Çocuğumuz Mutlu Mu?

17.10.2012
27
Çocuğumuz Mutlu Mu?

Çocuğumuz Mutlu Mu?,cocuk psikolojisi,cocuk,cocuk egitim, erdogan yilmazEn sonda söyleyeceğimizi en başta yazalım: Ünlü bir İtalyan eğitimcisi olan Maria Montessori, “eğitim sürecinin doğruluğunun sınanmasındaki ölçüt çocuğun mutluluğudur” diyor.

Erdoğan Yılmaz Biraz abartılı gibi gelse de bana göre “doğru” eğitimle çocuğun “mutlu” olma hali arasında yakın bir ilişki vardır. Eğitimi okulla sınırlı olmayan ve aileyi de kapsayan bir boyutta düşünürsek mutlu çocuklar yetiştiren aile ve okulların toplum için bir şans olduğuna inanırım.

Bilirsiniz, mutlu bir çocuk her nerede bulunuyorsa orayı yaşama sevinciyle doldurur, iklim birden değişiverir. Öte yandan çocukların mutsuzluğu da aynı işleve yol açar; çünkü o da tıpkı mutluluk gibi bulaşıcıdır. Bu nedenle mutlu çocuğun beslenmesi ve desteklenmesi, aileyi, okulu ve öğrenmeyi zenginleştirir. Öyle olduğu için, onların korunması ve sağlıklı gelişiminin çok önemli bir sorumluluk olduğunu düşünüyorum.

Esasen bu çocuklar için çok fazla bir şey yapmak da gerekmez. Önüne çıkan çapakları, taşları temizleyin yeter. O mutlu olmanın bir yolunu bulacaktır. Tersi yani mutlu çocuğu sık boğaz eden, sindiren ve susturan, onlara olumsuz sıfatlar takarak örseleyen; ayıplar, yasaklar ve günahlarla korkutan yetişkinler, büyük bir yaşam enerjisini söndürüyor demektir. Unutmayın daha sonra “ektiğimizi biçecek” ve “kuş yuvada gördüğünü” (yaşadığını) yapacaktır.

 Belki de “mutlu çocuk” sorunu Steven Harrison’ın dediği gibi “herşeyden önce mutlu yetişkin sorunudur.” Mutsuz, huzursuz ve yetersizlik duygusu içindeki yetişkinlerin ailede de okulda da mutlu çocuklar yetiştirmesi bir düştür. Yine de erişilmez gibi görünen gerçeklere, düşlerden yola çıkılarak ulaşılacağını unutmayalım. Birçok şey aslında kendi elimizde değil mi? Öyleyse düşler de neden gerçek olmasın? Bunun birinci basamağı “otomatik düşüncelerimizi” mekanik tutumlarımızı ve önyargılarımızı değiştirmekten geçiyor. Düşünceler değişince duyguların; duygular değişince de davranışların değişeceği bir gerçektir.

 Sözün başına dönerek ve konuya Montessori’nin ölçütüyle bakarsak aile ve okul iklimindeki ilişki, iletişim biçimleri ve kalıplarındaki temel soru’nun şu olduğunu görürüz: “Çocuğum evde ve okulda mutlu mu?” Bu sorunun yanıtı ders başarısı kadar, belki ondan da önemlidir; çünkü yaşam başarısının tohumları ve kökleri buradadır.

 
 Aynı konuya değinen Stanford Üniversitesi Öğretim Üyelerinden Prof. Nel Noddings’in saptaması da şöyle: “Mutluluk eğitimin amacı olmalı, bunu sağlayan iyi bir eğitim de kişisel ve kolektif mutluluğa katkı yapmalıdır.”

 

 Sözümüzü Noddings’in bence çok önemli üç saptaması ile bitirelim:

• Çocuklar en iyi öğrenmeyi mutlu olduklarında gerçekleştirir.
• Mutlu öğrenciler zor dönemlerde o zorun altından kalkmayı daha iyi becerir.
• Mutlu öğrencilerin bayağılaştığı, şiddete başvurduğu, zulmettiği nadirdir.

Şimdi hemen çocuğunuza bakın ve çocuğunuzun mutlu olup olmadığını sorgulayın. Mutluysa sorun yok, onu desteklemeyi ve geliştirmeyi sürdürün. Değilse, Onun size ve bize aynalık yaptığını düşünün ve kendi mutsuzluğumuzu (anne, baba, öğretmen fark etmez) nasıl ve ne zaman bulaştırdığımızı düşünün, bulun ve onu hızla temizleyin; yerine pırıl pırıl bir sevgi ve şefkatle mutluluk koyun. Yani, kendinizi değiştirin!…

İlk ilham, ana baba kucağından sonra okuldaki öğretmenin dilinden, vicdanından ve eğitiminden alınır. (1924)
M. K. ATATÜRK

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.