Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri /  Sonbaharda da Enerjik Olabilirsiniz!

 Sonbaharda da Enerjik Olabilirsiniz!

Mevsim dönüşümlerine bağlı olarak metabolizma ve hormonlar üzerinde görülebilen değişimler, kişileri zihinsel ve bedensel olarak etkileyebilir.

Prof. Dr. Dilek Demir Erol

Fitoterapi Uzmanı

Bahar aylarında insan metabolizmasında oluşan değişiklikler beraberinde yorgunluğu da getirir. Bahar aylarında havadaki pozitif ve negatif yüklü iyonların artması insan biyoritminde, olumlu ya da olumsuz etkiler yaratır. Negatif iyonların artması, insanın kendini daha halsiz hissetmesine ve yorgunluk belirtilerinin ortaya çıkmasına yol açıyor.

Kişide vitamin eksikliği ve/veya beslenme bozukluğu varsa bahar aylarında yorgunluk hissi artar. Bazı hormonlar karanlık ortamlarda daha fazla salgılanır bazıları ise biyolojik sistem gereği güneş ışığının etkisiyle daha fazla salgılanır.

Nedensiz halsizlik, isteksizlik ve gerginlik bahar yorgunluğunun en önemli habercisidir. Günlük işleri yaparken daha isteksiz olabilirsiniz. Bu durumu genellikle değişen hava koşullarına bağlasak da uzun süren yorgunlukların ciddiye alınmaması, altta yatan başka bir sorunun da geçiştirilmesine neden olur.

Aşırı kahve ve çay tüketimi, hipoglisemi, aşırı gluten alımı, fazla şeker tüketimi ve laktoz azlığı, uzun süreli halsizliklerin nedeni olabileceği unutulmamalı. Öte yandan yoğun çalışma temposu, kalabalık ve gürültülü ortamlar, oturarak çalışmak ve egzersiz noksanlığı, metropolde yaşamanın hediyesi yalnızlık ve paylaşılamayan hüzün, kontrolsüz öfke, yönetilemeyen stresler de bahar yorgunluğu olarak adlandırılan durumu ortaya çıkarır.

Bahar yorgunluğunun kolay atlatılabilmesi için yapılması gerekenler:

  • Artan stresi azaltmak için B grubu vitaminleri yönünden zengin gıdaları tüketmeliyiz. C vitamini, E vitamini, A vitamini, selenyum ve çinko gibi güçlü antioksidan özelliğe sahip vitaminleri almayı ihmal etmemeliyiz.
  • C vitamininden zengin besinler; maydanoz, biber, turunçgiller, soğan, kereviz, brokoli, çilek ve kivi gibi besinlerin yanı sıra C vitamin desteği yapmalıyız ve ester yapısında olan ürünleri tercih etmeliyiz.
  • Balık, yumurta sarısı, kırmızı et, süt, yoğurt, havuç, tatlı kabak, ıspanak, brokoli, tere, maydanoz, dereotu ve roka gibi A vitamininden zengin besinlerin yanı sıra A vitamini desteği almalıyız.
  • Bitkisel yağlar, yağlı tohumlar, yeşil yapraklı sebzeler, yumurta ve kepeği ayrılmamış un gibi E vitamininden zengin besinlerin yanında E vitamini kapsülleri ve yağlarını kullanmalıyız.
  • Balık, deniz ürünleri, etler, tahıllar, yumurta, brokoli, lahana, kereviz, soğan, sarımsak, mantar ve turp selenyumdan zengin besinlerdir. Ayrıca selenyum tabletleri kullanarak bahar yorgunluğunu kolayca atlatabiliriz.
  • Et, balık, süt, peynir, yumurta, deniz ürünleri, yağlı tohumlar, kuru baklagiller, kepekli tahıl ürünleri ve mantar çinkodan zengin besinlerdir. İlave en az bir ay çinko kürleri yapmalıyız.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*