Anasayfa / Yılbaşında Beslenmeye Dikkat!

Yılbaşında Beslenmeye Dikkat!

Paylaş

Yılbaşı yaklaşırken birçoğumuzu tatlı bir telaş sarar. Nereye gidilecek, ne giyilecek? Bu yorucu ama bir o kadar da eğlenceli hazırlıklar sürerken biraz da kilo verilse ne de güzel olur değil mi? 

 Meltem Hafızoğlu Karakale

Beslenme Uzmanı ve Diyetisyen

Kilo vermek için diyet yaparken eğer gözaltları ve yanaklar çöküyorsa kişi kendini kandırıyor demektir. Verdiği kilo su ve kas kaybından başka bir şey değildir. Kalça, göbek ve diğer yağlı bölgelerde hiçbir değişiklik olmaz. Sağlıklı kilo kaybında vücuttaki fazla yağdan kilo kaybı istenilir. Yüzde, gıdı denilen çene kemiğinin altındaki bölgede azalma olduğunda vücutta yağların olduğu bölgede de azalma beklenir. Sonuç yılbaşı akşamı formda bir vücuda ait sağlıklı ve güzel bir yüz.

Yiyeceklerin etiketlerini okuyun

Yiyeceklerin üzerlerinde yazan kalori miktarlarına ait değerleri okuyarak aşağı yukarı bir fikriniz oldu. Ancak asıl sorun kalorinin cinsinin ne olduğunda? Etiketin üzerinde düşük bir kalori değeri yazabilir ama bu tamamı yağlardan oluşan bir yiyecekse hemen elinizden bırakmalısınız. Örneğin 100 kalori, 1 kâse çorba ya da 1 çorba kaşığı ayçiçek yağı anlamına gelebilir. Size hangisi kilo verdirecektir?

İçecekleriniz ile ilgili de küçük bir hesaplama yapalım. Günde 4 bardak çay ve 1 bardak kahve içiyorsunuz. Her bardakta 2 küp şeker kullanıyorsunuz. 1 küp şeker 20 kaloridir yani günde 200 kaloriyi içtiğiniz içeceklerden alıyorsunuz. Sadece içeceklerinizdeki bu şekeri çıkarak ayda ortalama 850 gram verebilirsiniz.

Kahvaltı kilo vermeyi engeller!

Kahvaltı kesinlikle yenmelidir, sorun kahvaltıda yenen yiyeceklerdedir. Harcanandan daha çok yağ ve enerji alınırsa kilo verilemez tam tersi alınır. Poğaça, tereyağı, fazla zeytin vb. yenmiyor olabilir. Masum görünen ve kahvaltıların vazgeçilmezi olan peynir içinde fazlasıyla yağ barındırır. Eski kaşar, taze kaşar, dil peyniri fark etmez. Ne yazık ki hepsinin içinde bolca yağ vardır. Yumurta çok iyi bir kahvaltılık olmakla beraber sucuk, tereyağı, peynir eklenerek hazırlandığında yağ oranı artmış böylece kahvaltıda kilo almış olacaksınız demektir. Gizli yağ kaynakları arasında zeytin ve kaymağı da unutmamak gerekir. Kahvaltıda; haşlanmış yumurta, az yağlı peynir (tercihen lor), taze meyve, kuru meyveler, pekmez (kansızlığı olanlara, çay ile alınmamalıdır) yenirse güne doğru yiyeceklerle başlanılmış olur. Ekmek yerken de çeşitli olmasına özen gösterin. Sadece beyaz ya da kepekli ekmek yemeyin. Çavdar ve tam buğday ekmeğine de yer verin.

 En masumane hata!

Öğle yemeğinde ızgara köfte+salata! Izgara yemek doğru bir seçimdir ancak 100 gram köftede ortalama 20 gram doymuş yağ bulunmaktadır. Köfte yerine yağsız et, tavuk vb. protein kaynakları daha düşük yağ alımını sağlar. Salatada bulunan zeytin, turşu, ançuez, salata sosu(cesar, binbirada vb.) vücutta ödeme ve fazla yağ alınımına neden olur. En doğrusu az zeytinyağı limon ve sirke(balsamik değil) dir.

Öğleden sonra atıştırmalıkları:

Birkaç bisküvi yemeden önce etiketini (artık sadece kaloriye bakmıyoruz değil mi?) okuyun. Tercihinizi az yağlı tost, taze meyveli yağsız yoğurt, yarım simit –ayran gibi atıştırmalıklardan yana kullanın. Eğer çikolata, bisküvi vb. gıdalar yemek istiyorsanız kendinize haftada bir gün belirleyin ve öğle yemeğinden hemen sonra bu hakkınızı kullanın.

Akşam yemeği: az yemek iyi midir?

Çoğu kişi akşam yemeğini atlar(ki gecenin ilerleyen saatlerinde kendini mutfağında yaramaz yiyecekleri yerken bulur). Aynı şekilde akşam yemeğinde az yemek de bir hatadır. Doğru saatlerde yenen doğru gıdalar metabolizmaya çalıştırmaya devam eder. Akşam yemeğinde; az yağlı sebze yemekleri, yağsız et-tavuk-balık-hindi, abartılmamış miktarlarda meyve ve ekmek yemek doğrudur. Böylece sağlıklı beslenmiş, kas kaybını engellemiş ve aynı zamanda kilo vermiş olacaksınız.

Gizli silahlar:

Su: En önemli kilo verme kaynağıdır. Günde 2-3 litre arasında su içmelisiniz. (sağlıklı bir vücut için önerilen değerdir).Ödemi çözmesi bir yana metabolizmayı çalıştırır. Atık maddelerin vücuttan atılmasına yardım ederek cildin güzelleşmesini sağlar. Unutulmamalıdır ki çay, kahve, kola, gazoz vb. içecekler sıvıdır ve suyun yerini tutmazlar. Hatta tam tersine vücuttan ihtiyaç olan suyun atılmasına neden olurlar. Elinizden su eksik olmasın. Su içmekten hoşlanmayanlara içine limon veya yeşil elma dilimleri atılmış su dolu sürahileri tavsiye edebilirim.

Egzersiz: Günde 1 saat yürüyerek ayda ortalama 3 kilo verebilirsiniz. Spor yapmaya fırsat bulamayanlar, metabolizmalarını çalıştırmak için sabah kalktıklarında sadece 5 dakika hızlı tempoda egzersiz yapmalılar. Bu bile gün boyu fazladan enerji harcanmasına neden olacaktır. Otobüsten 1 durak önce inmek veya asansör kullanmamak da seçeneklere eklenebilir.

Unutmayın! metabolizma hızı arttığında toksinlerden de kurtulur ve cildinizin ve vücudunuzun daha güzel görünmesini sağlarsınız.

Doğru nefes almak: Özellikle oturarak çalışan kişilerin yanlış duruş pozisyonundan kaynaklanan yetersiz oksijen alımı oluşmaktadır. Dik ve doğru oturarak, karın bölgesinden nefes alarak vücudunuza giren oksijen miktarını arttırabilir ve kalori yakımı arttırabilirsiniz.

Gülmek: Gülmek kalp atışınızı arttıracaktır bu da 10 dakika boyunca aralıksız gülerek  10 – 40 kalori yakmanızı sağlar.

Kendinizi kandırmayın: Gün boyu yediklerinize dikkat ettiniz, egzersiz yaptınız. Kendinizi kandırıp bir bisküvi, bir parça çikolata, bir çatal tatlı yemeyi hak ettim demeyin. Eğer kendinize hakim olamıyorsanız dostlarınızdan veya bir diyetisyenden destek isteyebilirsiniz.

Yılbaşı günü:

Metabolizma hızının düşmemesi için öğün atlamayın. Gün boyunca su tüketin. Akşam yemeğinde kızartma yerine ızgara tercih edin. Kuruyemişlerde fıstık, fındık yanında yağsız az tuzlu patlamış mısır, kuru üzüm, kuru erik gibi lezzetli ve sağlıklı gıdalar tercihler edin. Şerbetli tatlı yerine sütlü veya meyveli tatlılar yönünde tercih yapın. Alkol miktarını sınırlayın. Gece uyumanda önce ve ertesi gün sabah mutlaka bol su için.

Bu çok basit uygulamalar sizi sağlıklı bir şekilde yılbaşına hazır olmanızı sağlayacak ve kaliteli yaşamın ilk adımlarını atmanıza neden olacaktır. Kendinize güvenin ve bu yazıyı okuduktan sonra hemen uygulamaya başlayın. Yeni yılda yenilenmiş olarak girmeniz dileğiyle.

 

Paylaş

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*