Bağışıklığınızı Bahardan Koruyun

Bağışıklığınızı Bahardan Koruyun

Bahar aylarında değişen vücut ritmi bağışıklık sisteminde dalgalanma ve zayıflamalara neden olur; alerjik hastalıklara yatkınlık ve viral enfeksiyonlara yakalanma riski artar. Ancak yaşam tarzınızda yapılacak ufak değişikliklerle bağışıklık sistemini baharın etkilerinden korumak mümkün. Şekeri hayatınızdan çıkarın, vitamin alın, bol su için, iyi uyuyun..

Dr. Ülkü Duraksoy

İç Hastalıkları Uzmanı

Baharın gelişiyle birlikte halsizlik, yorgunluk, uykusuzluk, dikkat eksikliği gibi sorunlar yaşayanlar dikkat. Günümüzde insanlar çok kötü besleniyor ve çok az hareket ediyor. Aşırı stres, düzensiz ve az uyku, kirli hava gibi modern dünyanın bize dayattığı tüm faktörler bağışıklık sistemimizi sürekli olarak zayıflatır. Tüm bu şartlarla sürekli mücadele eden bağışıklık sistemi, baharın gelişiyle birlikte bir de ısınan havalara, etrafa yayılan polenlere, yeni bir mevsime uyum sağlamaya çalışan vücut sisteminin yorulmasıyla iyice zayıf düşer. Vitamin eksikliği olanlar, tiroit, alerji ve astım hastaları baharın olumsuz etkileri açısından daha fazla risk altındadır. Baharda en çok halsizlik, yorgunluk, uykusuzluk, dikkat eksikliği, alerji ve bahar yorgunluğu şikâyetlerinin artar. Ancak yeterli ve sağlıklı beslenme, düzenli uyku ve egzersiz programı ile bu şikâyetlerin üstesinden gelmek mümkün. Tüm bunlara dikkat edildiği halde şikâyetleri devam edenlerin mutlaka bir hekime başvurarak genel bir kontrolden geçmesi gerekir.

Kaliteli Uyku ve Yeterli Sıvı Alımı Şart

Vücudun ihtiyacı olan düzenli ve kaliteli uykuyu sağlamak bağışıklık sistemi için çok önemlidir. 7-8 saat derin uyku şarttır. Sıvı alımı ve sağlıklı beslenmek önemlidir. Yeterli sıvı almak, sağlıklı bir beslenme programı oluşturmak, vücuttaki eksik vitaminleri takviye ile tamamlamak da çok önemli. Günde 8 bardak kaynamış su içmek, vücudun mineral dengesini sağlar ve bağışıklık sistemini korur. Ancak içtiği suyun kalsiyum magnezyum oranı çok dengeli olmalıdır. Suyun verdiği denge ile alerji, omurga fıtığı, böbrek taşı gibi rahatsızlıkları azalır, kemik yapısı güçlenir.

Şeker Tüketmeyin, Vitamin Alın

Bağışıklık sistemini korumak ve güçlendirmek için bir diğer önemli nokta da şeker tüketimini kaldırmaktır. Şeker bağışıklık sisteminin baş düşmanıdır. Örneğin; kanser hastalarında kanser hücrelerini tespit etmek için PET-CT çekilir ve tüm vücut taranır. Peki, bunun için ne kullanılır? Nükleer işaretli şeker! Kanser hücresi şekeri görür görmez hemen kapar ve nükleer işaret taşıyan şeker nedeni ile görünür hale gelir. Sadece bu bile kanser hücresinin şekerle beslendiğinin ana göstergesidir. Bağışıklık sistemini güçlü tutmak, bahardan ve tüm diğer etkilerden korumak için şeker ve beyaz unlu rafine gıdaları hemen kesmek gerekir.

Vitamin eksikliğini kapatmak, gerekliyse takviye almak bağışıklık için çok önemlidir. Özellikle çok güçlü bir antioksidan olan ve kanser hücrelerini bile parçalayabilen, yani bağışıklık sistemine çok ciddi bir destek sağlayan C vitamini etkilidir. Tahıl, çinko, selenyum, magnezyum açısından zengin besinler tüketin. Enginar, bakla, kereviz gibi sebzeler bu gruba girer. Çok güçlü Omega 3, vitamin E, resveratol içeren, baharda bağışıklık sisteminin hızlı yardımcıları niteliğindeki üzüm çekirdeği yağı ve çörekotu yağını tüketmek de bağışıklığı güçlendirir. Vitamin C, Omega 3, vitamin B kompleksleri de bu dönemde bağışıklığı destekler. Alerjik astım ve diğer alerjik hastalıklardan korunmak için de yeterli miktarda magnezyum ve probiotik tüketilmelidir. Kabız kalınmamalıdır. Mide barsak sistemimizin iyi çalışması sağlanmalıdır. Çinko, magnezyum Q10, süperoksit dismutaz, selenyum, iyot, böğürtlen, kızılcık ekstratleri gibi birtakım çok önemli antioksidan vitaminleri de bağışıklığa destek için kullanın.

Güneşe Çıkmaktan Korkmayın

Güneşin sağlayacağı D vitamini bağışıklık sistemi için şarttır. Güneşlenin, güneşlenmek deyip geçmeyin. 8 koruma faktörlü güneş kremi bile vitamin D sentezlenmesine engeldir. Bu nedenle koruyucu bir krem kullanmadan 15- 20 dakika direk güneşe çıplak tene maruz bırakmak zorundasınız. D vitamini vücut için hayati önem taşır. Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar göstermiştir ki, şeker hastalığı, alzheimer, tüm iltihaplı romatizmalar gibi oto-immün hastalıklar, kanser (hatta malign melanom gibi en kötü cilt kanserleri), ağır enfeksiyon hastalıkları, verem gibi kronik enfeksiyonlar D vitamini eksikliğinde tetiklenmektedir.

Hareket etmek güçlü bir bağışıklık için şarttır. En çok zevk alınan egzersizi keşfedip devamlı olarak uygulayın. Çünkü devamlılığı sağlamak zorundayız. Egzersizi de beslenme programıyla desteklemek gerekir. Tüm bunları ailece uygulamak işinizi kolaylaştırır.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.