Başarı Sınav Sürecini Yönetmekte Saklı
YGS-LGS sınavları öncesinde uzmanlar dört milyonu aşkın öğrenci ve aileleriyle 12 milyonu aşkın kişi için şu önerilerde bulundu; “Sınavı yönetebilenler kazanacak. Öğrenci sınav başarısını kontrol edemez ancak sürecini kontrol edebilir. Performans anksiyetesi olanlar stres kaynağına doğru anlamlar yüklerse stresi yönetebilir. Kıyas kaygıyı artırdığı için öğrenci kendine hedef koymalı, onunla kıyaslanmalıdır. En büyük jüri olan ‘elalem ne der’ düşüncesinden de sıyrılmak gerekir”
—
Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi uzmanları 12 milyonu aşkın kişiyi ilgilendiren LGS-YGS öncesinde sınav başarısı, öğrenci-aile ilişkileri, ergenlerde artan psikiyatrik rahatsızlıklar, sınav kaygısı, ergen psikolojisi değişimlerini multidisipliner yaklaşımla değerlendirdi.
Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, başarıda beyin temelli öğrenmeye dikkat çekti. Tarhan, “YGS ve LGS’de sınavı yönetebilenler kazanacak. Öğrenci sınav başarısını kontrol edemez ama sürecini kontrol edebilir. Performans anksiyetesi olanlar stres kaynağına doğru anlamlar yüklerse stresi yönetebilir. Kıyas kaygıyı artırır. Öğrenci kendine hedef koyup, onunla kıyaslanabilir. En büyük jüri ‘elalem ne der’ düşüncesinden de sıyrılmak gerekir” dedi.
Başarı sağlığın önüne geçmemeli
Prof. Dr. Tarhan, sınav öncesi çocuklara performans artırıcı ilaç ya da takviye verilmesi konusuna da değinerek, şu uyarılarda bulundu; “Eğer bir anne-baba doktor tavsiyesi olmadan çocuğa performans artırıcı ilaç veriyorsa, o çocuk ileride hap kullanımına meyilli olur. Hap almadan ders çalışamaz. Bize getirilen çocuklar var, o ilaçlar artık tesir etmediği için başarılı olmak için metamfetamin gibi ilaçlar alıyorlar. En güzel performans artırıcı ilaç çay, kahve…”
Sınav stresinde bulantı, kusma gibi fiziksel belirtiler yaşanır
Çocukların bireysel özelliklerinin desteklenmesinin önemine işaret eden Dr. Melek Gözde Luş, “Sınav stresi ergenlerde kaygı bozuklukları, depresyon, panik atak hatta okul fobisinin ortaya çıkmasına neden olabilir. Bulantı, kusma gibi fiziksel belirtiler yaşanır. Sınav kaygısıyla başa çıkmak için ergen ve ailelerine çeşitli destek-tedavi yöntemleri önerilir.” dedi.
Çocuk Ergen Uzman Klinik Psikolog Elvin Akı Konuk da sınav döneminde empati, sınav stresinin yönetilmesine yönelik önerilerde bulunarak, “Bu dönemde kaygı çeşitli biçimlerde kendini gösterebilir. Kalp atışında hızlanma, terleme, titreme, nefes alıp vermekte güçlük, iştahsızlık, baş ağrısı, beslenme veya uyku düzensizliği gibi fiziksel belirtilerin yanı sıra gerginlik, sinirlilik, karamsarlık, endişe, huzursuzluk gibi duygusal belirtiler de görülebilir. Bu belirtileri hisseden çocuklar sıklıkla ders çalışmayı bırakma, sınavı yarıda bırakma veya sınava girmeme, ders çalışmayı erteleme, aşırı hareketlilik ya da tam tersi donakalma gibi hareketsizlik biçiminde davranışlar sergileyebilir. Sınav stresini yaşayan çocuklar bildiklerinin hepsini unuttuğunu düşünme, başarılı olmayacağını veya sınavı geçemezse her şeyin biteceğini düşünme, unutkanlık, dikkati toplamakta güçlük, rezil olacağı inancı gibi zihinsel belirtiler de ortaya koyabilir. Bu durum var olan akademik performansın kullanımını engellemeye sebep olur. Bu düşünceler nedeniyle sınavda okuduğu soruları anlayamaz, dikkatini o esnada soru ve çözümlere veremez, çok iyi bildiği sorularda bile ufak hatalar yapabilir veya yanıtları unutabilir. Bu durum çocuğun hem akademik performansını hem de kendine güvenini olumsuz biçimde etkiler” dedi.