Kurban Bayramı İçin 11 Öneri

Kurban Bayramı İçin 11 Öneri

Kurban Bayramı’nda tatil yapıp bayramı kutlarken sağlığımızı bozmamak ve bu dönemi hastanede geçirmemek için, günlük beslenmeyi çok iyi bir şekilde yönetmek gerekir.

Fatma Turanlı Vardarer

Beslenme ve Diyet Uzmanı

Bayram günleri adeta yemek yeme törenine dönüşür. Bu nedenle daha önce beslenmede dikkat edilen ne varsa bozabilir, bu da tatil boyunca alınan yüksek kaloriler nedeniyle vücuda fazla kilo olarak geri dönebilir.

Bayramı sağlıklı geçirmek için 11 öneri

  • Herhangi bir hastalığı veya uyması gereken beslenme kuralları olan kişiler aynı şekilde davranmaya devam etmelidir. Sağlıklı kişiler için bile kırmızı et tüketimi haftada 3-4 porsiyon olacak şekilde ayarlanmalıdır.
  • Günlük yenilen etin porsiyonu sağlıklı erkekler için 300 gram, kadınlar için 200 gram, çocuklar için 100-150 gram, büyüme çağındaki ergenler için de 250-300 gram olmalıdır.
  • Etler pişirilmeden önce yağları iyice ayrılmalı ve pişirilirken kalan yağları ile pişirilip ilave yağ konulmamalıdır.
  • Etin sebzeyle pişirilmesi, hem vitaminler açısından desteklenmesini hem de daha düşük kalorili olmasını sağlar.
  • Etler daha düşük kalorili olmaları için haşlanarak, fırında veya ızgara pişirilmeli, mangalda yapılacaksa alevden uzak kömürleşmeden pişirilmelidir.
  • Etlerle beraber bol salata tüketilmesi etteki demir emilimini artırır ve tokluğu sağlar.
  • Etle yemekleriyle az miktarda tam buğday ekmeği yenilmeli veya önden çorba içilerek yenecek yemek miktarı azaltılmalıdır.
  • Gidilecek misafirliklerde yenilecek yemek porsiyonlarının küçük tutulması, fazla pilav makarna tüketilmemesi gerekir. Özellikle yemekten sonra tatlı tüketilecekse yemekte hiç karbonhidrat almadan az miktarda tatlıya yer bırakılması kilo kontrolünde fayda sağlayacaktır.
  • Özellikle kalp ve tansiyon hastası olanlar et tüketimini minimum seviyede tutmalı (günde 100 gramın altında), genellikle eti sebze yemeği içinde tüketmeye gayret etmelidirler. Kızartmalardan, ağır et yemeklerinden uzak durmalıdır.
  • Günlük su tüketimi 1,5 litrenin altına düşmemeli, yeşil çay, zencefil çayı gibi sindirimi rahatlatıcı çaylar tercih edilmelidir.
  • Bayram süresince günlük 30-45 dakika yürüyüş yapmak hem şekerinizin düzenlenmesine, hem sindiriminizin rahatlamasına hem de kilo almamanıza yardımcı olacaktır.

Etler kolaylıkla bozulabilen yüksek riskli besinler olduğu için sağlıklı et tüketmenin 5 kuralı:

  1. Hijyenik kurallara uygun şekilde temiz bir ortamda kesim yapılması gerekir.
  2. Yeni kesilmiş etlerin hemen kullanılacaksa sertliğinin azalması için bir gün buzdolabında dinlendirildikten sonra pişirilmesi önem taşır.
  3. Etlerin tüketim amaçlarına uygun olarak saklanması sağlık açısından vazgeçilmez ve göz ardı edilmemesi gereken bir önceliktir. Bu etlerin tek kullanımlık şekilde paketlenerek saklanması lazım. Eğer uzun süre saklanacaksa eksi 18 derecede derin dondurucuda, daha kısa sürede tüketilecekse eksi iki derecede buzlukta hemen dondurularak saklanmasında yarar var.
  4. Dondurulmuş etlerin çözülmesi için buzluk veya dondurucudan buzdolabının iç kısımdaki rafına alınarak bekletilmesi, ondan sonra kullanılması gerekir. Sıcak ortamda bekletilerek çözülen etlerde mikroorganizma üreyebilir bu da sağlık açısından tehlike oluşturabilir.
  5. Çözülmüş etlerin çözdürüldükten sonra hemen kullanılması ve tekrar dondurulmaması önem taşır.

Kahvaltıya et yiyerek başlamayın

Kurban Bayramı hepimiz için uzun tatil yapabilme fırsatını yaratır. Bayram sabahı kurbanlıklar kesilip eve geldikten sonra hemen kavurmalar hazırlanıp kahvaltıya etle başlanır. Yeni kesilmiş etin çok sert ve sindirimi güç bir besin olmasının yanı sıra, kolesterol ve yağ içeriklerinin de yüksek olduğunu hatırlatır. Bu sebeple özellikle yaşlı kişiler, kalp, şeker, tansiyon ve böbrek hastası olanların, ürik asiti yüksek gut hastalarının bu etleri kahvaltıda yemeleriyle birlikte sorunlar yaşar. Bayramda tansiyon yüksekliği, sindirim zorluğu, baş ağrısı, şeker yükseliği ve kilo alma şikayetleri ile sık karşılaşılır.

YAZAR BİLGİSİ
Hergün güncellenen haberleri ve birbirinden özel yazarları ile takipçilerine çok özel bir dünyanın kapılarını aralayan SAGLİKVEYASAMDERGİSİ.com.tr, internette dergi standartlarında takipçilerine sağlıklı yaşamın renklerini sunuyor. Sağlıklı Yaşamın Pusulası’ olan www.saglikveyasamdergisi.com.tr sitesi Sağlık & Yaşam Dergisi’nin yazılı basındaki başarısının sanal ortamdaki en büyük destekçisidir.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.