Beyaz Örtüde Dans: Kayak

Beyaz Örtüde Dans: Kayak

Beyaz Örtüde Dans: Kayak, kayak, kar, Necmi Kepçetutan Kayak Öğretmeni, Necmi Kepçetutanİnsanoğlunun  hiçbir mekanik aracın yardımı ve desteği olmadan, bembeyaz karların üstünde, doruklardan süzülerek hızla kayması, hatta akrobatik hareketler yapabilmesi kayak sporunun heyecanı, zevki ve tercih edilme sebebi.. Kayarken yaşanan özgürlük duygusu ve vücudun salgıladığı adrenalin ise bu sporu vazgeçilmez yapıyor…

Kayak Öğretmeni Necmi Kepçetutan
İnsanların bir dönem sadece ulaşım aracı olarak tasarlayıp yaptığı kayak, yaklaşık iki yüz yıllık gelişim sonucunda bugün dünyada çok farklı bir konuma geldi. Kayak artık hem değişik branşlarda milyonlarca insanın ilgi ve heyecanla izlediği bir yarışma, fiilen katıldığı bir spor dalı, hem de milyarlarca dolarlık ciro yapan bir endüstri… Dizginlenemeyen bir tutkuya dönüşebilen kayak; soğuk kış günlerinde farklı insanların aynı amaca yönelik yaşadığı sosyal birliktelik, dağ başında doğa ile mücadele; yardımlaşmayı, maceracı ruhu ortaya çıkaran bir spor. Ve bu spora başlayan insanlar, yaşları kaç olursa olsun ayakta kaldıkları sürece kaymaya devam ederler. Kayak sanıldığı gibi sadece gençlerin sporu değildir. Küçük yaşlarda başlamak koşulu da yoktur. Gelişen teknoloji ve eğitim imkanlarıyla kayağa başlama yaşı küçüldü. Ağaç yaşken eğilir mantığıyla 5–6 yaşlarında bu spora başlamak, hem gelişim hem de uzun yıllar yapabilmek adına önemli. Ama kayak, 60–70 yaşında bile insanların  öğrenebilecekleri bir spordur. İnsanların çoğunda “bu yaştan sonra ne yapacağız” ya da “ bir yerimizi kırıp ele güne rezil olmayalım” gibi sözler genelde bilgisizlikten, özgüven eksikliğinden, utanma ve korkudan kaynaklanır. Çocuklar kayağı oyun, eğlence olarak görür ve genelde hiç korkmazlar. Bu yüzden kolay öğrenirler. Buna karşın kayağa geç yaşlarda başlasa bile çok iyi bir gelişim gösterip iyi kayakçı olan insan sayısı da azımsanmayacak kadar çoktur. Klasik bir deyişle kayak 7’den 70’e, bayandan erkeğe herkesin çok rahatlıkla yapabileceği bir spordur.
Kayak aslında insan sağlığı için yenilenme anlamına da gelir. Yüksek rakımda sarf edilen efor kasların güçlenmesini sağlar. Dolaşım sistemi içinde alyuvar sayısının artmasını, vücudun oksijen kullanma kapasitesinin yükselmesini destekler. Eğlenme, rahatlama ve psikolojik olarak deşarj olmayı da beraberinde getirir… Tabii ki her sporda olduğu gibi kayakta da dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Bu spor yüksek rakımda ve zorlu koşullarda yapıldığı için sağlık açısından bir engel olup olmadığının iyi belirlenmesi gerekir. Örneğin yüksek tansiyon, kalp sorunu yaşayanların veya hamile bayanların doktor onayından sonra bu spora başlamaları tavsiye edilir. Bu tip rahatsızlıklar, kayağın hiç yapılamayacağı anlamına gelmez. Özellikle başlangıçta dikkat edilecek en önemli konu mutlaka bir uzman gözetiminde çalışmak ve en azından başlangıç aşamasında yeteri kadar ders almaktır. Çünkü bu aşamada yapılacak ters hareketler ileride düzeltilmesi zor temel yanlışları ve sakatlanma riskini beraberinde getirir. Bu da zaman ve para kaybının yanısıra kayaktan alınacak keyfi kısıtlar, ilerlemeye engel olur.
Bu sporu yapacak olanların seviyelerine ve fiziksel özelliklerine cevap verecek kalitede kayak ve ayakkabıları olmasında fayda vardır. Malzeme, kişinin öğrenme ve gelişme sürecinde önem taşıyan bir unsurdur. Bir dönem çok pahalı olan kayak malzemeleri artık daha geniş bir fiyat yelpazesinde alıcıların beğenisine sunulduğu için daha çok insan bu sporu yapma imkanı yakalıyor. Her türlü önleme, emniyetli tesisler ve pistlere rağmen kayak riskli bir spordur. Bu nedenle kayakçıların pistlerde belirlenen kurallara uyması, en başta kendi emniyetleri için gereklidir. Ne kadar iyi kayılırsa kayılsın, mutlaka çevre kontrolü yapılmalı, hızlı ve tehlikeli yakınlaşmalardan kaçınılmalı; herkes kendi kapasitesine uygun, bildiği pistlerden kaymalıdır. Kayak zevkli, keyif veren bir spor olduğu derecede yorucudur da. Bu yüzden vücudu aşırı zorlamaktan kaçınmak gerekir. Yorulma hissedildiğinde mola vermek ya da dinlenmeye çekilmek beklenmedik kazaların önüne geçebilir. Her an sakatlanma riski bulunan bu sporu yapanlarda asgari düzeyde ilkyardım bilgisinin olması da gerek müdahalede gerekse pist emniyetini sağlamada faydalıdır.
 

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.