Anasayfa / Eğitim-Öğrenim / Normalleşme Döneminde Eğitimde Teknoloji Kullanımı

Normalleşme Döneminde Eğitimde Teknoloji Kullanımı

Paylaş

Günlük deneyimler içerisinde yaşanılan olay fark etmeksizin yerini koruyan teknoloji, normalleşme sürecinde de hayatta var olmaya devam edecek. Hatta uzaktan eğitimin yerini adım adım örgün eğitim süreçlerinin almasıyla birlikte teknolojinin güvenli ve doğru kullanımı daha da önem arzetmektedir.

Kültür & Kültür 2000 İlkokulu

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi

Küresel olarak yeni normallerle karşılaşılacak bu günlerde bir süredir alışagelmiş yaşam pratikleri yeniden değişime uğramaktadır. İnsanlığın deneyimlediği yeni olaylara uyum becerisi, gelişime duyduğu inanç her geçen gün bizleri kendine hayran bırakmaktadır.

Her çocuğun korku ve öfkeleri vardır…

Ebeveyn olarak zaman zaman sizleri endişelendirse de çevrimiçi program ve uygulamaların çocukların bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim düzeylerine uygun ve doğru bir biçimde kullanıldığı takdirde teknolojik araçlar birtakım fırsatlar sunar. Her çocuğun yaş dönemlerine, aile öykülerine göre korkuları ve öfkeleri vardır. Çocuklar eğer korkularını ortaya koyacak hiçbir yol bulamazlarsa bunlar bir süre bastırılsa bile uyumsuz davranış örüntüleri ile ortaya çıkabilir. Çizimlerle ya da oyunlar aracılığıyla söze dökülen, işlenen korkular sağlıklı bir şekilde ortaya konulabilir böylece çocukların duygularında bir boşalım gözlemlenir.

Ebeveynler teknoloji kullanımında sınır koymalıdır…

Günümüzde çocuklar çok küçük yaşlardan itibaren teknoloji ile tanışmaya ve teknolojiye ilgi göstermeye başlamaktadır. Bu alışkanlığın kazanılmasındaki etkenlerin başında küçük çocuğun ebeveyni model alması gelir. Pandemi döneminde yetişkinler tarafından da yoğun olarak kullanılma durumunu göz önünde bulundurursak çocukların ilgilerini çeken renkli dünyaya hayır demeleri kolay olmayacaktır. Bu sebeple özellikle normalleşme sürecinde ebeveynlerin sınır koymasına, çocuğunda görmek istediği davranışı önce kendisinde uygulamasına ihtiyaç duyacaklardır.

Televizyon, telefon, tablet gibi cihazların çocuklar ağladığında bir sakinleştirici ya da yorgun ebeveyn için nefes aldırıcı nitelikte kullanılması da başta gelen nedenler arasındadır. Çocukların oynadığı oyunlarla ilgili dikkat edilmesi gereken en önemli iki konu ekran süresi ve yaş sınırıdır. Ebeveynler olarak önceliğiniz; internette oynanan oyunlar ve sosyal platformlarda çocuğunuzun karşılaştığı içeriğin yaşına uygun olup olmadığını kontrol etmek, ekranda geçirdiği süreyi ortak bir kararla sınırlamaktır.

Çocuğun takibi olmalıdır…

Ekran karşısında çocuk pasif konumda ve tek taraflı bir iletişim halindedir. Oysaki çocuğun ebeveyn veya bakım veren kişi ile karşılıklı ilişki içinde olmaya; sarılma, dokunma gibi fiziksel ve duygusal yakınlaşmaya ihtiyacı vardır. Bu ilişki, ileriki yıllarda öğrenmenin temelini de oluşturur. Bu nedenle 0-3 yaş döneminde, en azından 2 yaşına kadar, ekran ile çocuğun teması yok denecek kadar az düzeyde olmalıdır.

Uzmanlar tarafından 6-12 yaş aralığında günde en fazla 1-1,5 saat kadar çocuğun tek başına ekran karşısında olmasına izin verilebilir görüşü hakimdir. Ancak çocuğun bu yaş döneminde de iletişim kurma, gördüklerini ve yaşadıklarını anlamlandırma çabasının devam ettiği unutulmadan özel yaşama saygı çerçevesinde çocuğun takibi yapılmalıdır. İçinde bulunduğumuz olağanüstü koşullarda süre kontrolü konusunda ebeveynler kendilerini suçlu hissetmemelidir. Duyguların yoğun yaşandığı bu süreçte aslolan çocukların maruz kaldığı içerikler olduğu unutulmamalıdır.

Çocuğunuzla birlikte yapılacak etkinlikler…

Ailenizdeki tüm bireylere paylaşım alanı yaratacak, duygularını daha açık bir şekilde aktarmalarını kolaylaştıracaktır. Duygu paylaşımı her dönem için önemini korurken yeniliklere uyum sağlama sürecinde daha da önemli hale gelmektedir. İyi eğlenceler.

