Obez Çocuk Obez Yetişkin Demek

17.10.2012
91
Obez Çocuk  Obez Yetişkin Demek

Obez Çocuk,Obez Yetişkin Demektir, Abdullah Bereket,obezite, obezite çocukluk, obezite yetişkin, beslenme Yapılan çalışmalar, yetişkinlerde obezite ile ilgili sağlık sorununun tedavisinde başarı şansının düşük olduğunu gösteriyor. Dolayısıyla obezitenin çocukluk döneminde önlenmesi sağlıklı bir yaşam sürmesinde ‘anahtar’ rol üstleniyor!

Prof. Dr. Abdullah Bereket
Çocuk Endokrinolojisi Uzmanı
Ülkemizde bölgelere göre değişmekle birlikte, çocukların yüzde 15-25’i obez. Üstelik çocukluk çağında obez olanların yüzde 60’ı yetişkinlik döneminde de obez oluyor.
Modern yaşam tarzı, özellikle hareket azlığı ve abur-cubur beslenme, çocukların günlük yaşamlarında aldıkları kaloriyi arttırırken, harcadıkları kalori miktarını ise azaltıyor. Bu nedenle obezite oranı gelişmiş ve gelişmekte olan toplumlarda giderek yükseliyor. Öyle ki ülkemizde çocuklarda fazla tartılı, (vücut kitle indeksi yüzde 85’in üzerinde olanlar) ile obezlerin (vücut kitle indeksi yüzde 95’in üzerinde olanlar) oranı son 30 yıl içinde 2 kat artmış durumda. Dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi, ülkemizde de bölgelere göre değişmekle birlikte çocukların yüzde 15-25’i fazla tartılı veya obez. Bu önemli bir halk sağlığı sorunu olarak nitelendiriliyor. Çünkü obezitenin neden olduğu hastalıklar çocukların hayatını ciddi boyutlarda tehdit ediyor. Gereken tedbirler alınmadığı takdirde önemli sağlık sorunlarına yol açabilen obezite neyse ki önlenebiliyor.
NE KADAR KALORİYE İHTİYACI VAR?
Basit bir tanımla ile obezite vücudun harcayamadığı, yani fazla gelen enerjiyi yağ dokusunda (kumbara gibi) biriktirmesi ve bunun sonucu olarak vücut tartısının artması olarak ifade ediliyor. Çocuğumuzun vücuduna ihtiyacından fazla aldığı her 7 bin kalori yaklaşık 1 kg yağ olarak depolanıyor. Bu hesapla eğer çocuğumuz günde ihtiyacından 100 kalori fazla alıyor ise vücut ağırlığına 70 gün sonra 1 kilo yağ ekleniyor. Çocuklarda günlük kalori ihtiyacı yaşa, cinse ve aktivite durumuna göre değişiyor. Örneğin 3 yaşındaki bir çocukta günlük alınması gereken toplam kalori ortalama 1200-1300 iken, büyümenin hızlandığı ergenlik dönemindeki erkek çocukta bu rakam 2500-2800 kaloriye kadar çıkabiliyor.
OBEZİTENİN TEMELLERİ ÇOCUKLUKTA ATILIYOR!
Yapılan araştırmalara göre; çocukluk çağında obez olanların yüzde 60’ı yetişkinlik döneminde de obez olarak kalıyor. Ergenlik çağında obez olanlarda bu oran yüzde 80’lere kadar çıkıyor. Bu rakamlar obezitenin temellerinin çocukluk çağında atıldığını göstermesi bakımından son derece çarpıcı. Ayrıca obezite ne kadar erken yaşta başlarsa derecesi de o kadar fazla oluyor. Yapılan çalışmalar erişkinlerde obezite tedavisinde başarı şansının düşük olduğunu gösteriyor. Bu nedenle obezitede tedaviden çok, bu sağlık sorununun çocuk döneminden itibaren önlenmesi büyük bir önem taşıyor. Obez çocukların çok büyük bir kısmında bu hastalık beslenme yoluyla vücuduna giren kalori ile harcadığı kalori arasındaki dengenin bozulması sonucu oluşuyor. “Basit obezite” olarak adlandırılan bu sorunda çocuk harcadığından fazla kalori alıyor. Obez çocukların ancak az bir kısmında buna yol açan hormonal veya genetik hastalıklar bulunuyor. Bu bilgiler de çocuklarda obezitenin aslında önlenebilir olduğunu net olarak ortaya koyuyor.
SAĞLIKLI VE DENGELİ BESLENMESİ İÇİN…
Obezite estetik sorunun yanı sıra, yüksek kan basıncı, kolesterol yüksekliği, kalp ve diyabet hastalığı, safra kesesi hastalıkları, inme, kanser gibi çok ciddi sağlık sorunlarını da beraberinde getiriyor. Çocuğunuzda obezite gelişimini önlemek içinse şu noktalara dikkat etmeniz gerekiyor:
Bebeklik döneminde
• Yaşamın ilk 6 ayında bebeğinizi sadece anne sütü ile besleyin.
• Bebeğiniz doyduktan sonra mamayı bitirmek için zorlamayın.
• Bebeğinizi doğal meyve ile hazırlanmış meyve püreleri ve yine doğal sebzeler ile hazırlanmış sebze çorbalarına alıştırın.
• Hazır kavanoz mamalarından ve hazır meyve sularından uzak tutun.
Çocukluk döneminde
• Kalorisi yüksek besinlerden kaçınmalı. Örneğin karton kutulardaki hazır meyve suları yerine meyve yemeli. Ayrıca cips, gofret, jöleli şekerlemeler vb yiyecekleri tüketmemeli.
• Fast-food tabir edilen yüksek yağ oranına sahip patates kızartması hamburger pizza gibi yiyeceklerden uzak durmalı.
• Şekerli ve gazlı içecekler yerine su, ayran ve süt içmeli.
• Posasız ve yağ oranı yüksek besinlerden kaçınmalı. Bunun yerine dengeli beslenmeli. Sebze yemekleri, baklagiller ve taze sebzelerden hazırlanmış salataları yeme alışkanlığı kazanmalı.
• Öğün atlayıp diğer öğünde aşırı miktarda yemek yeme gibi bir alışkanlık edinmemeli. Düzenli öğünler halinde, yani 3 ana öğün 2 ara öğün yemeli.
• Yemekleri yavaş ve iyice çiğneyerek yemeli.
• Cips vs gibi gelişigüzel atıştırmalardan uzak durmalı.
• Bol bol su içmeli. Çünkü, sıvı ihtiyacını karşılamanın en doğal yolu sudur ve su kalorisiz bir içecektir.
• Öğün atlamamalı.
• Ana öğünlerin arasında taze veya kuru meyve ya da yoğurt gibi sağlıklı ara öğünler yemeli.
DAHA FAZLA KALORİ HARCAMASI İÇİN
Enerji harcamada en etkili yol, hareketliliği arttırmak. Çocuk ne kadar çok hareket ederse, o kadar çok enerji harcar. Bunun için de;
• Asansör yerine merdiven kullanmalı,
• Yakın mesafelere yürüyerek gitmeli,
• Televizyon seyretmeyi günde 30 dakika, hafta sonları 2 saat ile sınırlandırmalı
• Bilgisayar ve bilgisayar oyunlarına günde 30-60 dakikadan daha fazla zaman ayırmamalı.
• Her fırsatta ve hafta sonları yürüyüş, basketbol, voleybol ve koşu gibi sporlar yapmalı.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.