Yeşil, Turuncu, Sarı Beslenin

Yeşil, Turuncu, Sarı Beslenin

Yeşil, turuncu, sarı besinler tüketerek güneşin zararlı etkilerinden korunmak mümkün. Özetle Akdeniz usulü beslenme, hücresel yaşlanmaya karşı iyi bir reçete olarak görülüyor. 

Hülya Günsoy

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Yeşil, turuncu, sarı gibi bazı besinlerin tüketimiyle güneşin zararlı etkilerine karşı korumaya yardımcı önlemler alınabilir.

Son 10 yıldır güneşin zararlı etkileri konusunda uzmanlar daha ciddi uyarılar yapıyor. Yazın saat 10.00-16.00 arasında güneşe çıkmamak, geniş kenarlı şapka takmak, güneş gözlüğü kullanmak, cilt tipine uygun koruma faktörü içeren kremler sürmek koruyucu önlemler arasında yer alıyor.

Beta karoten havuçta yüksek oranda bulunuyor. Havuç salatasını limon ve cevizle yemek, A vitamininin yanısıra antioksidan olarak kabul edilen E ve C vitaminlerinin de alınmasını sağlıyor. İtalyanlar salatalarında ceviz ve bademi sık kullanıyor. Bu nedenle Akdeniz usulü beslenme, hücresel yaşlanmaya karşı iyi bir reçete olarak görülüyor.

Havuç Yiyin Genç Kalın…

Son yıllarda ismini sıkça duyduğumuz ‘Beta Karoten’ maddesi, vücudumuzu güneşin zararlı etkilerine karşı korur. Beta karoten aslında A vitamininin farklı bir formu. Eğer tek başına alınırsa toksik etki yaparak karaciğerde birikiyor. Beta karoten hücrelerin onarılmasına yardımcı oluyor. Ancak tek başına etkili olamıyor. C ve E vitamini gibi antioksidanlarla alındığında hücreleri yaşlanmaya karşı koruyor. Beta karoten turuncu ve sarı, yeşil renkli meyvelerde, sebzelerle bulunuyor. Başta havuç olmak üzere, kayısı, kavun, brokoli, marul, ıspanakta bulunuyor. Çinko da antioksidan bir madde ve hücreleri yenilemeye yarıyor. Çinko da üzüm, yeşil ve mor meyvelerde bulunuyor. Beta karoten fazla alındığında, hassasiyeti azaltıyor, güneş ışınlarının zararını daha çabuk ortaya çıkarıyor. Kırışıklık ve lekeleri de artırır.

Beta Karoten Ne İşe Yarıyor?

  • Beta karoten yaşamı uzatıyor.
  • Kalp damarlarındaki kalınlaşma ve kireçlenmeyi azaltır.
  • Katarakt oluşumunu önlemeye yardımcı olur.
  • Kansere yakalanmayı geciktirir.
  • A vitamini ilaç olarak alınırsa karaciğerde biriktiğinden dolayı, hekime danışmadan alınmaması gerekir.
  • Karaciğerde depolanıp toksik etki oluşmaması için sigara ve alkol alanların kullanmaması önem taşır.
  • A vitamini sigara içenlerde akciğer kanseri oluşumunu artırır.

Beta Karoten Nasıl Alınmalı?

Bazı vitaminlerin ve antioksidanların vücuda faydalı olabilmesi için, örneğin havuç salatası yaparken limon sıkılarak yenilmesi C vitaminlerinin; ceviz ya da badem konulması da E vitamininin alınmasına yardımcı oluyor. C ve E vitaminlerinin hücre yenileyici etkisi var. Normalde beslenmeyi düzenlerken zenginleştirmeyi tavsiye edilir. Çorbaya yumurtayla meyane yapılırsa demiri artırır. Süt ve yoğurt eklerken kalsiyumu artar. Ispanak demirden zengin bir besin, yanında az şekerli limonata ve portakal suyu içildiğinde demirin vücuttaki emilimi de artar.

Dikkat! Çok Havuç Yemeyin

Her gün havuç yemek doğru değil. Özellikle de şeker ve insülin direnci sorunu olan kişilerin glisemik indeksi yüksek olduğundan dolayı, havucu çok fazla tüketmemesi gerekir. Çok havuç yemek ve havuç suyu içmek, avuç içlerinde turuncu renge neden olur. Havucun dışında domatesin de likopen içeriğinden dolayı bronzlaşmaya etkisi  var aynı şekilde biber de bronzlaşmayı sağlar. Bu nedenle kahvaltıda, salatalarda biber yemek gerekir.

Kuru kayısıda şeker oranı artar. Çünkü meyvenin suyu gider, geriye yüksek oranda şeker kalır. Taze meyvede şeker oranı daha düşük olduğundan meyvenin taze yenilmesinde fayda var. Gölgede kurutulan meyve daha sağlıklıdır. Güneşte kurutulunca meyvenin vitamini kaybolur. Turuncu kayısıda kükürt olduğundan, gün kurusu denilen kükürt olmadan kurutulan ya da ortadan ikiye ayrılıp kurutulan meyveler daha sağlıklıdır.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.