Çocuğunuza Sağlıklı Beslenme Alışkanlığı Kazandırın

15.10.2012
45
Çocuğunuza Sağlıklı Beslenme Alışkanlığı Kazandırın

Diyetisyen Gülcan Ok DükerUzmanlar sağlıklı beslenme alışkanlığının bebeklik çağında başladığı konusunda hem fikir. Peki çocuğa sağlıklı beslenme alışkanlığı nasıl kazandırılır, ne yapmak gerek?

Diyetisyen Gülcan Ok Düker

Sağlıklı yetişkinlik döneminin temeli, sağlıklı çocukluk döneminde atılır. Özellikle bebeklik döneminde kazandırılan beslenme alışkanlığı kişinin tüm yaşamına yansır.

*Bebekler ilk altı ay sadece anne sütü ile beslenmeli

*Altıncı aydan sonra yavaş yavaş ek gıdalara başlanmalı

*Ek gıdalara başlarken kullanılabilecek ilk yiyecekler ise; yoğurt, sebze, meyve suları ve yumurta sarısı

*Sebzeleri robottan geçirip püre halinde verme süreci uzun tutulmamalı. Eğer bu süreç uzarsa diş ve çene gelişimi sekteye uğrar.

*Bağırsaklar, bütün olarak hazmedebilecekleri yiyecekler püre halinde gelince, gelişemiyor.

*Karışımlardan kaçınılmalı. Yumurta, pekmez, bal, peynir, bir karışım olarak verilirse, çocuk hiçbirinin lezzetini bilmediği için ilerleyen dönemde bunları yemeyebiliyor. 

*Çocuk bir yaşından itibaren sofrada olmalı.

*Yemeğini kendi yemeye çalışmalı.  “Ben de çocukken bazı yemekleri yerken zorlanıyordum” gibi sözler söyleyerek, çocukla empati kurulmalı.

*Okul hayatı başlayınca sabah kahvaltıları ihmal edilmemeli.

*Akşam yemeği geç saatte yendiği için çocuklar, yatmadan önce almaları gereken meyve öğününü atlıyor. Bunu önlemek için akşam yemeğinin ağırlığı, ikindi ve akşam arasında bölünmeli.

*Demirin bağırsaklardan emilinini kolaylaştırmak için, demir içeriği zengin gıdalarla beraber, C vitamini içeren gıdaların kullanılması gerekiyor. Etin veya kurubakliyatların yanında limonlu salatalar veya meyveler tercih edilebilir.

*Özellikle iştahsız çocuklarda porsiyon miktarına dikkat edilmeli. Bir kepçe yerine yarım kepçe çorba vermek çocuğun doymasını engellediği için diğer yemekleri yemesini de sağlıyor.

*Eve abur cubur alınmamalı. Anne baba, beslenme alışkanlıkları ile çocuklarına örnek olmalı. 

Beslenme Bozukluğu Her Dönemde Görülebilir

Çocuklarda görülen beslenme bozuklukları dönemlere ayrılabilir. Okul öncesi, okul çağı ve ergenlik döneminde farklı beslenme bozuklukları görülür. Okul öncesi dönemde, çocuklarda tatlı ve şekere eğilim olur. Karbonhidrattan zengin basit şeker grubundaki bu gıdaları almaları da sağlıklı beslenmelerini engeller.

Okul döneminde ise özellikle kantinlerden alınan sağlıksız gıdalar, beslenmede sorunlara yol açıyor.Yine şekerden zengin yiyecekler ve fast food tarzı beslenme bu dönemde çocuklarda aşırı kiloya yol açabildiği gibi, iştahsızlık yaratarak zayıflığa da neden olabiliyor. Okuldan eve aç gelen çocuklar, çikolata ya da hazır kek gibi yiyeceklerle beslenirse, sorun daha da büyüyor. Ergenlik döneminde ise özellikle cep harçlıklarıyla istediklerini alan gençler, beslenmelerine özen göstermiyor. Bu da özellikle gençlerde obezitenin görülme sıklığını artırıyor.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.