Sağlıklı Bir Yıl Geçirmenin Formülü

Sağlıklı Bir Yıl Geçirmenin Formülü

Couple giving two young children piggyback rides smilingKuş sütünün eksik olmadığı birbirinden göz alıcı yılbaşı sofralarında, sevdiğiniz kişilerle eğlenceli bir geceyi sağlıkla geçirmek ister misiniz? Geceyi hazımsızlık, şişkinlik, mide ağrısı gibi şikayetler ve fazla kilolarla tamamlamak sizin elinizde. Aslında sadece yılbaşı gecesi değil tüm yılı sağlıklı geçirmeniz mümkün. Nasıl mı? İşte size bunun formülü…

Dyt. Şefika Aydın Selçuk

Beslenme ve Diyet Uz.

Yılbaşı sabahına güzel bir kahvaltıyla başlayın, akşam yemeğini belirli bir saatte bitirin, tatlı tüketiminde aşırıya kaçmayın, kızartma ve mezelerden uzak durun… Tüm bunlar size itici gelse de sağlıklı yılbaşının olmazsa olmazları. İşte size sağlıklı bir yılbaşı ve yılın nasıl geçireceğinizin detayları…

31 Aralık gününe güzel bir kahvaltı ile başlayın

Yılbaşı günü yoğun bir gün olacağı için öğün kaçırmamaya çalışın. Çünkü öğün atlamak açlığı tetikleyerek yeme isteğini artırır. Güzel ve hafif bir kahvaltı dinamik, enerji dolu ve mutlu bir başlangıç demektir. Sonrasında hafif bir öğle yemeği örneğin peynirli veya tonbalıklı ya da tavuklu, sossuz bir salata güzel bir alternatif olabilir.

Küçük lokmalarla yiyin

Yemek sonrasında kalbe binen yük arttığı için kalp krizi geçirme riski yaş gözetmeksizin oluşur. Akşam yemekleri mümkün olduğunca yavaş yavaş ve küçük lokmalarla iyi çiğneyerek tüketilmelidir. Yağlı ve ağır yemekler fazla miktarlarda tüketilirse sindirim sisteminde bozukluklara yol açarak mide bulantısı, ishal, mide krampları gibi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Yılbaşında ziyafetinde izlenecek adımlar:

  • Ana yemek yanına az miktarda pilav veya makarna, salata ile akşam öğününüzü tüketerek doğru bir başlangıç yapın.
  • Akşam yemeğinde meze, zeytinyağlı, kızartma, kavurma gibi yemekler olmamasına dikkat edin.
  • Yemek öncesi, sırası veya sonrasında bol su tüketin.
  • Yemekten en az 2 saat sonra 1 kase kuruyemiş veya patlamış mısır ilk ara öğün olarak tercih edilmelidir. Vakit geçirebileceğiniz ve lif içeriği zengin tok tutacak yiyeceklerdir.
  • İlerleyen vakitlerde 1-2 porsiyon meyve ile yeme işlemi bitirilmelidir.
  • Dışarıda yemek planlayanlar tüm çeşitleri aynı anda görebilir. Yapılması gereken öncelikle ana yemeği yemek sonrasında 2 saat aralıklarla az porsiyonlarda diğer çeşitlerden tüketmektir.
  • Yağlı ve tuzlu gıdalar; cips, kızartılmış kavrulmuş besinler, salam, sosis, sucuk gibi gıdalar doymuş yağ açısından da yüksek içeriğe sahip olduklarından tüketilmemelidir.
  • Alkolde aşırıya kaçmamalıdır.
  • Tatlı tüketilmek istenirse, sütlü tatlılar tercih edilmeli veya kuru, taze meyvelerle tüketilmelidir.
  • Yılbaşı ertesi günü orta tempoda en az 1 saat yürüyüş yapılmalıdır.

Sağlıklı Bir Yıl Geçirmenin Formülü

  • Taze sebze ve meyveleri sofradan eksik etmeyin. Yıl boyunca tüketilen taze sebze ve meyveler içerdikleri vitamin ve mineraller ile bağışıklık sistemimizi artırır, sizi zinde, konsantre olmuş bir şekilde güne hazırlar ve hastalıklara yakalanma riskini azaltır.
  • Kemik, diş sağlığı ve çocuklardaki büyüme ve gelişmenin devamı için süt ve süt ürünlerini mutlaka tüketin. Son çalışmalar kalsiyum içeren beslenmenin obezite tedavisinde de kilo verme hızını arttırdığını ortaya koydu.
  • Vücuttaki yapım, onarım dışında dokuların yapı taşı olan aminoasitleri içeren proteinden zengin et ve et ürünleri ana öğünlerde mutlaka bulunmalıdır. Tavuk, balık, kırmızı et, yumurta, kuru baklagiller en iyi kalite proteine sahip et ve et ürünleridir.
  • Yeterli su tüketimi vücuttaki sıvı dengesi için çok önemlidir. Günde en az 10 bardak su içerek günlük sıvı kaybı karşılanır. Böbrek fonksiyonlarının devamı için ve vücut ısısını dengede tutmak için yeterli sıvı almak gerekir. Bilimsel çalışmalar erkeklerin günde 3.7 litre kadınların ise 2.7 litre sıvı alması gerektiğini göstermektedir.
  • Liften zengin beslenme beslenmesinin en temel yapıtaşlarından birisidir. Kuru ve taze meyveler, kuru baklagiller, sebze ve çok tahıllı birçok besin kolonda fermantasyona uğramadıkları için bağırsak sağlığını koruyucu, midenin boşalmasını geciktirici ve acıkmayı geciktirici besinlerdir.
  • Haftada en az 3–4 kez yapılan fiziksel aktivite ile hem kilo kontrolü hem de iştah kontrolü sağlanır.
  • Kızartma türü besin tüketim sıklığı azaltılmalıdır. Bitkisel yağ olan margarin tüketimini de sınırlandırılmalıdır.
  • Çay ve kahve tüketimi ile alınan şeker kilo alımına ve anemiye sebep olabilmektedir. Kafeinden dolayı günde en fazla 2 kupa, çay tüketimi ise şekersiz ve açık olacak şekilde günde 5–6 bardağı geçmemelidir.
  • Kuru yemişler; içerdikleri E vitamini ve yağ asitleri ile yaşlanmayı geciktirir, bağışıklık sistemimizi güçlendirir ve birçok kanser riskini azaltır. Günlük 1 avuç fındık, badem veya cevizin bu olumlu yanları dışında barsak geçişine de olumlu etki eder.
  • Diyetisyen kontrolünde kilo verilmelidir. Obezitenin de kronik bir hastalık olarak bilindiği bu dönemde şişman veya şişmanlığa aday olmak birçok hastalığa erken yaşlarda bile davetiye çıkaracaktır.
YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.