Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Sorun da Çözüm de 0-6 Yaş Arasında…

Sorun da Çözüm de 0-6 Yaş Arasında…

Zihinde ne olduğu henüz bilinmiyor. Yetişkin bir kişinin bir olay karşısında verdiği tepkinin nedeni aslında geçmişte yatar. Çözüm; tepkinin nedeni bulmak, neden 0-6 yaş arasında yatıyor. Eğer bir uzman eşliğinde o yaş aralığına dönülüp, sorun bulunup çözülürse günümüzdeki sorun da çözüme kavuşur.

Burcu Polatdemir

Kaygı Terapisti ve NLP Uzmanı

0-6 yaş arasında zihne alınan her şey kişinin sonraki hayatını çok etkiler. Özellikle aileden alınan ani tepkiler, ülkenin o anki konumu, o anki siyasete, ekonomik durum, vs… Çocukluk dönemine ait hatırlanmayan bir olay; yetişkin yaştaki bir sohbet sırasında birden hatırlanabilir. Ailenin şok olduğu geçmişteki durumlar hatırlanır. Öfke beyninin bilincine çıktığında; baba ya da ailedeki bireyin geçmişte verdiği tepki hatırlanır. Bu da şu anki hayatta verilen tepkilerin nedenini oluşturur.

Öfke neden oluyor?

Hepimiz farklı kişiler olduğumuz için bireysel farklılıklarımız vardır. Olaylar karşısında verdiğimiz tepkiyi; yaşadığımız, çalıştığımız iş ortamı, evdeki durum, kimliklerimiz, yaşanan sıkıntılar, artı ya da eksi olaylar her şey etkiler. Toplum olarak hızlı tepki veren, sıcak ülkenin insanlarıyız. Avrupa’da insanlar daha net tepki verir.

Bağırarak tepki veren bir kişiye bağırarak tepki vermeye meyilli bir toplumuz. Tarihe bakıldığında ‘Kurtuluş Savaşı mücadelesiyle ülkemizi kurtardık, çok sessiz kalma’. 1990 yıllarda ‘Sessiz kalma, hakkını ara’, ‘O sana bağırıyorsa, sen de ona bağır’ şeklinde yetiştirilen bir toplumun bireyleri olarak bakıldığında tepkiler de bu şekilde olur. Ama bu hepimizin öfkeli olduğunu göstermez. Şu anki kuşağa bakıldığında ise bağırma, çağırma yerine daha çok tepki vermeyerek tepkisini gösteriyor.

Vereceğimiz tepki seçtiğimiz alandır!

Bireysel olarak kendimizi eğitebildiğimizde öfkemizi bağırarak tepki vermek şeklinde göstermeyebiliriz. X kuşağı çok öfkeli bir dönemde yetişti, 1980 sonrası doğumlu kişiler tepki vermeyi daha çok sosyal olarak var olmaya ispata yönelikti. Son zamanlarda bu da değişti. Medeniyet adı verilen iletişimin etkinliğinin farkına varıldı; çok büyük tepkinin aslında çok az etkili olduğu görüldü. Yavaş yavaş kişiler değişiyor. Bilinçli ebeveynlerin sayısı artarken, bilinçsiz olanların sayısı azalıyor.

Anne-babanın ekonomik durumu kötü olsa da paran yok yerine açıklama getiriyor, bağırmıyor. Bazıları da anne-babaların tepkilerine tepki gösterir; ‘benim babam böyle yaptı, ben yapmayacağım’ şeklinde.

0-6 yaş nasıl eğitilir?

Bir kişinin 40 yaşına kadar fark edemediği bir davranış ortaya çıktığında kişi bunu 0-6 yaş arasında yaşamış olabilir. Olayı hatırlamadığı için tepkinin nedenini bilinmez. Oysa yapılacak bir seansla olayın nedeni mutlaka hatırladığı bir olay ile buluşur. 0-6 yaş arasında yaşanılan olumsuzluk nedeni bulunup, çözüme kavuşturulduğunda artık gerçek hayata döndüğünde rahatsız eden davranıştan kurtulmak mümkün. Bununla yaşamak zorunda değiliz; uzmandan yardım alarak bu durumdan kurtulmak mümkün. Yüzleştirme ve aynalama yöntemi ile de kişinin hangi noktaya geldiği tespit edilebilir.

Stres kontrolü için basit çözümler 

‘Bağırma hayatından çıkar’… Aslında bilinen aksine bir kişi bağırdığında karşısındakinin de bağırmasıyla rahatlamaz. Tepkiye ‘tepkisiz kalarak’ tepki verilebilir. Deşarj olmak aslında bilinen aksine durumu artıran bir şeydir. Sessiz kalmak daha çok deşarj olma yöntemidir. Kişi bağırdığında ‘ona bağıramadım’ diye arkadaşına anlattığında unutulması güç bir olay olaya dönüşür. ‘Niye bağırmadım, keşki bağırsaydım’ yerine ‘Ben bu kişiye tepki vermiyorum. Bu kişiyi hayatımdan çıkarıyorum ve rahatlıyorum’ derse; sorun sorun olmaktan çıkar.

Sınav stresini kontrol etmek için burundan nefes alıp, ağızdan verilmelidir. Burundan alınan nefes beyni sakinleştirir. Yavaş yavaş bırakıp ya da içe çekip hızlıca verilebilir.

Hayal et… Türk kültürü fazla hayal etmeyi öğretmez. Ama hayal etmeyi öğrenmek gerekir. Neden, nasıl olacağını bir kenara bırakarak, hayal etmek gerekir. Hayal ettiğin gerçek gibi olmalı. Bu çok etkili bir deşarj olma biçimidir. Hayal kurmak saçmalık değildir, hedeflerine ulaşmak için atılması gereken bir adımdır. Hayal et, mutlu ol…

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*