Anasayfa / Genel Sağlık Bilgileri / Vitamin Takviyesi Şart mı?

Vitamin Takviyesi Şart mı?

Paylaş

Gündelik yaşam koşuşturması içinde çoğu kişinin yeterli, dengeli beslenmesi mümkün değildir. Ayrıca ne kadar çok işlenmiş gıda tüketilirse o kadar daha fazla vitamin ve mineral eksikliği ortaya çıkar! Vitamin-mineral ihtiyacını karşılamak için seçim yaparken çok dikkat edilmeli, doğal olanlar tercih edilmeli, sentetik olanlardan kaçınılmalıdır.

Prof. Dr. Osman Erk

İst. Tıp Fak. İç Hast.

Ana bilim Dalı Öğretim Üyesi

Tamamen sağlıklı beslenmek günümüzde bir efsaneden ibarettir. Çok az kişi ‘efsane diyeti’ başarı ile sürdürebilir. İnsan vücudu doğru- yeterli yiyecek ve içeceğe ihtiyaç duyar. Besin ihtiyacı kişiden kişiye göre büyük değişiklikler gösterir. Bazı kişilerin belirli besinlere daha fazla ihtiyacı vardır.

Vitamin-mineral ihtiyacını artıran durumlar:

*İşlenmiş şeker, beyaz un, fruktozdan zengin mısır şurubu, tatlılar, alkollü içecekler, konserve ürünler, fastfood yiyecekler tüketen kişilerde bir veya daha fazla besin eksikliğinin ortaya çıkması kaçınılmazdır.

*Sık sık restoranlarda, dışarıda yemek vitamin ve mineral eksikliğine artırır. Çünkü restoranlarda genellikle dondurulmuş ve konserve yiyecekler yeniden ısıtılır ve sürekli ısı kaynağı üzerinde bulundurulur.

İşlenmemiş bitkisel gıdalar sağlıklı

Sağlıklı-uzun yaşamın en temel kuralı; taze, organik, bütün, temiz, yerel, çiğ ve işlenmemiş, mevsimsel büyük çoğunlukla bitkisel besinleri tüketmektir. Günümüzün temel beslenme düzeninde ise rafine şeker, rafine un, rafine yağ, rafine tuz, yapay aromalar, tatlandırıcı, koruyucu ve boyalardan hazırlanan işlenmiş gıdalar vardır. Bu beslenme düzeni başta obezite, diyabet, kalp damar hastalıkları ve kanser için adeta davetiye çıkarmaktadır.

İşlenmiş besinler yetersiz

*Modern tarım uygulamaları, yoğun ve verimsiz topraklar, yanlış ürün rotasyonları, kimyasal gübreler, bol miktarda kullanılan tarım ilaçları, asit yağmurları gibi nedenlerle toprakların besin kalitesi çok azalmıştır.

*Hasat sonrası raf ömrünü uzatmak ve albeni kazandırmak için gıdalar çeşitli işlemlerden geçirilir.

*Depolarda, süpermarketlerde, evlerde bekleyen gıdaların oldukça azalmış olan vitamin ve mineralleri pişirme metotları ile neredeyse tamamen ortadan kaldırılır.

Sonuçta oldukça lezzetli görünebilen fakat hiçbir besin değeri olmayan gıdalar sofraya gelir ve tüketilir. Bol kalori alınır fakat vitamin ve mineraller eksiktir. Bu da insanların neredeyse 3/4’ünde var olan en az bir kronik hastalığın temel sebebidir.

Herkesin vitamin-mineral ihtiyacı farklı

Parmak izi gibi herkesin besin ihtiyacı farklıdır. Genetik özellikler, cinsiyet, sağlık durumu, toksinlere maruz kalma düzeyi, stres düzeyi, beslenme alışkanlıkları ve egzersiz yapma gibi durumlara bağlı olarak besin ihtiyacı değişmektedir. Bazı insanların besin ihtiyaçları önerilen günlük alım (RDA) miktarlarının çok çok üzerinde olabilir.

Günümüz modern diyeti ile ihtiyaç duyulan bütün besin maddelerin alınması mümkün değildir. Çünkü…

*Vitamin ve mineraller oldukça hassas bileşiklerdir. Hem bitkisel hem de hayvansal gıdaların çiftliklerden, depolara, fabrikalara ve süpermarketlere gidişi sırasında vitamin-minerallerin büyük bir kısmı ortadan kalkar.

*Erken hasat, depolanma, saklama, nakliye, işleme ve pişirme ile vitamin ve mineraller büyük ölçüde ortadan kalkar.

*Süpermarketten eve geldikten sonra da buzdolabı veya derin dondurucuda bekletilen, yüksek ısıda pişirilen veya kızartılan gıdaların vitamin-mineralleri daha da azalmaya devam eder.

Multi vitamin alırken neler önemli?

Besin takviyelerine kesinlikle ihtiyaç vardır. Sorun kaliteli, performans arttıran, sağlıklı yaşlanmaya katkıda bulunan, kronik hastalıkları ve akut enfeksiyonları önleyen kaliteli bir besin takviyesi bulabilmektir. Sağlıklı beslenme kadar, kaliteli bir besin takviyesi de önemlidir.

Vitaminlerde neler dikkat edilmeli?

Özel bir neden yoksa vitamin hapında hayvansal kaynaklı A vitamini, demir, bakır bulunmamalıdır. Sentetik değil doğal kaynaklardan elde edilen vitaminler tercih edilmelidir.

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla