Beynin ve Kalbin Yüzde Kaçı Su?

Beynin ve Kalbin Yüzde Kaçı Su?

İnsan vücudunun ortalama yüzde 60’ı, beynin neredeyse yüzde 90’ı, kalbin yüzde 73’ü sudan oluşuyor. Nefes almadan 3-5 dakika, yemek yemeden 2-4 ay, su içmeden  ise 3-5 gün yaşayabiliyoruz. Bu nedenle uzmanlar sağlık için susamayı beklemeden su içme alışkanlığını edinmemizi öneriyor.

Ece Nevra Durukan

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Gün içerisinde yaşamanın ötesinde pek çok fonksiyonu yerine getirebilmek, vücudun uyum içinde çalışmasını sağlamak için susamayı beklemeden yeterli miktarda su içmeye, yani tam anlamıyla “hidrasyona” ihtiyacımız var.

Hidrasyon hayattaki en temel ihtiyaçlarımızdan biri fakat kelime olarak bir o kadar da yabancı. Hidrasyon terimi, vücudumuzun su ihtiyacını karşılar durumda olması anlamına geliyor. Vücudunuza yeterli hidrasyon sağladığınızı düşünüyorsanız gün içerisinde susadığınız anları şöyle bir düşünün. Eğer siz de yalnızca susadığınızda su içiyorsanız, o zaman çoktan dehidrasyon yani vücuttan su kaybı başladığında önlem alıyorsunuz demektir. Çünkü susamak vücudunuzdaki suyun en az %1’ini kaybettiğinizde oluşan sinyaldir.” Susuzluğun, dehidrasyonun bir ileri aşama işareti olduğunu belirten Durukan, dehidrasyonun beynin susuzluk merkezini daha fazla sıvı almak için uyardığını söylerken, susuzluğun belirtileri arasında kendimizi daha yorgun ve uykulu hissetmek, baş ağrısı, ağız kuruluğu ve kas güçsüzlüğü yer alır.

Böyle hissettiğimizde takviyelerden faydalanmak ya da endişelenmek yerine çoğu zaman sadece bir bardak su içmenin kendimizi iyi hissetmek için yeterli olur.Önlem almadığınızda her nefes alıp verişte, terlediğinizde ve her tuvalet ihtiyacında bu kayıp hızla artar. Eğer su alımımız su kaybımızın önüne geçmeye yetecek miktarda değilse dehidrasyon yoğunluk kazanır, daha az terlemeye başlarız ve tuvalet ihtiyacımız  azalır. Bu da sağlık açısından istenen bir durum değildir.

Susuzluk durumunda, kan basıncının sabit kalması için bedenimiz bazı önlemler alır. Hücrelerimizin içindeki su kana geçer bu da hücrelerin küçülmesine ve büzüşmesine sebep olur. Dokular kurumaya başlar ve hücreler küçülüp işlevini yerine getiremez hale gelir. Eğer dehidrasyon tersine çevrilmezse, yani su içilmezse, yaşamsal risk oluşabilir, böbrekler, karaciğer ve beyin hasar görebilir.Bu nedenle günde 8 bardak su içerek istenmeyen tüm bu etkilerin önüne geçmek mümkündür.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.