Bahar Hamileleri 2 Kat Fazla Etkiliyor

19.04.2013
58
Bahar Hamileleri 2 Kat Fazla Etkiliyor

Havaların gitgide ısındığı şu günlerde baharın enerjisini hissetmek bir tarafa bir çok kişi yataktan kalkmak bile istemediğinden şikayet ediyor. Hemen herkesin mevsim dönüşlerinde hissettiği bahar yorgunluğuna bağlı şikayetleri yeterli besin alınmaması, vitamin ve minerallerin eksik kalması, tiroid bezinin fonksiyon bozuklukları, kalpte ritm bozuklukları, kronik hastalıklar ve aşırı sigara kullanımı gibi faktörler arttırırken hamileler bu durumdan 2 kat fazla etkileniyor.

Op. Dr. Nuri Ceydeli

Kadın Hastalıkları Uzmanı

Güneşli bahar günleri; halsizlik, eklem ağrısı, sürekli uyku isteği ile kendini gösteren bahar yorgunluğunu da beraberinde getiriyor. Hemen hemen herkesin hissettiği bahar yorgunluğu hamile kadınları ise 2 kat daha fazla etkiliyor. Yoğun gebelik hormonları etkisi altında olan anne adaylarının kendisini normalden daha fazla halsiz, isteksiz ve sinirli hissedebiliyorlar.Bahar ile birlikte gelen bu sürecin geçici olduğu bilinmeli ve bu geçiş döneminde mutlaka anne adayına destek olunmalı, daha anlayışlı davranılmaya çalışılmalıdır.
Bu dönemde gebeliğin devamını sağlayan progesteron hormonunun kadınların mutsuz hissetmesine neden olur. Vücut su tutar, barsak hareketleri yavaşlar, el ve ayaklarda şişlik olur. Kişiler isteksiz ve iş hayatındaki streslere karşı daha tahammülsüzdür. Bu ruh durumu içinde bulunan kişide baharın gelmesiyle oluşan hormonal değişiklikler kendini daha fazla belli eder. Hamilelik hormonlarının durumu tetiklemez sadece var olan tabloyu ağırlaştırır. Sadece bahar yorgunluğunun değil, gebeliğin kişiye yüklediği stres, bilinmezlik, sağlıklı bir çocuğa sahip olunup olunmayacağı dair yaşanan endişeler, hem çalışan hem ev işlerini yapan gebe kadının normalden fazla harcadığı enerji gibi faktörlerde önemlidir. Hamilelik kaynaklı yorgunlukla bahar yorgunluğunu birbirinden tamamen ayrıştırmak mümkün değildir. Hava anlamında kadının yaşadığı şehrin değil yaşanan hayatın kalitesi önemlidir.

Kısa Bir Tatil İyi Gelir

Tablonun normal sınırların dışına çıkması yani gebenin isteksiz, mutsuz, çevresine karşı kırıcı, günlük yaşam aktivitelerini gerçekleştiremeyecek kadar halsiz olması durumunda biyokimyasal parametrelerinin ideal seviyeye getirilmesi gerekir.Bu gibi durumlarda spor aktiviteleri ile ruhsal gerginlik azaltılmalı ve aile içi ilişkiler desteklenmelidir. Ayrıca çevre değişikliğine gidilebilir, bir süreliğine tatile çıkılabilir.

Anne Adaylarına Daha Rahat Bir Yaz İçin Besin Önerileri

Yaz aylarında genel olarak daha hafif gıdalar tüketilmesi gerekir. Sulu gıdalar, sebze, meyve ağırlıklı beslenilmelidir. Tavuk, kırmızı et, haftada en az 2 kez balık yenmelidir. Komposto, çorba gibi sulu gıda tüketimi artırılmalıdır. Günde en az 2.5-3 litre sıvı tüketilmelidir. Kızartma, ağır, yağlı gıdalar, çok miktarda karbonhidrat alınmamalıdır. Sindirimi zor yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Yemek saatlerine mutlaka uyulmalıdır. Günde 3 öğün ana yemek, ara öğünlerde de mutlaka yoğurt, meyve, ufak sandviçlerle desteklenmelidir. Yemeklerden sonra mümkünse 10-15 dk. hafif tempolu bir yürüyüş veya kısa süreli istirahat etmek faydalı olacaktır.

Dışarı Çıkılan Saatlere Dikkat

Gün içerisinde havanın çok sıcak olduğu saatlerde tercihen dışarıya çıkılması gerekir. Mümkün olduğu kadar kapalı ve iyi havalandırılmış ortamlarda bulunulmalıdır. Eğer mutlaka dışarıya çıkmak gerekiyorsa sabahın erken saatleri (08.00-10.00 arası) veya akşam üzeri saatleri (17.00-19.00 arası)’nın tercih edilmesi gerekir. Dışarıya çıkılacaksa açık renkli, bol, rahat kıyafetler tercih edilmelidir. Bol sıvı tüketilmeye çalışılmalıdır. Sıcak saatlerde dış ortamda bulunulacaksa mutlaka güneş kremleri ile korunulmalıdır.
Babalar Daha Yapıcı Olmalı

Gebelikte babaya önemli görevler düşüyor ve her konuda anne adayına yardımcı olmaları gerekiyor. Gebenin içinde bulunduğu hormonal ortam, ev ve işin yüklediği stres, yorgunluk gebeyi eskiden olduğundan daha fazla halsiz, alıngan, sinirli yapacaktır. Bunun için baba adayı anneye mutlaka anlayışlı davranmalıdır ve bunun geçici bir süre olduğunun bilinci içinde olmalıdır. Bu süreçte verilecek destek ile anne adayına sağlanan iyilik hali, yine pozitif enerji olarak baba adayına dönecektir.

Bahar Yorgunluğunu Daha Rahat Atlatmak İçin Gebelere Öneriler:

Daha sakin bir hayat tercih edilmelidir.

Hem çevresel, hem evsel, hem de işsel sıkıntılar azaltılmalıdır.

Gün içindeki iş planları daha az olacak şekilde düzenlenmelidir.

Kendine ait daha fazla ve daha kaliteli bir zaman yaratılmalıdır.

Sabah akşam 30-40 dakika temiz havalı bir ortamda yürüyüş ve yoga, pilates gibi hem vücudu hem ruhu stresten uzaklaştıracak sporlar yapılmalıdır

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.