Yemek Sonrası Karın Şişkinliği Varsa

Yemek Sonrası Karın Şişkinliği Varsa

Yemek sonrası karın ağrısı, hazımsızlık, şişkinlik, mide yanması veya geğirme gibi şikayetler sindirim sistemi rahatsızlıklarından “dispepsi”nin habercisi olabilir. Yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen bu hastalık, birçok sebepten kaynaklanabilir.

Uzm. Dr. Yücel Batmacı

İç Hastalıkları Uzmanı

Araştırmalara göre dispepsinin toplumda görülme sıklığı yüzde 20’dır. Dispepsi karın ağrısı, rahatsızlık hissi, yemek sonrası dolgunluk, erken doyma, yanma hissi semptomlarından en az birinin varlığı olarak tanımlanır. Dispepsiyi altta yatan bir neden bulunmuyorsa fonksiyonel dispepsi olarak adlandırılır ve vakaların yaklaşık yüzde 80’i bu sınıfa girer. Diğer taraftan yaklaşık yüzde 20’sinde ise altta yatan organik bir neden vardır.

Dispepsinin organik nedenleri arasında; peptik ülser, helikobakter pylori gastriti, gastroözafageal reflü, safra ağrısı, gastroparezi, pankreatit, karbonhidrat emilim bozukluğu, bazı ilaçlar, iskemik bağırsak ya da şeker veya bağ dokusu hastalığı, tiroid ve paratiroid bozuklukları, bağırsak parazitleri, karın içi organların kanseri (başta pankreas ve karaciğer olmak üzere mide, kolon kanseri) yer almaktadır.

Ek Semptomlara Dikkat!

Toplumda bu kadar sık görülen semptomun altından kanser de çıkabilir düşüncesi için ek semptomlara dikkat etmek gerekir. İstenmeyen kilo kaybı, yutma güçlüğü, yutma sırasında ağrı hissetmek, açıklanamayan demir eksikliği anemisi, kalıcı kusma, ele gelen kitle veya lenf nodu şişliği, ailede karın içi organlar ve yemek borusu ile ilgili kanser öyküsü olması, kanlı ishal veya kusma, kahve telvesi şeklinde kusma görüldüğü takdirde hızlı bir şekilde uzman doktora görünmek gerekir.

Fonksiyonel Dispepsi Nedenleri Nelerdir?

Gaz

Şişkinlik genellikle bağırsaklardaki fazla gazdan kaynaklanır. Sindirim süreci sırasında yiyeceklerin parçalanması ve fermantasyonu sonucunda gaz oluşur. Bu gazlar bağırsaklardan atılır. Gazı azaltmak için temel olarak şunları yapılabilir: Hava yutmayı azaltmak için yemekler sırasında yavaş yiyin-konuşmayın, çok fazla gaz yapabilecek yiyecekleri sınırlayın (örneğin; baklagiller, lahana), lifli gıdalar yavaş yavaş diyete eklenmeli, probiyotik ve prebiyotik gıdalardan zengin beslenme, yemeklerle birlikte sıvı tüketmemek, laktoz, fruktoz ve gluten intoleransı varsa bu gıdalardan kaçının.

Tuz

Vücudun tuza ihtiyacı vardır, ancak çoğunlukla ihtiyaçtan fazlasını alınır. Bu da su tutulumuna neden olarak şişkinlik ve yüksek tansiyon gibi daha ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. Artan şişkinliğin tek sorumlusu tuz değildir, salamura gıda, işlenmiş etler, ambalajlı ve fast food gıda, bulyon, hazır çorba, paketli ekmek gizli sodyum kaynaklarından sadece birkaçıdır.

Çok Fazla Karbonhidrat

Karbonhidratlar vücuda hızlıca kullanabileceği yakıtı sağlar. Ancak çok fazla ve basit karbonhidrat almak su tutulumuna neden olabilir. Basit karbonhidratlar-beyaz ekmek, pirinç, makarna, şekerlemeler, hamur işleri ve alkolsüz şekerli içecekler gibi- kana neredeyse anında karışır. Kompleks karbonhidratların ise- tam tahıllar, meyveler ve sebzeler- sindirimi daha uzun sürdüğü için kana hemen karışmaz.

Asitli İçecek Tüketmek

Soda, kola ve maden suyu gibi içecekler sindirim sistemini gazla doldurabilir. Geğirmek rahatlamaya yardımcı olur ancak gaz bağırsaklara ulaştığında, dışarı atana kadar bağırsaklarda kalır. Bununla birlikte çoğu gazlı içecek şekerle doludur, bu da su tutulumu ve şişkin hissetmeye neden olabilir.

Çok Hızlı Yemek

Ne kadar hızlı yenirse, o kadar fazla hava yutulur. Asitli içeceklerde olduğu gibi, bu hava bağırsağa geçtiğinde şişkin hissine neden olur. Beynine tokluk sinyalinin gitmesi 20 dakika sürebilir, bu nedenle beyin mesajı almadan önce şişip ve rahatsız edecek kadar yiyebilirsiniz.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.