Tahıllar Büyük Önem Taşıyor

21.09.2014
93
Tahıllar Büyük Önem Taşıyor

tahillar-buyuk-onem-tasiyorÇocukların zihinsel ve fiziksel gelişiminin yeterli düzeyde olması için, beslenmelerinde tahıl grubuna ağırlık vermek büyük önem taşıyor. Tahıl grubu besinler; buğday, arpa, çavdar, yulaf, pirinç ve bu tahıllar ile yapılan ekmek, pirinç, şehriye, makarnadan oluşuyor. Bu besin değeri yüksek gıdalar, çocukların bağışıklık sistemini güçlendirmenin yanı sıra, vücutlarında ihtiyaç duydukları enerjiyi sağlamasıyla da dikkat çekiyor.

Emel Yılmaz

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Tahıl Nedir, Neden Faydalıdır?

Tahılların işlenmemiş, rafine edilmemiş haline tam tahıl, işlenmiş haline ise rafine tahıl denir. Tam tahıllar; tahılın kepek, germ, endosperm gibi bütün özlerini içerir. Tam buğday unu, bulgur, yulaf ezmesi, kahverengi pirinç tam tahıl grubuna örnek olarak verilebilir. Rafine tahıllar ise, öğütülerek kepek ve diğer kısımlarından arındırılır. Tahılın raf ömrünü ve yumuşaklığını artırmak için yapılan bu işlemler, tahılın posasının özellikle de demir ve B grubu vitaminlerinin azalmasına neden olur.

Tahıllar, Tam Tahıllar ve Rafine Tahıllar Olmak Üzere İkiye Ayrılır

Tam Tahıllar                         Kahverengi pirinç Kepekli makarna Tam buğday Tam buğday ekmeği Yulaf ezmesi Müsli Tam arpa Tam çavdar Patlamış mısır Bulgur Tam buğday krakeriRafine Tahıllar Beyaz pirinç Makarna Buğday unu Beyaz ekmek Mısır gevreği Erişte Kuskus Şehriye Mısır ekmeği Yufka Kraker Bisküvi

 

Tam Tahıllar, Çocuklarda Dolaşım ve Sindirim Sisteminin Gelişmesine Yardımcıdır

Tiamin B1, riboflavin B2, niasin B3 ve folat içeren tam tahıllar; diyet lifi ve B grubu vitaminlerinden zengindir. B1 Vitamini veya Tiamin, diğer B grubu vitaminlerle birlikte vücudun özellikle de beynin, enerji üretiminde gerekli bir vitamindir. B1 vitamini kan hücrelerininoluşumu ve sağlıklı bir dolaşım sistemi için gerekli olan vitamin grubundandır. Ayrıca karbonhidratlardan enerji üretiminde, kalp ve sindirim sistemi kaslarının tonusunun korunmasındaönemli görevleri vardır. Bunun yanı sıra tam tahıllar demir, kemik gelişiminde ve kas faaliyetlerinde görevli magnezyum ve antioksidan selenyum gibi minerallerden de zengindir.

Tahıllar, B1 Vitamini Eksikliğinde Ortaya Çıkan Hastalıkları Önler

B1 vitamini yetersizliğiyorgunluk, depresyon, gözlerde güçsüzlük, zihin bulanıklığı ve fiziksel koordinasyonda bozukluğa sebep olur. Ayrıca iştah azalması, sindirim bozukluğu, kabızlık, yorgunluk, baş ağrısı, sinir ve dolaşım sistemi hastalıkları, kas krampları gibi sorunlara neden olabilir. O nedenle, çocukların beslenmesinde B1 Vitamini eksikliğini önleyen tahıllara ağırlık verilmesi büyük önem taşır.

Tam tahıllar ayrıca, diyabet hastalarında glukoz düzeyini dengeler ve posa bakımından zengin olmasından dolayı, kabızlık oluşumunu önler. Tam tahıllı besinler, daha fazla tokluk hissi vererek kilo kontrolünde yardımcı olur. Böylece çocuklarda obezite gelişimi engellenebilir.

Günde Ne Kadar Tahıl Tüketilmeli?

GrupYaş aralığıGünlük önerilenGünlük tüketilmesi gereken tam tahıl miktarı
Çocuk2-385 gram43 gram
4-8113- 142 gram57-71 gram
Genç kızlar9-13142 gram85 gram
14-18170 gram85 gram
Genç erkekler9-13170 gram85 gram
14-18198 gram100 gram

Tam Tahıl Tüketiminizi Artırmak İçin Neler Yapılabilir?

  • Çocukların beslenmesinde beyaz un yerine, tam tahıl unundan yapılmış yiyecekler tercih edilmelidir.
  • Çocuklar, esmer pirinç ve kepekli makarna tüketmelidir. Bu yiyeceklerin lezzetini artırarak, çocuklar için daha cazip hale getirmek için sebze ve baharatlar kullanılabilir.
  • Çocuklara yedirilecek sebze çorbalarına ve yemeklere bulgur, buğday, arpa gibi tam tahıllar eklenmelidir. Kek, kurabiye gibi tatlı atıştırmalıklar hazırlanacağı zaman da tam buğday veya yulaf unu kullanılmalıdır.
  • Köfte yaparken, malzemelerin içine tam buğday ekmeği konulmalıdır.
  • Fırında pişirilen tavuk, balık, pirzola gibi yemeklerde tam tahıl gevreğine yer verilmelidir.
  • Salata ve çorbalarda kızarmış ekmek yerine, tam tahıl unundan kraker tercih edilmelidir.
  • Tam tahıl içeren patlamış mısır, ara öğünlerde hazırlanabilir. Fakat fazla tuz ve yağ koymamaya dikkat edilmelidir.
  • Omega 3 yağ asidinden en zengin bitkisel besin keten tohumudur. Bu nedenle, keten tohumlu ekmeklerine de çocukların beslenmesinde yer verilmelidir.
  • Çocuklara atıştırmalık olarak, tam tahıl ürünlerinden oluşan seçenekler sunulmalıdır.
  • Ambalajlı besinlerin içeriğinde ne olduğuna bakma alışkanlığı kazanılmalıdır.
  • Ekmeğin içeriğindeki pekmez ya da kullanılan başka bir malzeme nedeniyle, esmer olmasına özen gösterilmelidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.