  • Film izlemek. Özellikle seri filmleri takip etmek çocuğun ertesi günü istekle karşılamasına sebep olmaktadır. Seri filmlerden bazıları: Geleceğe Dönüş, Harry Potter, Ejderhanı Nasıl Eğitirsin, Kung-fu Panda, Buz Devri, Çılgın Hırsız, Otel Transilvanya, Oyuncak Hikayesi, Jumanji…
  • İlgileri doğrultusunda belirli sürede (10 sn. -1 dk.) bir görev gerçekleştirmelerini isteyin.

Örnek görevler:

  • Tuttuğun takımın 5 oyuncusunu say.
  • Başka bir dilde 10’a kadar say.
  • Robot dansı yap.
  • …filminden 3 karakter say.
  • Ailemizle ilgili bir şarkı uydur ve söyle.
  • Evde en çok sevdiğin nesneyi ve onu neden çok sevdiğini söyle.
  • Şu anda gördüğün herkese sarıl.
  • Bir bacağını 15 kere karnına kaldır.
  • En kısık sesinle bir şarkı söyle. Hayvan taklidi yap.
  • A-B-C harflerinden birer tane hayvan ismi say.
  • Bugün hissettiğin duyguların yüz ifadelerini yap.
  • 5 tane zürafan olsaydı onlara ne isim verirdin?
  • Odadaki tüm duvarlara dokun. Birini güldür.
  • Kelebek ile ilgili bir hikaye uydur ve anlat.
  • Etrafında mavi bir şey bulmaya çalış.
  • Birine iltifat et. 8 harfli bir kelime söyle.
  • 5 sebze say.
  • Ailene seninle ilgili bilmediği bir şey söyle.
  • Evde B ile başlayan 5 tane şey say. Bir çocuk şarkısı söyle.
  • Alfabeyi rap şeklinde söyle.
  • Nesli tükenen 2 hayvan ismi söyle.
  • Bir goril çiz.
  • Plajda çok sıcak kuma basan sonra da denize giren biri gibi davran.

Çocuklarla sohbet etmek psikososyal gelişim için çok önemlidir…

Salgın sürecini sizlerle birlikte deneyimlediler. Corona virüs ve önlemleri hakkında artık daha çok bilgiye sahipler. Yeni öğreneceğimiz süreç normalleşme. Bu konu hakkında neler duyduklarını sorarak başlayabilirsiniz. Hayali bir sosyal ortam canlandırması yaparak kendilerini bir süre daha nasıl koruyacaklarını sorabilir, bu durumu dramalaştırmalarını isteyebilirsiniz. Sizler de bu drama içerisinde roller alabilirsiniz. Canlandırmanın ardından her oyuncu duygu ve düşüncelerini paylaşabilir. Yanlış bilenen bilgiler bu alanda doğrusuyla değiştirilebilir. Bunun gibi öğretici oyunlar kurgulamak bilgilerin akılda kalıcılığını arttıracaktır.

Örnek Sohbet Konu ve Soruları:

  • Kendini 3 kelimeyle anlatmanı istesem, hangi 3 kelime olurdu?
  • Seni gerçekten güldüren şeyler neler?
  • En sevdiğin espri ne?
  • Deniz kenarında sahilde mi olmak isterdin yoksa dağlarda gezinmek ya da karların üstünde olmak mı?
  • Biriyle konuşurken yazışmak mı daha iyi telefonda konuşmak mı yoksa görüntülü konuşmak mı?
  • Hangi konuda çok iyi olmak isterdin?
  • Şu an sana 100 bin lira versem onunla ne yapardın?
  • Bir zaman makinen olsaydı geleceğe mi geçmişe mi gitmek isterdin? Nereye, hangi zamana giderdin?
  • Yapmayı en sevdiğin şey ne?
  • Bu zamana kadar gördüğün en güzel yer neresiydi?
  • En çok yapmak istediğin meslek ne?
  • Kötü bir gün geçirdiğinde ne yaparak kendini daha iyi hissetmeyi sağlarsın?
  • Bir gezi rotası çizmek istesen nasıl bir güzergâh seçerdin?
  • Annen/Baban ile ilgili en çok neyi seviyorsun?
  • Hayatını değiştirdiğine inandığın bir film var mı?
  • Örnek aldığın biri var mı? Nesini örnek alıyorsun?
  • Atatük ile akşam yemeği yiyecek olsaydın onunla ne konuşurdun?
  • Bir film çekmek istesen ne üzerine olurdu?
  • İsmini kendin koyabilseydin ne olurdu?
  • Görünmez olsaydın ne yapardın?
  • Evdeki hangi eşya olmak isterdin? Neden?
  • 1 saatliğine çok ünlü biri olsaydın ne yapardın?
  • Başka bir ülkede yaşasaydın nasıl oldurdu? Hangi ülke olurdu?
  • En iyi arkadaşın nasıl biri olmalı?
  • Başka bir ailede doğmuş olsaydın nasıl olurdu? Ne farklı olurdu?
  • Şu an neyi duymak istersin?
  • Sence birisi bir hata yaptığından ona ikinci şans verilmeli mi?
  • Sence bugüne kadar yapılmış en iyi icat hangisidir?
  • Sence parayla mutlu olabilir miyiz?

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla