Baharı “Zinde” Geçirme Tüyoları!

Baharı “Zinde” Geçirme Tüyoları!

bahari-zindegecirmenin-tuyolariBahar aylarında vücudun daha aktif olmasını sağlayacak hormonlar salgılamasına karşın eğer ortada vitamin eksikliği, beslenme bozukluğu varsa vücut buna aynı uyumu gösteremez. Bu durumda yorgunluk hissini artırır. Bahar yorgunluğu ile baş etmenin öncelikli yolu ise bilinçli beslenmekten geçer.

Olcay Barış

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları ve uyuma isteği… Havaların ısınmasıyla yeniden tazelenen, yeşillenen doğaya inat, bu dönemde insan metabolizmasında oluşan değişiklikler yorgunluğu da beraberinde getirir. Hava değişimi nedeniyle organizmamız birden ısınır. Adaptasyonu sağlamak için de vücudumuzda adrenalin ve kortizol gibi bazı hormonların salınımı artar. Beslenmenin yetersiz olduğu, düzensiz uyku, kansızlık gibi durumlarda bu hormonların adaptasyonu yetersiz kalıyor ve bahar yorgunluğu ortaya çıkar. Baharı zinde geçirmeniz için beslenmemizde dikkat etmemiz gereken noktalar vardır.

Vücudunuzu canlandıracak öneriler!

  1. 1.                   Güne mutlaka kahvaltı ile başlayın

Sabah kahvaltısı bahar mevsiminde çok daha önemli bir hale gelir. Güçlü bir kahvaltı hem zindelik hem de mutluluk verir. Yağlı, ağır bir kahvaltıdan kaçınarak sofranızda mevsim sebze ve meyvelerine bolca yer verin. Özellikle içerdiği C vitamini açısından zengin olan kırmızı biber ve tüm yeşillikleri kahvaltı tabağınızda bulundurun.

  1. 2.                   Su içmek için susamayı beklemeyin!

İlkbaharda günlük tüketilen su miktarını biraz arttırmak vücut direncinin sağlanması ve toksinlerin atılması için oldukça faydalıdır. Bu yüzden günde en az 2-2.5 litre su içmeyi ihmal etmeyin. Tuz alımını azaltmak da ödemin azalması için oldukça önemlidir. Bunun için çeşni ve baharatlarla beraber limon ve sirkeyi kullanılabilir.

  1. 3.                   Kuruyemişlerle ara öğünlerinizi renklendirin!

Özellikle fındık, badem ve ceviz içerdikleri E vitamini, lif, magnezyum ve omega-3 yağ asitleri nedeniyle yorgunluğun düşmanı olan besinler. Günde 10 fındık veya 6-8 adet badem ya da 2 adet ceviz tüketmek, baharı enerjik geçirmek için gerekir. Ancak yüksek enerjileri nedeniyle bu besinleri daha fazla tüketmeyin.

  1. 4.                   Probiyotik etkisi ile kefiri unutmayın!

Kefir içerdiği probiyotik bakteriler ile bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı olur. Güçlü bir bağışıklık sistemi de bahar yorgunluğunu kolay atlatmanızı sağlar. Her gece bir bardak kefir tüketmek bağışıklık sistemini güçlendirir.

  1. 5.                   Koyu yeşil yapraklı sebzeleri gün içinde mutlaka tüketin!

Potasyum ve folik asit açısından zengin olan koyu yeşil yapraklı sebzeler yorgunluğu önleyip, baharı enerjik geçirmenize yardımcı olur. Her öğünde mutlaka koyu yeşil yapraklı sebzelere yer vermeyi ihmal etmeyin.

  1. 6.                   Tam tahıllar her öğünde bulunmalı!

Tam buğday, çavdar ve yulaf gibi tam tahıl ürünlerini zengin lif içerikleri, kan şekerini düzenlemeleri ve yüksek oranda B vitamini içermeleri nedeniyle baharda tüketilmesi gereken besinlerden. Her öğünde sofrada tam tahılları besinlerin olmasına özen gösterilmelidir.

  1. 7.                   Yemeklere acı kırmızıbiber serpin

Acı kırmızıbiberin içindeki ‘capsacin’ adlı madde damakta endorfin salgılamasını sağlar. Endorfin hormonun insana mutluluk verdiği hatırlanmalıdır.

Tatlılara el sürmeyin

Pasta, kek ve bisküvi gibi besinleri mümkün olduğunca tüketmeyin. Bu ürünlerde bolca bulunan basit şeker, kan şekeri seviyenizin birden yükselmesine yol açar. Ardından kan şekeri yükseldiği gibi hızla da düşer. Pankreas da bunun sonucunda yüksek dozda insülin salgılayarak iyice bitkin hissedilmesine neden olur.

  1. 8.                   Antioksidanlarla bağışıklık sisteminizi güçlendirin!

C vitamini – Günlük bir adet orta boy kivi C vitamini gereksinimini karşılıyor.

Limon, portakal, çilek, greyfurt, kivi, dolmalık biber, enginar, brokoli, fasulye, maydanoz, ahududu ve kuşburnunda var. Serbest radikallere karşı savunma mekanizmasını geliştiriyor.
E vitaminiGünlük 1 avuç fındık E vitamini ihtiyacının büyük çoğunu karşılar.

Ayçiçek yağı, zeytinyağı, fındık, badem, soya, ceviz ve fıstık türlerinde bulunur. Hem erkekte hem de kadında kalp krizi riskini azaltır, birçok kanser türüne karşı da vücudumuzu korur.
A vitamini – Günlük 1 adet havuç A vitamini ihtiyacını karşılıyor. Havuç, ıspanak, kabak, marul, brokoli, karaciğer ve domateste bulunuyor. Bağışıklık sistemi hücrelerinin sayısında önemli derecede artış sağlıyor.

  1. 9.                   Bitki çaylarını ihmal etmeyin!

Aşağıda yer alan bitki çaylarından günde bir fincan içmeniz, bahar yorgunluğunu atlatmanıza yardımcı olacaktır.

Ekinezya; A, C ve E vitaminleri bağışıklık sistemini güçlendirerek vücut direncini artırır.
Kuşburnu:
A, B1, B2, C, E ve K vitaminlerinin yanı sıra mineraller, özellikle fosfor ve potasyum bakımından zengin. Etkin bir kan temizleyici, bağırsak yumuşatıcı olan kuşburnu C vitamini zenginliğinden ötürü vücudun gelişmesini düzenliyor ve bahar yorgunluğuna bire bir gelir.
Adaçayı; Güçlü antioksidan özelliğinin yanı sıra A, B ve C vitaminleri içerir. Özellikle dolaşım, sindirim sistemi ve hafıza üzerinde olumlu etkileri var. Adaçayı bahar aylarında etkili olan yorgunlukla baş edebilmek için birebir.

Bunları mutlaka yapın!

  • Sabah kalkar kalkmaz ve yatmadan önce odanızı mutlaka havalandırın.
  • Güne ılık bir duş ile başlayın.
  • Güneş ışığından faydalanmak için her gün en az 1 saat açık havada aktivite yapın.
  • Günde en az 7-8 saat uyumayı alışkanlık haline getirin.
  • Düzenli olarak spor yapın. Bu mümkün değilse, her gün en az 30 dakika yürümeyi alışkanlık haline getirin.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.