Çocuklar Bol Kalsiyum Alın Yaşlılıkta Rahat Edin

17.10.2012
45
Çocuklar  Bol Kalsiyum Alın Yaşlılıkta Rahat Edin

Çocuklar Bol Kalsiyum Alın Ki Yaşlılıkta Rahat EdinSessiz ve sinsi hastalık; osteoporoz. Sadece yaşlıları değil, çocukları da tehdit eden bu hastalığın üstesinden gelmek hiç de zor değil.

Çocukluk döneminde alınacak kalsiyum bakımından zengin gıdalar; badem, ayçiçeği çekirdeği, yumurta, balık, nohut ve brokoli, süt, spor ve güneş ile desteklenirse, “Elveda osteoporoz merhaba sağlıklı yaşam” diyebiliriz…

Yüzyılın en önemli sağlık sorunlarından biri olan osteoporoz, sadece yaşlılık dönemini mi ilgilendiriyor? Çocukluk çağında ileride oluşabilecek hastalık riskine karşı ne gibi önlemler alınabilir, risk ne ölçüde azalır ?

Osteoporoz yani kemik erimesi, genellikle erişkin hastalığı gibi düşünülse de bu sinsi ve çok yavaş ilerleyen hastalığının kökleri aslında çocukluk çağına uzanıyor.

İlk 20 yaş çok önemli

Güçlü kemik yapısı ilk 20 yaş içinde oluşmakta ve vücuttaki kemik kitlesi maksimum hacmine 30’lu yaşlarda ulaşmaktadır. 30’lu yaşlardan sonra vücuttaki kemik dokusu yavaş yavaş azalmaktadır. Kemik dokusunun kayıp hızı kadınlarda ve erkeklerde başlangıçta aynıyken, kadınlarda menopoz döneminde östrojen hormonunun azalmasına bağlı olarak hızlanmaktadır. Dolayısıyla 50 yaş üzerindeki her üç kadından birinde görülen ve önemli bir sağlık sorunu olan kemik erimesi boyda kısalma, kemik ağrıları, kalça ve omurga kırıkları ile kendini göstermekte, yaşam kalitesini önemli oranda etkilemektedir. Güçlü kemik yapısının ilk 20 yılda oluştuğu göz önüne alındığında, bu dönemde kemik yapısını güçlendirmek için alınacak önlemler ile kemik erimesi riski azaltılabilmektedir.

Çocuklukta yapılması gerekenler

Çocukluk çağlarında, kalsiyumdan zengin gıdalarla beslenmeleri, bilinçli spor yapma alışkanlığı kazanmaları ve ergenlik çağlarında da bu alışkanlıklarının devamını sağlamaları için yönlendirilmeleri gerekir.

Ergenlik çağı, kemik sağlığı için özellikle önem kazanmaktadır. Vücut kemik kitlesinin yüzde 45’i bu dönemde oluşmaktadır. Yine bu dönemde hormonların etkisiyle artan iştah; fast food ürünlerine artan ilgi, öğün atlama veya kilo alma korkusu ile bilinçsizce yapılan rejimler, hızlı büyüme ile artan kalsiyum ihtiyacını karşılamamaktadır. Bunlara, alınan kalsiyumun hem emilimini hem de vücuttan atılımını hızlandıran kahve, kolalı içecekler, alkol, sigara da eklenince, durum daha da ciddiyet kazanmaktadır.

Günlük kalsiyum ihtiyacı ne kadar?

Kalsiyum ihtiyacı, yaşa göre değişir. Yaşamın ilk 6 ayında günlük ihtiyaç 400 miligram, 1 yaşa kadar 600 miligram, 1 yaşından sonra da ergenlik yaşına kadar 800 miligram ve ergenlik çağında da 1200-1500 miligramdır. Bir bardak süt ve süt ürününde yaklaşık 300 miligram kalsiyum olduğu düşünüldüğünde, günlük ihtiyaç alınan gıdalarla çok kolay karşılanır. Kilo alma endişesi olanlar için ise, yağsız veya az yağlı ürünlerle aynı şekilde günlük kalsiyum ihtiyacını karşılar. Bu sayede gereksiz yağ alımı da engellenmiş olur. Kalsiyum bakımından zengin gıdalar; badem, ayçiçeği çekirdeği, yumurta, balık, nohut ve brokolidir. Ergenlik çağında eğer kalsiyum miktarı gıdalarla karşılanmıyorsa ilave kalsiyum önerilebilir.

Egzersiz ve güneşin önemi

Beslenmenin yanında egzersiz ve güneş ışığı da kemik gelişiminde çok önemli rol oynamaktadır. Vücutta Vıt – D sentezi için güneş ışığına gereksinim vardır. Günde sadece 20 dakika güneşlenmek, bunu karşılamaktadır. Fazlası ise güneş ışığının cilde vereceği zararlar nedeniyle istenmemektedir. Bunun yanında aşırı zayıflık da, osteoporoz yönünden istenmeyen bir durumdur. Obez olmamak kaydıyla, vücut ağırlığı ile kemik kitlesinin doğru orantılı olması gerektiği bilinmelidir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.