Salatadaki Gizli Tehlikelere DİKKAT!

Salatadaki Gizli Tehlikelere DİKKAT!

Salataya lezzet katmak için vazgeçilmez olarak görülen soslar, içeriğindeki katkı madde ve koruyucularla sağlık açısından zararlı olabileceği gibi, yüksek kalorisiyle diyeti engeller. Hazır karışım salata soslarında nar ekşisinden sofra şekerine ve bala kadar kalorisi yüksek birçok malzeme bulunabilir.

Beslenme ve Diyet Uzmanı İpek Ertan

Yaz aylarında özellikle kilo vermek ya da formunu korumak isteyenlerin tek başına ana öğün olarak tüketmeyi tercih ettiği salata, tok tutucu özelliğiyle diyet dostu olarak öne çıkan, serinletici bir yaz lezzeti. Ancak dikkat!

Sosları abartmayın

Salatanın içeriği itibariyle besleyici ve tok tutucu olması gerekir. Örneğin; ana öğün olarak tüketilecekse içerisinde et, tavuk ya da peynir, kuru baklagil, ceviz, fındık gibi besinlerin olması lazım. Aksi halde sadece yeşil salata ana öğün yerine geçmez. Salataya eklenecek sirke, limon, taze / kuru kekik, zencefil, çörek otu gibi baharatlarla hem tokluğu artırıp hem de bağışıklık güçlenir. Zeytinyağında aşırıya kaçmamak üzere, lezzet artırıcı soslar da diyeti baltalayabilir. Salatadaki gizli tehlikelere karşı dikkatli olunması gerekir. Bu nedenle hazır karışımlı soslardan kaçının.

Zeytinyağında aşırıya kaçmayın

Salataya eklenecek zeytinyağında ölçüye dikkat etmeli, tabağın büyüklüğüne göre yağ eklenmelidir. Ölçü aşıldığında kalorisi yükselebilir. Öte yandan salatayı tamamen yağsız tüketmek ise salatanın tok tutucu özelliğinin azalmasına neden olur. Bu nedenle salatalara mutlaka 1-2 tatlı kaşığı yağ eklenmelidir.

Dışarıda bu ayrıntıya dikkat edin

Özellikle dışarıda salata tüketirken mutlaka sosu kendiniz ekleyin. Aksi halde sosların yanı sıra lezzeti daha da artırmak için sofra şekeri ilavesi de yapılabilir. Limon, sirke, hardal kontrollü şekilde kullanılabilir. Ayrıca mayonezli salatalar yerine yoğurtlu salataları tercih etmek salatayı hem sağlıklı hem de kalorisi daha düşük hale getirebilir.

Tek çeşit salata tercih etmeyin

Tek çeşit salata ana öğün olarak değil yardımcı yemek olarak tercih edilmelidir. Çünkü tek başına yeşil salatadan oluşacak öğün gün içerisinde acıkma ve de bağışıklığın güçlü olması için alınması gereken protein, kalsiyum, vitamin, minerallerden mahrum bırakır, bağışıklığın düşmesine neden olur. Ana öğün olarak tüketilecek salatanın içeriğinin et, tavuk ya da peynir, kuru baklagil, ceviz, fındık gibi besinlerden oluşmasına özen gösterilmelidir. Ancak salatada kullanılacak malzemeler fazla olduğunda kalorisi yükselir, aşırıya kaçılmamalıdır.

Salatada meyveyi abartmayın

Salatanın içine eklenecek meyveler lezzetle birlikte kaloriyi de artırır. Ana öğün olarak tüketilecek et, kuru baklagil ya da peynir gibi zengin içerikli salataya, bir porsiyona denk gelecek şekilde bir adet elma ya da dört adet orta büyüklükte kayısı eklenebilir.

Güvendiğiniz yerlerde salata tüketin

Yeterince temizliği yapılmamış yeşillikler barındırdıkları bakteri ve gözle görülemeyen mikroplar nedeniyle besin zehirlenmesinden ishale dek birçok sağlık sorununa yol açabilir. Temizliğinden emin olunmayan yerlerde salata tüketilmemelidir. Özellikle gebelerde toxoplazma alma riskinden dolayı dışarıda salata yenilmemelidir.

Mutlaka sirkeli suda bekletilmelidir

Salatanın yıkanmasından doğranmasına kadar dikkat edilmesi gereken birçok önemli nokta var. Salata malzemelerini özellikle de yeşillikleri akan suyun altında yıkamakla kesinlikle yetinmeyin, gözle görülemeyen mikroplardan arınması için ardından mutlaka sirkeli suda 5 dakika bekletin. 1 litre suya 1 yemek kaşığı sirke eklemek yeteli olacaktır.

Kesme tahtasına dikkat edin

Salata malzemelerini doğramak için kullanılan kesme tahtası, çapraz bulaş riskine neden olabilir. Sebze ve çiğ et için kullanılan kesme tahtası farklı olmalıdır.

Yeşil yapraklı sebzeleri yıkayıp saklarken dikkat!

Sebze ve meyveleri yıkayıp saklamak daha hızlı bozulmalara neden olur. Çünkü üzerlerinde kendi ürettikleri ve bozulmalarına engel olan tabaka yıkanınca ortadan kalkar. Büyükşehirlerde yaşayan özellikle de çalışan insanların pratik salata hazırlama tüyolarına ihtiyacı var. Sebze-meyveler yıkandıktan sonra iyice kurutularak, uygun hafif hava alan kaplarda 3-4 gün saklanabilir. Fakat yıkanmış sebzelerin çok iyi kurutulmuş olmasına çok dikkat edilmelidir.

Bağışıklığı güçlendiren, diyet dostu yaz salatası tarifi

Sumaklı Akdeniz Salatası

Bol Akdeniz yeşillikleri içine 3 yemek kaşığı haşlanmış buğday, üzerine ızgarada pişirilmiş tavukları koyun. Sos olarak da 1 yemek kaşığı dolusu sumak ile 1 silme çay kaşığı tuz ve 1 yemek kaşığı zeytinyağı ekleyin.

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.