Sağlıklı Bir Kilo İçin Yeterli Uyuyun

26.04.2013
36
Sağlıklı Bir Kilo İçin Yeterli Uyuyun

Bahar aylarının gelmesiyle hız kazanan kilo verme telaşında “az uyku” da önem kazanıyor.Kilo almanın en yaygın nedeni “çok yiyip daha az hareket etmek” olsa da yapılan çalışmalar yetersiz uyumanın birtakım sıkıntılar yaratarak kilo almanıza neden olduğunu ortaya koyuyor.

Çağatay Demir

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Yetersiz uyuyan kişilerde doyma sinyalini gönderen leptin hormonunun seviyesi düşüyor. Bu hormonun seviyesindeki düşüklük, vücudunuzun daha fazla kaloriye ihtiyacı olmadığı durumlarda bile beyne yemek yeme sinyali göndererek daha fazla yemek yemeye neden olur. Uykusuzluk gibi vücutta stres yaratan bazı durumlarda kortizol hormonu seviyesi yükselerek iştahınızın artması uykusuzluğun bir başka olumsuz etkisidir. Az uyumanız vücudunuzdaki hormonal dengeyi alt üst ederek sizi sürekli yemek yemeye iterken, obeziteye kapılarınızı ardına kadar açacağınızı unutmayın.
Tip 2 Diyabete Neden Olabilir

Yetersiz uyumanın vücudun insüline karşı daha dirençli hale gelmesini ve şeker metabolizmasının bozulmasına yol açıyor. Vücudunuzdaki insülin direncinin artması, vücudunuzu daha fazla insülin salgılamaya yöneltip, Tip-2 diyabet hastası olmanıza neden olduğu gibi, salgılanan yüksek miktardaki insülin size özellikle göbek bölgenize yağ olarak geri döner.

Kilonuz Uyumanızı Da Etkiler

Kilolu kişilerde, uyku apnesi görülme riski yüksektir. Uyku apnesi olan kişilerin uyku esnasında nefes alıp vermeyi bir gecede yüzlerce defa durdurabiliyor. Nefes alıp verme durduktan kısa bir süre sonra, bir havuzu bir başından bir başına suyun altından yüzerek geçmişçesine nefes nefese uyanırsınız. Defalarca olan bu durumda uyku süresini ve kalitesini olumsuz etkileyecektir. Bunun yanında kilolu kişilerde daha sık görülen artrit, diyabet ve kalp hastalıkları da kaliteli bir uyku uyumayı güçleştirecektir. Sağlıklı bir kilo için yeterli uyuyun, yeterli uyuyabilmek için kilo verin.

İyi Ve Kaliteli Bir Uyku İçin Öneriler

Hep aynı saatte yatağınıza gidip, aynı saatte kalkın. Bir gün çok geç saatte bile uyumuş olsanız, aynı saatte kalkmaya özen gösterin.
Yatağınızı sadece uyumak ve seks için kullanın. Yatağınızda televizyon izlemek ve kitap okumaktan kaçının.
Aç bir mide ile uyumaya çalışmayacağınız gibi yatmadan önceki öğününüzü light yoğurt, meyve gibi hafif yiyeceklerden olmasına özen gösterin.
Yatak odanızın sessiz olmasını sağlayın.
Uykunuzu kaçırabilecek kafeinli içeceklerden öğlen saat 3’den itibaren uzak durun.
Her zaman uyuduğunuz yerde uyuyun.
Midenizin üzerine yatmaktan vazgeçip, sırt üstü veya anne karnındaki gibi kıvrılma pozisyonuyla uyumaya çalışın.
Uyuyacağınız mekanda ışık bulundurmayın, odanın karanlık olmasını sağlayın.
Yatak ve yastığınızın ortopedik olmasına özen gösterin.

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.