Midenizin de Bayram Etmesi İçin..

Midenizin de Bayram Etmesi İçin..

Kurban Bayramı kavurma, ızgarada pişen etler, tatlılar ve hamur işleri ile donatılmış sofralarda sevdiklerimiz sohbet etmek anlamına da gelir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertliğin hem pişirme sırasında hem de sindirimde zorluk yarattığı unutulmazsa mideler de bayram eder.

Doç. Dr. Binnur Şimşek

Gastroenteroloji Uzmanı

Mide ve bağırsak hastalığı kişilerin kurban etlerini hemen tüketmemesi, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra, haşlama yöntemini tercih ederek pişirmesi önerilir. Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içeriği daha yüksek olduğundan kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyonu olan kişiler de Kurban Bayramı’nda, yağsız ya da az yağlı etleri tercih etmelidir. Bayram süresince kısıtlı miktarlarda et tüketmeli, aşırıya kaçmamalıdır.

Bayramı rahat geçirmenin püf noktaları:

1-Kurban eti yenmeden önce hafif  bir kahvaltı yapılmalıdır. Aç karna sindirimi zor olan etin tüketimi midede hazımsızlık ve ağrı şikayetlerine yol açabilir.

2-Günlük sıvı alımını 2.5-3 litre düzeyinde tutup fazla çay-kahve, gazlı içecekler tüketmekten kaçının.

En sağlıklı içecek sudur. Hazmı kolaylaştırır, tokluk hissini artırır. Kahve ve çay gibi yoğun kafein içeren içeceklerden mümkün olduğunca kaçınmalıdır. Açık çay ve düşük kafeinli kahve tüketmeli, hazır meşrubat, gazlı içecek ve soda içmek -sanıldığının aksine-  hazmı zorlaştıran tuz yükü ve gereksiz şeker kaynağı oluşturan içeceklerdir. Et ve et yemekleriyle en iyi uyum sağlayacak içecekler su ve ayrandır.

3-Reflüyü kolaylaştıran besinlerin tüketiminden kaçının.

Kızartmalar ve yağlı besinlerin tüketiminden uzak durulmalıdır. Hastalığı olmayan insanlarda bile reflü meydana getirebilir. Reflü hastalığı olanlar mutlaka doktorların önerdiği asit azaltıcı ilaçları kullanmaya devam etmeliler.

4-İkramlarda sunulan tatlılarının her ziyarette 1/4 veya 1/5’ini tüketin.

Baklava, revani, kadayıf, tulumba tatlısı gibi geleneksel şerbetli tatlılardır. Bir de buna et eklenince, ikram tabağı sindirimi son derece zor olan gıdalarla olur. Karbonhidrat ve yağ içeriği çok yüksek ve kuşkusuz lezzeti de vazgeçilmez olan bu besinlerin her misafirlikte bolca tüketilmesi sonucu hem ciddi kilo alımı hem de reflü ve hazımsızlık şikayetlerinin artmasıyla sonuçlanacaktır.

5-Ana öğünleri aksatmayın, tencere veya fırın yemeklerini tercih edin.

İkramlarda yenilen et ve tatlılar düzensiz beslenmeye veya öğün atlamaya sebep olmamalıdır. Günlük 3 ana öğününün aksatılmaması gerekir. Pişirme usulü de sebze ve etlerin kendi suyu ve az miktarda yağ kullanılarak yapılan tencere yemekleri veya fırın yemekleri şeklinde olmalıdır. Kızartma ve ızgaraları tercih edilmelidir.

6-Ziyaretlere yürüyerek gidin, ikramları yavaş ve ölçülü yiyin.

Ziyaretler uzun tutulmalı, ikramlar yavaş ve ölçülü yenmelidir. Alınan kalorilerin hiç olmazsa bir kısmını tüketmek için mümkünse yürüyerek gitmek tercih edilmelidir. Yürüme egzersizi aynı zamanda bağırsak sistemini de düzene sokup sindirimi kolaylaştırır.

7-Glisemik indeksi düşük gıdalar tüketin.

Glisemik indeks; karbonhidratların kan şekeri üzerinde yarattığı etkidir. Daha hızlı kana karışıp kan şekerini yükselten karbonhidratların glisemik indeksi yüksektir. Glisemik indeksi ne kadar düşük olursa, o kadar uzun sürede tüketilen besin kana karışıp kandaki şeker oranını çok daha seviyeli bir şekilde yükseltir. Sindirim sistemini de çok yormaz. Bu nedenle de glisemik indeksi düşük olan baklagiller, bulgur, şehriye, sebzeler, süt ve yoğurt gibi besinlere ana öğünlerimizde sıkça yer vermeliyiz.

8-Yemek sonrası erkenden yatmayın.

Akşam yemeğini takiben 2-2.5 saat içerisinde yatmamalı, gerekirse rahat bir koltukta biraz zaman geçirilmelidir. Aksi halde gece reflüleri de kaçınılmaz olacaktır.

9-Hazımsızlığı kalp hastalığı ile karıştırabileceğinizi unutmayın.

Hızlı yenilen ve ağır bir öğün sonrası besinlerin midede öğütülmesi zorlaşır ve mide boşalması da yavaşlar. Göğsün hemen arkasında dolgunluk ve baskı hissi, sıkışma ağrı veya spazm ile sonuçlanabilir ve kalp krizi ile sanılarak acil poliklinik başvurularına sebep olabilir. Oysaki hazımsızlıktan kaynaklanan yakınmalarınız biraz yürüyüşle sağlanacak hafif egzersizle gerileyecekken, kalp kaynaklı bir ağrı eforla artacaktır. Bu nedenle hemen panik olmayın.

10-Mide şikayetlerinizi önemseyin.

Tüm mide şikayetlerinizi önemseyin ve gerektiğinde mutlaka bir gastroenteroloji uzmanına başvurun.

 

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.