Diyabet Kanseri Tetikliyor

Halk arasında şeker hastalığı olarak bilinen ve görülme sıklığı yüksek olan diyabet hastalarında kansere yakalanma riski, diyabet hastası olmayanlara oranla daha fazla…
Prof. Dr. Nilgün Güvener Demirağ
Endokrinoloji ve Metabolizma Uzmanı
Son yıllarda, diyabet hastalarında kanser görülme sıklığında artış olduğu bilinmektedir. Hem özellikle meme, kolon ve pankreas kanseri riski artıyor, hem de varolan kanserleri olumsuz etkileniyor. Bunun nedenleri konusunda çok çalışma var, bu hastalarda beraberinde eşlik eden kilo fazlalığı, obezite ve insülin direnci patogenezde bu tablonun ortaya çıkışında en önemli nedenlerden bir tanesi olarak görülüyor.
Bazı kanser türlerinde de, kan şekeri regülasyon bozukluğunun etkisi olduğu gösterilmiştir. Bu hastalar bize başka birçok ek hastalıklarla geliyorlar, bu hastalıklarla uğraşırken genetik hastalarda gözden kaçan şeylerden bir tanesi, rutin kanser taramalarında bazı atlamalar, gecikmeler olduğudur. Diyabetik hastalarda, ek komplikasyonların da varlığı nedeniyle, verilen tedavilerin daha komplikasyon yaratma riski var. Sorun yarattığını biliyoruz. Bir de son yıllarda bizim diyabete yönelik bizzat verdiğimiz tedavilerin, bu açıdan sorun yaratıp yaratmayacağına dair dünyada ciddi çalışmalar devam ediyor. Gelinen noktada söyleyebileceğim en önemli sorunun hiperinsülinemi olduğudur, buna insülin direnci neden olmaktadır, dolayısıyla insülin direncini azaltmaya yönelik bu hastalarda kilo kontrolü, sağlıklı beslenme ve egzersiz, hem diyabeti ve diyabete bağlı organ hasarlarının gelişimini önlemede hem de kanseri önlemede en etkin ve en ucuz yöntem olarak görünüyor.
Diyabetik hastalarda kanserle ilişkisi açısından da çalışmaların devam ediyor. Şu aşamada yapabileceğimiz şey, hastalarda mümkün olduğu kadar insülin direncine yönelik tedavileri ön plana getirip, bu hastalarda kanser tarama çalışmalarında biraz daha risksiz davranmamız, aldıkları tedavileri de gözden geçirmemiz gerekmektedir.








