Daha Sağlıklı Çocuklar İçin…

Daha Sağlıklı Çocuklar İçin…

daha-saglikli-cocuk-icinUluslararası kurumların araştırmaları meyve suyunun özellikle gençler ve çocuklar üzerindeki pozitif etkilerini bir kez daha gözler önüne seriyor.

Prof. Dr. Neriman İnanç

Erciyes Üniversitesi

Sağlık Bilimleri Fakültesi

Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı

Beş ana temel besin grubunun bir parçası olan meyvelerden elde edilen meyve suları, içerikleri ile yeterli ve dengeli beslenmenin bir parçası olarak özellikle çocukların ve gençlerin beslenmesinde önemli rol oynuyor.

Sağlıklı, olgun, taze veya soğukta muhafaza edilmiş bir veya birkaç çeşit meyveden mekanik işlemlerle elde edilen meyve suları, elde edildiği meyvenin doğal özelliklerini gösteren ürünlerdir. Preslenmeyle elde edilen meyve suları, diyet lifi haricinde, meyvede bulunan tüm öğeleri içerir. Ayrıca, meyve suyu günlük enerji gereksinmesine katkıda bulunur, mineral ve vitaminler bakımından son derece zengindir.


Meyve suları, gün içerisindeki aktiviteler ile terle kaybedilen sıvı ve mineral gereksinimlerini karşılar. Folik asit, A vitamini ön öğesi olan beta-karoten, E, C, vitaminleri ve güçlü antioksidan etkinlik gösteren bileşenleri içerirler. İçerdikleri bu besin öğeleri ile meyve sularının tüketimi, büyüme ve gelişme, hücre yenilenmesi, doku onarımı, deri ve göz sağlığı, diş ve diş eti sağlığı, kan yapımı ve hastalıklara karşı direncin oluşumunda etkilidir. Özellikle içerdikleri antioksidan vitaminler (C, A vitaminleri) ve flavanoidler ile immün sistem korunmakta ve bağışıklık artmaktadır. Bu sayede özellikle okul ortamında birçok mikroorganizmayla tanışan çocuklar meyve suyu tüketimi ile hastalıklara karşı daha dirençli hale gelebilmektedir.

Kırmızı meyve ve sebzenin birçok çeşidi kalp ve damar hastalıkları ile kanser riskini azaltıcı; idrar yollarının sağlıklı olmasını sağlayıcı ve hafızayı geliştirici özelliğe sahip. Karpuz ve pembe greyfurtta bulunan likopen güçlü antioksidan, prostat ve diğer kanser hastalıklarını engelleyici görev görüyor. Kiraz, elma, turp gibi meyve ve sebzelerde bulunan antosiyanin, damar sertleşmesini önlemede yardımcı oluyor. Kan basıncını düzenliyor ve iltihaplanmaları durduruyor. Çilek, böğürtlen ve nar gibi meyvelerde bulunan ellagic asit ise tütün dumanında, islenmiş ette, işlenmiş gıdalarda bulunan kanserojen maddeleri etkisizleştirerek kanseri engelliyor. Antioksidanlardan C vitamini ise bağışıklık sistemini güçlendirerek, demir emilimini artırıyor, kemik, deri, göz, kas, kan damarları ve diş eti dokusunu güçlendiriyor. Mineral ve vitamin deposu olan vişnelerin ise özellikle koyu renkli olanları daha çok vitamin içeriyor.


Dünya Kanser Araştırma Enstitüsü açıklamalarında; ‘Ya 5 Meyve ye Ya Suyunu İç’ kampanyasının, obezite, kanser, kronik hastalıklar gibi rahatsızlıkların önüne geçmek ve toplumu sağlıklı yaşama teşvik etmek bakımından en başarılı kampanyalardan biri olduğunu belirtiyor.

Yüzde 100 meyve suyu tüketimi ile kilo alımı arasında ilişki yok!

Yapılan bazı çalışmalarda meyve suyu tüketiminin içerdiği şeker oranıyla çocuk ve gençlerde kilo alımına ve obeziteye yol açtığı gösterilse de son yıllarda geniş çapta yapılmış çalışmalarda %100 meyve suyu tüketiminin fazla kilo alımına yol açmadığı gösterilmiştir. 2008 yılında Amerika’daki saygın dergilerden biri olan Arch Pediatr Adolesc Medicine dergisinde yayınlanan, 2 – 11 yaşları arasındaki 3618 çocukla gerçekleştirilen araştırmaya göre, yüzde 100 meyve suyu tüketimiyle obezite riski veya kilo alımı arasında bir ilişki yok.Çalışmada, tüketmeyenlerle karşılaştırıldığında, günde yaklaşık 2/3 su bardağı meyve suyu tüketen çocukların, süt, et ve meyve ve sebze tüketimlerinin değişmediği,  total yağ ve doymuş yağ asidi ve şeker alımlarının daha az olduğu, karbonhidrat, C vitamini, B6 vitamini, folik asit, potasyum, magnezyum ve demir tüketimlerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir.

7 – 18 yaş grubu çocuklar günde  200 – 300 ml (1 – 1,5 bardak) yüzde 100 meyve suyundan fazlasını  tüketmemeli …

Meyve suyu tüketimi konusunda otorite olan kurumlardan Amerikan Pediatri Akademisi Beslenme Komitesi’nin Pediatrics dergisinde 2001 yılında yayınlanan makalesinde, meyve suyu tüketimi fazla olan çocukların daha az tüketenlerden uzun ve daha az vücut kütlesine sahip olduğunun belirtildi. Beslenme komitesinin, yeterli ve dengeli beslenme içerisinde tüketilecek miktarları belirledi. 1 – 6 yaş grubu çocuklar tarafından günlük 100-150 ml., 7 – 18 yaş ise günlük 200 – 300ml. meyve suyu tüketiminin uygun olduğu, meyve sularına 6. aydan itibaren başlanabileceğini ve bebeklerin, çocukların ve adölesanların pastörize edilmemiş meyve sularını tüketmemeleri gerekir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.