Kadın Kalbini Vuran 6 Riskli Durum!

Kadın Kalbini Vuran 6 Riskli Durum!

kadin-kalbini-vuran-6-riskli-durumKalp yetmezliği, kalp krizi ve felç gibi kalp damar hastalıkları kadınlarda en sık görülen ölüm nedeni. 2009 yılında güncellenen TEKHARF çalışması verilerine göre; ülkemizde 45-74 yaş arası bireylerde koroner kalp hastalıklarına bağlı ölüm oranı erkeklerde yıllık binde 6.7 iken kadınlarda binde 3.8 olarak saptanmış.

Dr. Utku Zor

Kardiyoloji Uzmanı

Bu veriler çevremizde yer alan ülkeler ile kıyaslandığında belirgin derecede yüksek ve kadınlarda daha da dikkat çekici. Bunun nedeni ise kadınlarda sigara tüketiminin azalmaması ve kalp ve damar hastalıkları gelişimine yol açan kolesterol yüksekliği, hipertansiyon ve obezite gibi geleneksel risk faktörlerinin en az erkeklerde olduğu kadar kadınlarda da etkili olması. Ayrıca bazı risk faktörleri var ki bunlar kadınlarda kalp ve damar hastalıkları gelişiminde daha büyük bir rol oynayabilir.

Bu Risk Faktörleri Kadınların Kalbini Daha Fazla Yoruyor

  1. Diyabet hastası kadınların kalp damar hastalığına yakalanma riskleri erkeklere nazaran 4-5 kat daha fazla: (Kandaki şeker düzeyinin yüksek olması) Diyabet damar içinde yer alan endotel adlı koruyucu tabakayı bozarak damarın yapısını olumsuz yönde etkiler. Bunun sonucunda da “ateroskleroz”, yani damar sertleşmesi gelişir. Bu durum da kalp krizleri, felçler, kalp yetersizliği, hatta ani ölümler ile sonuçlanabilir.

  2. Metabolik Sendrom en önemli risk faktörü: Metabolik Sendrom (bel çevresinde yağlanma, yüksek tansiyon, kan şekerinde ve trigliserid düzeylerinde yükselme, iyi huylu kolesterolde düşme gibi durumların bir araya gelmesi) kadınlarda kalp hastalığı riskini daha çok artırır. Özellikle TEKHARF çalışması verileri 50 yaşından itibaren ülkemiz kadınlarında en önemli kalp damar hastalığı risk faktörünün Metabolik Sendrom olduğunu destekler.

  3. Sigara küçük damar hastalığına olan yatkınlığı artırıyor: Sigara içimi yine erkelere göre kadınlarda daha büyük bir risk teşkil eder. Bunun nedeni ise damarların iç yüzünde yer alan hücre tabakası (endotel) hasarının kadınlarda daha sık görülen küçük damar hastalığına (damarların tam olarak daralmadığı ancak gevşeme gibi dinamik fonksiyonlarının bozulduğu bir durum) olan yatkınlığı artırması olabilir.

  4. Stres ve depresyon kalp hastalığı riskini 3.5 kat artırıyor: Stres ve depresyon kadın kalbini erkek kalbine göre daha çok etkiler. Depresyon, günlük hayatın getirdiği ciddi stresler kalp hastalığı riskini erkeklerde 2,6 kat artırırken bu oran kadınlarda 3,5 kat olur. Çünkü kadınlarda depresyon bazı olumsuz davranışları daha çok tetikleyebilir. Örneğin depresyon geçirmekte olan bir kadının sağlığına dikkat etmesi, doktor tavsiyelerine uyması, ilaçlarını düzenli kullanması daha zor olur.

  5. Hareketsiz bir yaşam: Hareket düzeyinin düşük olması, egzersiz alışkanlığının olmaması kalp hastalıkları için önemli bir risk faktörü ve genel olarak kadınların aktivite düzeyinin erkeklere göre daha düşük olduğu bilinir.

  6. Menopoz: Menopoz sonrası östrojen hormonunun azalması ile beraber bu hormonun bazı olumlu etkileri (iyi huylu kolesterol yükseltici etki, endotel hücre tabakası fonksiyonlarının iyileşmesi korunması gibi) ortadan kalkıyor veya azalır.

Kadınlarda Kalple İlgili Alışılmadık Belirtiler Tanıyı Geciktirebiliyor

Erkeklerde kalp damar hastalıklarında temel belirti göğüs ağrısı iken (göğüs orta kesiminde, baskı hissi, yanma hissi, ağırlık hissi gibi), kadınlarda ilk planda kalp problemini düşündürmeyen, alışılmadık belirtiler daha fazla görülür.

  • Boyun, çene, omuz, sırt veya karın bölgesinde ağrı,

  • Nefes darlığı,

  • Sağ kol ağrısı,

  • Bulantı, kusma,

  • Terleme,

  • Baş dönmesi ve fenalık hissi,

  • Alışılmadık yorgunluk,

Sağlıklı Kalp İçin Bunları Yapın!

Yapılan araştırmalara göre yaşam alışkanlıklarınızda yapacağınız değişikliklerle kalp ve damar hastalıklarına yakalanma riskinizi yüzde 82 gibi yüksek bir oranda azaltabilirsiniz.

  • Sigarayı bırakın: Sigarayı bırakın, bırakmışsanız yeniden başlamayın. Kendi başınıza sigarayı bırakamıyorsanız, danışmanlık merkezlerinden yardım alın

  • Düzenli egzersiz şart: Günde 30-60 dakika hızlı yürüyüş gibi orta tempolu egzersiz yapın. Toplam haftalık egzersiz süreniz en az 150 dakika olsun. Bunun için her gün 30 dakika, haftada 5 gün yürüyüş yapabilirsiniz. Fazla kilolarınız varsa her bir seansın süresini 60-90 dakikaya kadar uzatabilirsiniz.

  • Fazla kilolarınızdan kurtulun: Vücut Kitle İndeksinizi < 25 düzeyinde korumaya çalışın. Toplam 3-5 kilo vermeniz bile kan basıncınızı belirgin ölçüde kontrol altına almanıza yardımcı olacaktır. Fazla kilolarınız varsa, bunlardan kurtulmak için gerekirse diyetisyene başvurun.

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.