Mide Ağrısı İçin Öneriler

Mide Ağrısı İçin Öneriler

Mide ağrısı sorunundan kurtulmak için önce kaynağının belirlenmesi gerekir. Mide ağrısına eşlik eden kanama, kilo kaybı, sarılık, iştahsızlık, boğazda takılma hissi, erken doyma veya kansızlık varsa, vakit kaybetmeden mutlaka uzman hekime başvurulması hayati önem taşır.

Doç. Dr. Mustafa Kaplan

Gastroenteroloji Uzmanı 

Göğüs ön bölgesinin altında, karnın üst bölgesindeki ağrı çoğu zaman mide ağrısı olarak adlandırılır. Ağrı bazen tek noktada başlayarak genellikle sırt, sağ- sol ve bazen göğüs bölgesine yayılabilir. Ağrı kıvrandırıcı, gece uykudan uyandıran şekilde olabileceği gibi uzun süreli sabit ağrı da olabilir. Ağrının karakteri, yayılımı, aç veya tokken ortaya çıkması, eşlik eden durumlara göre kaynağı belirlenir.

Alarm semptomları varsa…

Sıklıkla mide ağrısı olarak tanımlansa da safra kesesi taşı, pankreas iltihabı, kalp ya da kas ağrısı gibi başka sorunlara da bağlı olabilir. Ayrımın yapılabilmesi için ultrason, endoskopi, EKG yapılması ayrıca hastalardan kan tahlilleri istenmesi gerekebilir.

Ağrı uzun süre devam ediyor, evde uygulanan basit yöntemler ile geçmiyor ve ‘alarm semptomu’ olarak nitelendirilen kanama, kilo kaybı gibi durumlar varsa mutlaka hastaneye başvurulması gerekir.

Mide ağrısına bu sorunlar eşlik edebilir

  • Mide ağrısı olanlarda ağrı ile beraber bulantı-kusma da görülebilir.
  • Ağrı sebebi reflü ise göğüs ön bölgesinde yanma, yediklerin geriye kaçması, yutmada zorluk, öksürük, ses kısıklığı, boğazda gıcıklanma gibi şikayetler de ortaya çıkabilir.
  • Mide ülseri ağrıları genellikle açlık durumunda yani geceleri artar.
  • Pankreası ilgilendiren hastalıklarda ise sırt ve kuşak tarzı ağrı çok belirgindir.
  • Safra kesesi taşına bağlı olan durumlarda genel de sağ üst tarafta yemeklerden sonra şiddetli ağrı olur.
  • Mide ağrısı ile beraber sol kol ve boyuna yayılan ağrıya, nefes alamama, terleme gibi durumlar eşlik ediyorsa mutlaka kalp krizi de akılda tutulmalıdır.
  • Mide ağrısı bazen baş ağrısına da sebep olur.
  • Hamilelikte artan karın içi basınca bağlı olarak reflü-mide sıkıntıları ve mide ağrısı artar.

Mide ağrısı için yapılması gerekenler

  1. Her mide ağrısı durumunda mutlaka hastaneye başvurmaya gerek yoktur. Öncelikle evde uygulanabilecek kolay yöntemler denenmeli ve şikayetler geçmezse hastaneye gidilmelidir.
  2. Güncel kılavuzlarda hastanın ilk defa mide ağrısı ise, şikayetleri haftada 1-2 kez gibi az sayıdaysa evinde bulunan anti asit olarak bilinen çiğneme tabletleri veya şurupları (etken maddesi sodyum aljinat + bikarbonat olan reflü baskılayıcı) geçici süreli kullanabilir. Bu şurupların çoğunda aslında karbonat vardır. Onun için evde 1 bardak suya 1 kaşık karbonat atılıp hazırlanan karışım da çoğu zaman mideye iyi gelebilmektedir.
  3. Çiğneme tablet veya şuruplardan fayda görmeyen kişilerde nispeten daha güvenli olan etken maddesi famotidin benzeri ilaçlardan günde bir defa alınabilir.
  4. Aslında her evde bulunan mide asidini baskılayan mide koruyucu ilaçlar da (proton pompa inhibitörü ilaç grubu) doktora danışılarak günde bir defa sabah aç karnına alınacak şekilde başlanabilir. Eğer bu ilaçlar alınacaksa bunların 1 ay boyunda devamlı bir şekilde kullanılmasını tavsiye edilir. Bu ilaçların etkisi genelde 3-5 güne başlamaktadır.
  5. Reflü ve mide ağrısı için özellikle asitli içecek ve gıdalardan uzak durulması, çay kahve tüketiminin azaltılması, alkol ve sigara kullanılmaması, yatak başının yükseltilmesi, yemek yedikten sonra hemen yatılmaması gibi önlemlere de dikkat edilmelidir.
  6. Sakız çiğnemek çoğu zaman mideye iyi gelir ama sakız şekerli veya tatlandırıcılı ise gaz şikayetine yol açabilir.
  7. Karnı sıkacak kıyafetlerden uzak durulması, karın bölgesinin gevşetilmesi de önerilebilir.
  8. Özellikle yağlı yemekler safra taşına bağlı olan ağrıları artırabileceği için uzak durulmalıdır.
  9. Spor egzersiz iyidir ama ağır egzersizlerde karın içi basınç artıp mide şikayetlerini artırabilir.

Yaşam kalitesini düşüren ve sürekli periyodik olarak tekrarlanan mide ağrısının yok olması için hayat-beslenme tarzında değişiklik yapılması gerekebilir. Bu aşamada dengeli ve sağlıklı beslenmenin yanı sıra düzenli spor ve aktivite şikayetleri azaltacaktır. Yeterli miktarda su tüketimi, mide ağrısını azalabilecek doğal besinleri tüketmek yararlı olabilir. Bazı besinlerin mide ağrısına iyi geldiği bilinir. Her evde bulunan bazı besin maddelerini tüketmek, bitki çayları mide ağrısına çözüm olabilir. Ancak buna rağmen ağrı geçmiyorsa mutlaka doktora başvurulmalıdır.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.