sağlıklı şekilde pişirilme yöntemleri buğulama, ızgara ve haşlama metotlarıdır. Kızartmalar ise uzak kalınması gereken tercihler olmalıdır. Alevde pişirmek yerine düşük ısıda ve yavaş yavaş pişen et daha sağlıklıdır.

*Kırmızı et, protein içeriğinin ötesinde pek çok vitamin ve mineral açısından da zengin bir besindir. Bu zenginliğinden yeterince faydalanabilmek için pişirme yöntemleri kadar saklama koşullarına da dikkat etmek gerekir. Uygun şartlarda kesilen kurban etleri, yağlı kısımları ayıklandıktan sonra en az bir gün buzdolabında dinlendirilmelidir. Aksi halde hem uygun şekilde pişirilmesi hem de kolay sindirilmesi mümkün olmayacaktır. Etlerin, çeşitlerine göre ayırdıktan sonra günlük tüketilebilecek miktarlarda bölüştürülerek buzdolabında birkaç gün derin dondurucuda da birkaç ay süreyle besin değerlerini yitirmeden saklanması uygundur.

*Sebze ve meyveyi ihmal etmeyin

Bayram boyunca misafirliklerde ikram edilenleri hesaba katarak küçük porsiyonlar halinde ve dengeli beslenmeye özen gösterilmelidir. Çikolata ve şekerlemelerden olabildiğince uzak durmaya çalışın; hamur işi tatlılar yerine sütlü tatlı ikramlarını tercih etmek daha uygun olacaktır.

Günlük et tüketimi gereğinden çok olan bireylerde kilo ve yağlanma problemleri dışında başka sağlık sorunlarının da baş gösterebilir. Çalışmalar, yanlış pişirme yöntemleri ile hazırlanan kırmızı eti fazla tüketen bireylerde, başta kolon kanseri olmak üzere diğer sindirim sistemi hastalıklarının da daha fazla görüldüğünü gösteriyor. Bunu önlemenin bir yolu da liften zengin meyve ve sebzelerden bolca tüketmek! Bayram boyunca da her öğünde etin yanı sıra mutlaka bolca özellikle taze ve çiğ yenebilenlerden veya haşlanmış sebze tüketmeli; ara öğünlerde meyveyi de ihmal etmemeli!

Kahveyi sınırlandırın, bol su tüketin

Kahve kafein sınırını aşmadan kalp ritmini bozmayacak şekilde, içecek olarak bitki ve meyve çayları tercih edilmelidir. Gazlı içecekler yerine de ayran ya da cacık çok daha sağlıklı bir tercih olur.

Aslında tüketilmesi gereken en sağlıklı içecek sudur! Özellikle bu sıcak günlerde ve bayram boyunca 8-10 bardağın altına düşmemelidir. Üstelik ikram edilen kahvenin yanında da iyi gider.

Bayramda günlük egzersiz programına ara vermek gerekmez!

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla