Anasayfa / Manşet / Yazın Sağlıklı Beslenmenin 10 Püf Noktası

Yazın Sağlıklı Beslenmenin 10 Püf Noktası

Paylaş

Yaz aylarında beslenme şeklinde belirli değişiklikler yapmak sağlık açısından büyük önem taşır. Sıcaklık ve nem artışına bağlı olarak artan vücut ısısı metabolizmayı yavaşlatırken sıvı kaybı da birtakım sağlık problemlerini beraberinde getirir.

Prof. Dr. İsmet Tamer

Beslenme Danışmanı

Sıcaklıkların etkisiyle artan terleme ile birlikte sodyum, klor, potasyum gibi mineral ve elektrolitleri yerine geri koymak gerekir. Her gün 2 bardak maden suyu içine bir dilim limon atıp serin serin içmek; yemeklerde ve ara öğünlerde mineral deposu olan yeşil yapraklı taze sebzeler, su deposu yaz meyvelerinden mutlaka tüketilmelidir.

Dikkat edilmesi gereken noktalar:

Sabah kahvaltısı altın öğün, mutlaka yapın!

Uyandıktan sonraki ilk saatler içinde bir şeyler yiyip kahvaltı edilmelidir. Aksi halde kan şekeri çok düşer ve gün boyunca sürekli tatlı, şekerli bir şeyler yeme isteği oluşur. Kahvaltıyı atlamak ya da karbonhidrat-yağ ağırlıklı bir kahvaltı yapmak gafletinde bulunmak yazın sıcağında metabolizmayı yorar, dikkat eksikliği, halsizlik, bitkinlik, çabuk yorulma, baş ağrısı gibi sorunlar yaşanır. Fiziksel ve zihinsel performans düşer. Sağlıklı ve dengeli bir kahvaltı, ister çalışıyor isterse tatilde olalım, güne çok daha iyi başlamak ve gün boyu enerjik kalmanın ilk adımıdır!

Yağlı besinlerden uzak durun

Vücudun sıcak yaz günlerinde de besin-enerji ihtiyacı vardır. Günlük hayatı devam ettirebilmek için yeteri kadar protein, karbonhidrat ve vitamin almaya devam etmek gereklidir. Metabolizmayı hızlandıracak egzersizler yapılmadığında yağlı yemek rahatsızlık oluşturur. Özellikle öğlen ve akşam yağsız haşlama, sulu ya da ızgara türü beslenilmeli, sık aralarla azar azar ve her fırsatta zeytinyağlı ya da söğüş sebzelerden tüketilmelidir. Yemekten 2-3 saat sonra yatılmalıdır.

Susamayı beklemeden su için

Diğer mevsimlerde de bol bol su içme önerilir fakat sıcak yaz günlerinde terleme ile kaybedilen su miktarı arttığı için su tüketimini de artırmak gerekir. Vücut terleyerek sıcağa karşı ısı dengesini korumaya çalışır ancak sıcakla beraber nem artınca bu iş daha da zor bir hale gelebilir. Günde en az 8 bardak su içilmesi önerilir fakat sıcak havalarda bu10 bardağa çıkarılmalı, vücut ağırlığının kilosu başına yaklaşık 30 ml kadar su tüketmek hatta “susamadan su içmeye özen göstermek” gerekir! Su içmediğiniz zaman susuzluğunuzu kola, gazoz gibi gazlı içecekler yerine taze sıkılmış meyve suyu, bitkisel soğuk çaylar ve ayran gibi daha doğal içeceklerle gidermek her zaman daha sağlıklı seçenektir.

Elektrolit ve mineral kaybını mutlaka telafi edin

Ayrıca sıvı ile beraber kaybedilen sodyum, klor, potasyum gibi mineral ve elektrolitler yerine geri koyulmalıdır. Aksi halde yeterince su içilse bile halsiz ve yorgun hissedilir. Bunun için de her gün 2 bardak maden suyu içine bir dilim limon atıp serin serin içmek; yemeklerde ve ara öğünlerde mineral deposu olan yeşil yapraklı taze sebze ve su deposu yaz meyvelerinden mutlaka yenilmelidir.

12:00-15:00 arasında direkt güneş ışığına maruz kalmayın

Günün en sıcak saatleri 12:00 – 15:00 arasında mümkün olduğunca dışarıda, direkt güneş altında olmamaya özen gösterilmeli yürüyüş bile egzersiz olarak yapılmamalıdır.

Mevsim sebze ve meyvelerini değerlendirin

Günümüzde her çeşit meyve ve sebzeye yıl boyu ulaşmak mümkün olsa da mevsiminde toplanmış doğal ve taze olanlar her zaman daha yararlıdır.

Erik, kiraz, karpuz, kavun, şeftali, kayısı gibi yaz meyveleri doğal domates, salatalık, biber gibi su deposu-antioksidan yüklü sebzeler bol bol tüketilmelidir.

Zengin içerikli besin desteklerinden faydalanın

Tüketilen besinlerin enerjiye dönüşmesi, bağışıklık sisteminin düzgün çalışması için yeterli vitamin ve mineral alınmalıdır. Ülkemizde yaz aylarında vitamin ve mineral kaynağı meyve ve sebzeleri bolca bulmak mümkündür. Ama hem sağlıklı ve dengeli beslenmek hem dinç ve enerjik kalmak hem de fazla kalorilerden kaçınmak gerekir.

Gıdaları uygun koşullarda saklamaya ve hijyene dikkat edin

Yaz aylarında açıkta bırakılan ve sıcaktan dolayı kısa sürede bozulan besinler gıda zehirlenmesine sebep olabilir. Protein içeriği yüksek, et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri ile yumurta gibi besinler güvenli bir şekilde saklanmaz ya da hazırlanmazsa bakteriyel bozulmalar gelişebilir. Besinlerdeki kirleticilere ek olarak hijyen kurallarına dikkat edilmeden hazırlanan, pişirilen ve servis edilen yiyeceklerin de besin zehirlenmesine yol açtığı unutulmamalıdır. İyi pişmemiş veya hijyen kurallarına uyulmadan hazırlanmış ya da yeterince yıkanmamış besinleri tüketmemeli, pişmiş yiyecekleri buzdolabı dışında uzun süre bekletmemeli ve sık sık ellerimizi yıkamaya özen göstermelidir.

Doğal probiyotiklere yer açın

Elma sirkesi ve ev turşusu benzeri fermente sebzeler gibi ekşi yiyecekler prebiyotik etkilidir. Probiyotiklerin fonksiyonunu destekleyen sağlıklı asitleri içerir. Her öğünde yemeğe bir tatlı kaşığı elma sirkesi eklenebilir. Yoğurt ve kefir yaz aylarında hem sindirim sistemi hem de genel sağlık durumunu koruyup destekleyecek probiyotik etkili besinlerdir. Beslenirken chia ve keten tohumu gibi yüksek kaliteli lifler almak da probiyotiklerin vücutta artmasını ve yaz aylarını hastalıklardan uzak geçirmek için yardımcı olabilir.

Cildimiz de beslenmeye ihtiyaç duyar, korumaya özen gösterin

Vücudun ihtiyacı olan D vitamini güneş ışığının etkisi ile ciltte üretilir. Bu nedenle güneşlenmek gerçekten faydalıdır. Ancak güneş ışınlarının dik geldiği çok sıcak saatlerde ve çok uzun süreler boyunca güneşlenmek başta cilt olmak üzere vücuda faydadan çok zarar verebilir. Cilt kurur, çabuk kırışır ve hızlı yaşlanır üstelik ileri yaşlarda cilt kanserlerine kadar gidebilen durumlar ortaya çıkabilir. O nedenle yine saat 12:00 ile 15:00 arasında doğrudan güneşte kalmaktan kaçınmalı diğer saatlerde de nemlendirici özelliği de bulunan güneş koruyuculu bir ürün ile cilt korunmalıdır. Çok yüksek koruma faktörlü ürünler, cildin D vitamini üretimini engelleyebilir!

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

Araç çubuğuna atla