Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Sağlıklı Başlangıçlar İçin 4 Altın Tavsiye

Sağlıklı Başlangıçlar İçin 4 Altın Tavsiye

Paylaş

Yeni yılda kendiniz ve aileniz için daha sağlıklı bir hayata adım atmak yapacağınız en iyi başlangıçlardan biri olacaktır. Çoğu insan daha sağlıklı bir yaşam için yapılması gerekenleri bilir ancak bildiklerini uygulamaya geçirmekte zorlanır. İşte size bunu başarabilmek için 4 altın tavsiye…

Prof. Dr. Yonca Tabak

Çocuk Hastalıkları ve Alerji Uzmanı

Günlük hayatınızı sürdürürken toplumsal gidişata bir dur demek, her geçen gün sizi içine çeken sağlıksız yaşamdan; hamburger, kola, çikolata, gofret, hareketsizlik, obezite girdabından uzak durmak hiç de kolay değil. Çoğu zaman koşuşturmaca içerisinde nefes aldığınızı bile unutabiliyorsunuz. Oysa doğu felsefesinde “Chi enerjisi” denilen, tıp dilinde ATP adı verilen yaşam enerjisi alınan nefesle sağlanan oksijen ve gıdalardan gelen glikozun etkileşimi sonucu ortaya çıkar. Yaşam enerjisi vücuttaki tüm organlar tarafından kullanılır, yani vücudun yakıtı. Örneğin beyin bu enerjinin yüzde 20’sini kullanır. Ancak sağlıksız koşullarla birlikte yaşam enerjisini sağlayan oksijen vücutta giderek azalır ve giderek daha sağlıksız hale gelinir. Bunun sebepleri ise doğru nefes almamak, oksijen içeriği bol gıdalarla beslenmemek, egzersiz yapmamak ve kirli hava solumak. Yeni yılda kendiniz ve çocuklarınızın sağlığında yeni bir başlangıç yapabilmek için uygulanması gereken temel kurallar:

1- Doğru nefes alın: Doğru nefes akciğerlere bol hava girmesini sağlayacak olan karın nefesidir. Bebekler doğdukları zaman yaratılıştan hediye olarak karın nefesine sahiptir ancak zamanla korkuya bağlı olarak nefes tutmaya başlamalarıyla karın nefesleri bozulur. Bir süre sonra da sadece göğüs nefesi ile yetersiz nefes almaya başlarlar. Yani nefesini bilinçli olarak doğal bağlantılı karın nefesine döndürmeye karar verene kadar yetersiz nefes alınır. Karın nefesi, diğer adıyla diyafram nefesi, nefes alma esansında önce karnın sonra göğsün şişmesi ile mümkün olur. Karın nefesi kaybolmuş birçok erişkin farkında olmadan hava açlığı yani oksijen eksikliği çeker. Normal soluk alıp verdiğini düşünen ancak yetersiz soluk alan birçok insan beyne az oksijen gittiği için farkında olmadan sebepsiz bir endişe, kaygı hali ve zaman zaman depresyon yaşar. Kaygılı anne babaların çocuklarında da aynı kaygı hali görülür. Özellikle şehir hayatında yaşıyorsanız önce kendi ruh sağlığınız için, sonra daha dingin ve huzurlu bir zihin için, daha sonra da çocuklarınızın ruh ve beden sağlığı için, maksimum oksijen alımını sağlayan nefes analizi ve doğal, bağlantılı, karın nefesi terapilerine başlamanız çok önemli.

2-  Taze, canlı, oksijen oranı yüksek gıdalarla beslenin ve kafeinden uzak durun:  Yeni yılda sağlığınız için atacağınız ikinci adım, beyninizi devamlı gergin, endişeli, sanki bir tehlike varmış gibi alarmda tutan kafeini kontrol altına almak olsun. Kafein en çok çikolata ve benzeri kakaolu gıdalarda, kahvede ve kolada bulunur. Çikolata çocuklarınızı da hiperaktif yaptığı gibi, hassas olan mide başını gevşeterek durduk yerde reflüye yol açar. Bu yüzden bu yılbaşı anne baba olarak da bir karar verin ve masanıza kakaolu gıda, kolalı içecek koymayın ve bu kararınızı yıl boyu devam ettirin. Ayrıca oksijen oranı düşük paketli, fast food gıda tüketimini kısıtlayın. Hem kendiniz hem de çocuklarınız için bu yıl hamburgeri, döneri, pizzayı, lahmacunu, patates kızartmasını, ketçabı, mayonezi yani bol yağ ve baharat içeren hazır gıdaları; fast food beslenmeyi hayatınızdan çıkarın. Yağlı beslenme kan hücrelerinin oksijen taşıma kapasitesini düşürerek, beyne az oksijen gitmesi ile uyku hali, konsantrasyon kaybı, depresyon, yersiz kaygı hali ve kas güçsüzlüğüne neden olur. O yüzden ağır ve yağlı beslenme sonrası uykunuz geliyor, ağırlık çöker. Hava ile alınan oksijenin dokulara taşınması kan hücrelerinin damarlarda serbest akışı ile mümkündür. Çok yağlı beslenildiğinde varlık içinde yokluk çekme misali, oksijen solunmasına rağmen hücreler oksijen açlığı çeker.

3- Spor /Egzersiz yapın: Aerobik egzersizler yani çok ve derin nefes almayı sağlayacak spor faaliyetleri akciğer sağlığı için büyük önem taşımaktadır. Doğru karın nefesi alışkanlığı geliştirildikten sonra açık havada yapılacak aktif egzersizler vücuda ve beyne bol oksijen gitmesini sağlayacaktır. Açık havada yapılacak kısacık bir yürüyüşün bile size kendinizi ne kadar iyi hissettirdiğini hatırlayın ve sporu hem kendi hayatınıza hem de çocuklarınızın hayatına sokun.

4- Temiz hava alın: Günümüzde gerek çocuklar yoğun okul hayatı nedeniyle, gerekse erişkinler yoğun iş hayatı nedeniyle açık hava göremez durumda. Hafta sonları bile kapalı alışveriş merkezlerinde gezinilerek geçiriliyor. Büyük şehirlerde de hava özellikle egzoz dumanı ve sanayi atıkları nedeniyle kirlenmiş durumda. Bu yüzden yaşam alanlarınızı trafiğe ve sanayi merkezlerine yakın alanlardan seçmeyin. Bu mümkün değilse bile hem çocuklarınız hem de kendiniz için en azından tatil zamanlarını temiz havayla, yeşille, doğayla temas edebileceğiniz açık hava yerlerde geçirmeye gayret edin.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*