Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Pandemi Döneminde Müzikle Sakinleşin

Pandemi Döneminde Müzikle Sakinleşin

Paylaş

Tehdit ve tehlike algısının çok yükseldiği bir dönemde eve kapanmayla birlikte aile içinde gerginlikler yaşanabilir. Bu durum ilişkilerde gerginlik, huzursuzluk yaratabilir. Oysaki ne kadar dengede ve huzurlu olursak, bağışıklık sistemi de o kadar iyi çalışır. Bu dönemde bol bol müzik dinlemek sakin kalmamıza yardımcı olabilir.

Prof. Dr. Önder Kavakçı

Psikiyatrist

Tüm dünyada etkisini sürdüren koronavirüs salgını, insanların psikolojilerini de olumsuz yönde etkiledi. Evlere kapanılan bu dönemde aile içi gerginlikleri azaltmak için doğru iletişim önemlidir. Bunun içinde müziğin sakinleştirici etkisinden faydalanmak mümkün. Her türlü müziği dinleyebilirsiniz. Çok duygusal, hüzünlü müziklerin bile yatıştırıcı özellikleri kanıtlandı. Mümkünse dans ederek de rahatlayabilirsiniz.

Hem ruhsal hem fiziksel problemler gözlemlenebilir

İnsanlar kendilerini tehlikede hissettiğinde yüksek kaygı, sürekli tetikte kalma, öfkeyi kontrol edememe, kaçınma gibi durumlarla karşı karşıya kalabilir. Bunun dışında fiziksel olarak da uyku, nefes problemleri, mide sıkıntıları, göğüs ve kaslarda ağrılar yaşanabilir. Ruhsal problem, kaygı, endişe, insanların ilişkilerini de bozuyor. Maalesef tehdit ve tehlike algısının çok yükseldiği bir dönem yaşıyoruz.

Virüse yakalanma ihtimali kaygıyı arttırıyor

Tehlikeden kaçıp kurtulduğumuzda rahatlarız. Ancak özellikle yakın tehdit altında olan, hastanelerde çalışan insanlarda kaygıdan çok korku duygusu var. Her an virüse yakalanma ihtimali ise kaygıyı arttırır. Bu durum kişiden kişiye, evden eve değişir. Şu anda kaçmanın zor olduğu, uzun süren bir tehditle karşı karşıyayız. Bu durum, yorgunluk ve bunun gibi bedensel hastalıklara; uzaması halinde ise çaresizlik, depresyon, tükenmişlik gibi ruhsal sorunlara neden olabilir.

Dengeli yaşam bağışıklık sistemini olumlu etkiler

Belli yaşın üstündekiler ve altındakiler sürekli evde. Bu durum ilişkilerde gerginlik, huzursuzluk yaratan bir ortama sebep olabilir. Oysaki ne kadar dengede ve huzurlu olursak, bağışıklık sistemi de o kadar iyi çalışır. Denge ne kadar bozulursa bağışıklık sistemi de sıkıntıya girer. Kendimizi, çocuklarımızı, partnerimizi yatıştırmak çok önemli. Çünkü bu durum çok kısa sürede atlatılacak gibi görünmüyor ve birdenbire eski yaşantımıza da dönemeyeceğiz. O nedenle uzun sürmesi muhtemel olan bu dönemde ortaya çıkabilecek yorgunluk, öfke ve gerginlik ortamından olabildiğince kurtulup kendimize iyi bakmamız gerekiyor.

Güne egzersizle başlamak bedeni sorunlara karşı güçlü kılar

Beden hareket ettiğinde, sorunla başa çıktığını düşünür. Pasif kaldığında ise yenilgi hissi olur ve bırakmalar yaşanır. Güne aktivite ve sporla başladığınız zaman daha güçlü bir şeyle savaşıyormuş ve yeniyormuşsunuz hissi oluşur. Bu nedenle bedeni, evde de çalıştırmalıyız. Tüm günümüzü televizyon karşısında dizi seyredersek geçirmemeliyiz.

Online iletişimi arttırmalı

Bu süreçte tensel temas mümkün olmadığı için bunun yerini online iletişim aldı. Tek başına izole olmak çok zor bir şey. Tensel teması yapamıyorsak, online yapacağız. İnsan iletişime ihtiyaç duyan, tek başına yaşayamayan, iletişime, ilişkiye ihtiyaç duyan bir canlıdır. Bunu da internet ve telefon üzerinden sağlamaya çalışmalıyız. Çok az aradığımız dostlara bile bu dönemde ulaşmak çok önemli. Denge, samimiyet, sevgi, şefkati paylaşarak iletişim kurmalıyız. Bunun dışında çocuk ve partnere karşı şefkati arttırmakta da fayda var.

Çocuklar için oyunu ön plana çıkarın

Çocuklarla birlikteysek oyunu ön plana çıkarmak gerekir. Oyunun hem erişkin hem de çocuklar için yatıştırıcı özelliği var. Bu dönemde kutu oyunları, hareketli oyunlar tercih edilebilir. Çocukların sevebileceği kitaplar okunabilir. İçinde bulunulan dönemde ailece dayanışmanın daha fazla ön planda tutulması gerekir. Önemli olan bilginin keyifli olduğunu çocuklara vermek. Üzerimizde zaten bir tehdit var. Bu süreçte gerilmek yerine bu durumu eğlenceye çevirmek önemli. Eksik olduğumuzu düşündüğümüz yönlerin üzerine gidip peşine düşmek, içinde bulunduğumuz durumdan daha güçlü çıkmamıza yardımcı olabilir.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla