Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Sağlık İçin Süt İçin!..

Sağlık İçin Süt İçin!..

Paylaş

Dyt. Gülay HamzaoğluÜlkemizde yılda kişi başına yirmi dört litre süt tüketiliyor. Uzmanlar açık sütten uzak durularak pastörize süt tüketilmesini önerirken sağlıklı bir gelecek için çocuklara yaşlarına uygun miktarlarda süt içirilmesi konusunda ebeveynleri uyarıyor.

Dyt. Gülay Hamzaoğlu
Beslenme ve Diyet Uzmanı

Çünkü süt beyin gelişimini destekler, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir, kemikleri sertleştirir, hücreleri onarır, enfeksiyonlara karşı korur ve kanser riskini azaltır. 14-18 yaş arası gençlerin mutlaka günde 3-4 bardak, bir yetişkinin ise 1-2 bardak sütü yaşam boyu içmesi gerekir. Çocuğunuzun sağlıklı bir yetişkin olmasını istiyorsanız ona sütü sevdirin!..

Süt; su, yağ, protein, karbonhidrat, mineral ve vitaminlerden oluşur. Ayrıca kazein, laktoalbümin ve laktoglobulin gibi bazı proteinler ve çeşitli elzem yağ asitleri bulunan sütte, yağ içinde erimiş olarak A vitamini aktivitesi taşıyan bazı bileşimler de yer alır. Vücut için gerekli besin öğelerinin çoğu sütten sağlanır. Özellikle gebelik ve büyüme-gelişme dönemlerinde kas ve kemik doku oluşumları için gerekli birçok besin öğesi gereksinimini karşılamak için kaliteli bir besin kaynağı olan süt grubu gıdalar tercih edilmelidir.

Sütün tüketim şekli
Genel olarak süt, içilerek veya yoğurt, peynir, çökelek haline getirilerek tüketilir. Aslında çok sağlıklı bir içecek olan süt, saklama güçlüğü ve alışkanlıklar nedeniyle ülkemizde yaygın şekilde içilmiyor. Oysaki sağlıklı yeni nesiller için çocuklar kolalı içecekler yerine süt içmeye yönlendirilmelidir. Ayrıca dikkat edilmesi gereken bir nokta; muhallebi veya sütlü tatlı yapımlarında şekerin pişmeye yakın ilave edilmesidir. Isıtma işlemi -uygulanan yönteme göre- sütte en fazla Folat ve B6 daha sonra C, B vitaminleri açısından kayıplara neden olur. Bununla birlikte, yüksek ısıda (örneğin kaynama derecesinin üstünde) uzun süre pişirilmesi protein değerini de düşürür. Pastörize yönteminde bu durum önlenir. Pastörize olarak tercih edilen sütleri tekrar ısıya tabi tutmaya gerek yoktur.

Süt nasıl saklanmalı – korunmalıdır?
Mikroorganizmaların üremesi için süt çok uygun bir ortamdır. Bu nedenle kolay bozularak sağlığa zararlı bir duruma gelir. Mikroorganizmalar süte sağma işlemi sırasında hayvanın kendisinden, çevreden ve sağıldıktan sonra saklama-kullanma esnasında karışabilir. Süte karışan bu mikroorganizmalar arasında hastalık yapanlar da olabilir. Bu nedenle sütün temizliğine, saklanması ve korunmasına önem verilmelidir.  Süt fabrikalarda “pastörizasyon” olarak adlandırılan bir işleme tabi tutulmaktadır. Pastörize edilen sütler buzdolabında 4-5 C’de yazın bir gün, kışın 2-3 gün saklanır. Oda ısısında süt saklanmaz. Pastörize edilmemiş süt kaynama derecesine geldikten sonra beş dakika kaynatılır, cam kaplarda buzdolabında ancak 1-2 gün saklanır.

Yaz sıcaklarında süt tüketimi nasıl olmalı?
Kişinin günlük gereksinimi kadar süt grubu ihtiyacını karşılaması oldukça önemlidir. Yaz günlerinde doğrudan süt olarak tüketmeyi tercih etmeyenler, hem sıvı ve elektrolit hem de süt grubu gereksinimini karşılamak için ayranı tercih edebilirler.

Süt hangi yaşlarda, hangi oranlarda tüketilmeli?
Yeterli ve dengeli bir beslenme için gereken günlük en az tüketim miktarları:

• Bebekler                             750 gr (bir yaşından sonra tam süt kullanılabilir)
• Çocuklar                             300-350 gr
• Gençler                               350 gr
• Yetişkinler-yaşlılar                250-400 gr
• Hamile-emzikli kadınlar        500 gr

Süt yerine peynir, yoğurt yemek doğru bir alışkanlık mıdır?
EVET… Süt yerine aynı miktarda yoğurt ya da süte eşdeğer miktarlarda peynir çeşitleri, ayran vb. tüketilebilir.

BESİN                                                ORTALAMA ÖLÇÜ                                    MİKTAR (gr)

Süt …………………………….      1 su bardağı                                             200

Yoğurt ……………………….       1 su bardağı                                             200

Ayran  ……………………….       2 su bardağı                                             400

Gereğinden fazla süt içildiğinde kalsiyumun böbrekleri yoracağı ve vücudun demir emilimini azaltacağı unutulmamalıdır.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*