Okula Hazırlık Listesi

Okula Hazırlık Listesi

Okula hazırlık için veliler telaş içinde. Önce çocukların bağışıklıklarını artırmak, uyku düzenini oturtmak, beslenmelerini düzenlemek yapılacaklar listesinin başında!

Uz. Dr. Nisa Pekcan Bölükbaşı

Çocuk Sağlığı-Hastalıkları Uzmanı

Okula hazırlık listesini uygulamaya geçirmeye hazır mısınız? Öğrencilerin önce bağışıklık sistemi kontrol edilmeli, uyku düzeni ayarlanmalı, beslenme alışkanlıkları gözden geçirilmeli.

Yaz tatilinde çocuğun uyku düzeni bozulduysa artık yatağa gitme-yatma saatini programlama zamanı geldi. Büyüme hormonu en fazla gece derin uykudayken salgılandığı için en geç akşam 21:00’de yatakta olmalıdır. Düzenin oturması zaman alacağından okullar başlamadan iki hafta öncesinden uyku rutini, her gün uyku saati bir miktar öne alarak oluşturulmalıdır.

Dijital çağda çocukları her ne kadar ekrandan uzak tutmak ebeveynleri zorlasa da ekran süresi 3-6 yaş arası çocuklar için 20-30 dakika, 6-9 yaş için bir saat, 9-12 yaş için 2-4 saat ile sınırlandırılması önemlidir. Bu süreyi azaltmak için de çocukla birlikte spor, müzik gibi bir aktivite ya da öncesinde birlikte kurslar ziyaret edilip; yetenek-kişiliğine uygun aktiviteye kayıt yaptırılabilir.

Sağlık kontrollerinin yapılması önemli…

Okul öncesi mutlaka yıllık göz, diş, çocuk doktoru muayenelerinin yapılması gerekir. Sınıf gibi kapalı ortamlarda Covid-19 başta olmak üzere enfeksiyon riskine karşı bağışıklık sistemini desteklenmelidir.

Pandemi ile birlikte vitamin-takviye kullanımı bilinçsizce arttığı için fazlasının zararlı olduğu bilinmelidir. Örneğin D vitamini vücutta biriktiğinde zehirlenme sebebi olabilir, bu nedenle doktor önerisi olmadan eczaneye gidip ilaç başlamayın. Okul öncesi tahlilleri yaptırıp, eksiklikleri tespit edip öncelikle beslenme gerekirse eksik vitamin-mineralleri ilaç takviyesi ile yerine koyma doktorla planlanmalıdır.

Bağışıklığı artırmak için ne yapalım?

D vitamini seviyesi eğer düşükse doktorun önerdiği dozda, (faydasını en üst seviyeye çıkarmak için K vitamin içerikli-D3K2) tercih edilebilir. Ülkemizde demir eksikliğine bağlı kansızlık büyük bir sorundur. Türkiye’de kişi başına düşen et miktarı yılda 32/kg iken, Amerika’da ise 100/kg (2019). Büyüme çağındaki bir çocukta demir eksikliği birçok sorunu beraberinde getirir; bağışıklık sisteminde düşüklük, konsantrasyon bozukluğu, iştahsızlık, hatta yapılan çalışmalarda demir eksikliğine bağlı anemisi olan çocukların IQ seviyelerinde düşüklük saptandığı yönünde.

Vücuttaki demir oranı nasıl artırılır?

Besinlerdeki demir emilimi hayvansal ürünlerde daha fazla olup (et, tavuk, balık, ciğer, yumurta. vb.) bitkisel (kuru fasulye, mercimek, ıspanak, bezelye) emilimi kaynaklılarda daha az olsa da demir deposuna katkısı vardır. Demir içeren ürünler tüketilirken emilimini artırmak için yanında C vitamini içeren -örneğin et yenirken yanında domates, limon, yeşil yapraklı sebzeler- besinler eklenebilir.

Çocuklarda kilo kontrolüne dikkat…

Yazın tüketilen dondurma, abur-cubur, dengesiz beslenme beraberinde sağlıksız kiloları getirir. Çocuklarda iştahsızlık eğer organik nedenli değilse (vitamin-mineral eksikliği vb.), beslenme hatası araştırılmalıdır. Örneğin 4 yaşında çocuğun günlük kalori gereksinimi 1400 kcal ise 2 adet paket dondurma yediğinde yaklaşık 500-600 kcal alır, bu da ihtiyacının yarısına denk gelir.

Yeterli-dengeli, gökkuşağı tipi beslenmesini sağlayın. Haftada en az 2 gün balık, diğer günler kırmızı et/ tavuk/hindi gibi beyaz et, en az 3 gün bakliyat, günde 2-3 porsiyon fermente süt ürünü (kefir, yoğurt, peynir vb.), her gün bir yumurta, avuç içi kadar çerez, 2-3 porsiyon farklı renklerde yeşil, mor, sarı, kırmızı vb. meyve-sebze tüketmesi, çocuğun yeterli-dengeli beslenip, bağışıklığının da doğal yollarla desteklenmesini sağlar.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.