Oruçla Atak Yapan Hastalıklar: Reflü, Gastrit ve Ülser

Oruçla Atak Yapan Hastalıklar: Reflü, Gastrit ve Ülser

Ramazan’da oruç halindeki midenin içi uzun süreli asit ortamında kalır. Mide duvarı sağlam ise bu sorun oluşturmaz ancak gastrit, ülser, reflü gibi mideye ait bir hastalık varsa ve bunlar tedavi edilmemiş veya kontrol altında alınmamışsa; açlık periyodunda hastalıkların bulguları artar. Hastalık şiddetlenir. Bunu önlemek için kişinin tükettiği yiyecek ve içeceklere, beslenme şekline çok dikkat etmesi gerekir.

Prof. Dr. Emin Ersoy

Genel Cerrahi Uzmanı

Türkiye Endoskopik ve Laparoskopik Cerrahi Derneği Bşk.

Açlık durumunda midenin içindeki PH’ı 2 olan asit; yemeklerle karşılaşıp nötr hala gelmesi olayı ortadan kalkar. Ramazan ayında oruç sürecinde sağlıklı bir mide için bu asitten etkilenmez. Dikkat edilmesi gereken noktalar sağlıklı ya da hastalıklı mide içinde; beslenme şeklidir. Amaç; midenin asidini artırmamak, var olan bir hastalığı tümüyle ortaya çıkarmamak olmalıdır. Tespit edilmiş bir hastalık varsa kontrolü için ilaçların düzenli alınması ve doktor önerilerine kişinin mutlaka uyması gerekir. Aksi takdirde mide delinmesi gibi Ramazan ayında çok sık rastlanan tablolar ortaya çıkabilir. Tedavisi çok daha uzun ve zahmetli hastalıklara dönüşebilir.

Uzak durulması gereken içecekler;

Kahve, sigara, çok koyu çay, gazlı ve asitli içecekler, asitli taze sıkılmış meyve suyu ile oruç açılmamalıdır. Midenizde bir şikâyet varsa hastalığın atak yapmaması için iftar ve sonrasında bu içecekleri mümkün olduğunca az tüketin.

 

Yapılması gereken:

Orucunuzu tavuk ya da yoğurt çorbası gibi az yağlı, baharatsız, hafif çorbayla açın. Acı ve yağlı çorba mideyi rahatsız eder. Sonrasında yemeğe 15-20 dakika ara verip tekrar devam edilmelidir. Çünkü mide 2 saatte boşalan bir organdır, birdenbire doldurmamak gerekir. Turşu ve ekşiden uzak durulmalıdır.

 

Reflü hastalarında; midedeki içerik yemek borusuna doğru kaçar. Kaçan içerikte asit, safra, pankreas enzimi vardır. Kaçmanın nedeni ise mide içini birdenbire doldurmaktır. İftarla birlikte mide çok miktarda yiyecek ile doldurulursa yukarıda yemek borusu kapağı bunu tutamaz. Ayrıca kan şekeri yükselip, düşer bir de yemek sonrası yatıp uzanıldığında reflü atağa geçer.

Reflü hastalarının iftarda azar azar yiyerek orucu açmaları gerekir.

 

Yemek sürecini mümkün olduğunca uzatmalı ve de yemekten hemen sonra yatar pozisyona geçmemelidir. Bu hastalar en az 2 saat oturup, sıvı açığınızı gidermelidir.

 

Doğru bilinen yanlış beslenme şekli

Sıvı içecek ile katı yiyecekleri bir arada tüketmemelidir. Türk toplumunda katı yerken yanında sıvı tüketilir bu doğru bilinen yanlış beslenme şeklidir. Besinlerin sindirimi açısından katı bir şey yenildiğinde midenin içindeki asit yiyeceği parçalamak için çaba harcarken sıvı alınırsa ait asit nötr hala gelir. Sindirim işlemi bozulur. Azar azar katı yenmelidir ki mide onu eritmeye çalışsın. Sindirimin başlangıcı ağızdır en önemli kısmı midedir. Mide beton mikseri gibi düşünüldüğünde bütün her şey asit ile karışır. Yiyecekler emilecek kıvama geldikten sonra bağırsaklara atılır. Bağırsaklardan yavaş yavaş emilir. Midedeki bu karışımın asit ile iyice yapılabilmesi için asidin nötr hale gelmemesi gerekir.

Bu nedenle hazımsızlık olur.

Su ve çorba sonrası ara verilip 20-30 dakika beklenmelidir. Bu sürede iki faydalı olay olacaktır. Öncelikle sıvı açığı giderilecek, mide hızla boşalacak ve nötr hale gelecektir. Katı için yer açılıp, tokluk hissi oluşur. Mide duvarı gerilip, beyne sinyal gidecek sonrasında az yenilecektir.

Katı yediyseniz 1-1,5 saat sıvı tüketmemelidir. Çünkü ancak bu sürede katı mideden çıkmaya başlar.

Eğer oruç çok su içilerek açılırsa mide birden boşalır, kan şekeri düşer. Bağırsağa geçtiğinde insülin salgılanır, soğuk soğuk terleme başlar.

Sahurda nasıl beslenmek gerekir?

Sahurdaki beslenme şekli de aynı olmalıdır. Bütün gün aç kalınacağı düşünülerek, çok yemek yanlıştır. Çünkü mide 2-2,5 saat sonra boşalacaktır. Tıka basa değil, tok tutan protein ağırlıklı yiyecekler yenmelidir.

Yumurta, yoğurt, peynir, süt, mercimek gibi protein içerikli yiyecekler insanı tok tutar. Karbonhidrat tok tutmaz sadece enerji verir. Anlık enerji verir, organizma anı harekette onları kullanır. Oysa protein tokluk uyandırır, hazmı zordur, uzun süre tokluk hissettirir. Şekerli şeylerden uzak durulmalıdır. Kan şekerini birden düşürür ve aç bırakır.

Ekmek ya da pide tercihinde ise az rafine edilmiş undan yapılmış olanlar tüketilmelidir.

Sütlü tatlılar iftardan iki saat sonra tercih edilmeli, ağır tatlı yenilecekse nefsi köreltmek için bir çatal yenmelidir. Meyve ise 1 tane yenebilir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.