İdeal Kiloda da Hasta Olmak

İdeal Kiloda da Hasta Olmak

Kötü beslenen birey, ideal kiloda olsa dahi çeşitli hastalıklara yakalanması kaçınılmazdır. Metabolizmanın sağlıklı işleyebilmesi için onu ayakta tutan besin gruplarının tümünün düzenli ve dengeli biçimde tüketilmesi gerekir. 

Canan Aksoy

Diyetisyen

İdeal kilo olmak sağlıklı beslenmek olarak algılanmamalıdır. Beslenme, yaşamı sürdürmede en zorunlu gereksinimlerin başında gelir.

Gözlerimizi dünyaya açtığımız andan başlayan beslenme sürecinde, ebeveynler ve yaşanılan çevre ile sosyal yaşantımız önemli rol oynuyor. Bu nedenle kimi gıdaları fazla tüketiyor, kimi gıdaları da ya gereğinden az ya da hiç tüketmeyebiliyoruz.

Metabolizmanın sağlıklı işleyebilmesi için tüm besin gruplarının düzenli ve dengeli biçimde tüketilmesi gerekir. Kişinin kilosunun azlığı ya da fazlalığı kötü beslenme alışkanlığının sadece en yaygın göstergesidir. Kötü beslenen bireyin, ideal kiloda olsa dahi, çeşitli hastalıklara yakalanması kaçınılmazdır. Temel olarak vücudun ihtiyaç duyduğu 50 çeşit besin öğesini, günlük olarak düzenli ve yeterli bir şekilde tükettiğiniz zaman sağlıklı ve dengeli besleniriz.

Sağlıklı beslenmek için altın öneriler
 Öğünlerinizde bütün besin gruplarına yer verin. Bunu sağlamak için tabağınızı 4’e bölün. Bir parçasını sebze veya salata, bir parçasını protein (Et- tavuk- balık-yumurta- peynir- kuru baklagiller) bir parçasını tahıl (Ekmek-çorba-pilav-makarna) ve bir parçasını da süt grubu olarak düşünün.
 Günde 5-7 porsiyon sebze-meyve–salata tüketin. Vitamin, mineral ve posa ihtiyacınızı karşılamaya yardımcı olacağı gibi uzun süre tok kalmanıza da yardımcı olacaktır.
 Süt ve süt ürünlerine her öğünde yer vermeye çalışın. Kalsiyum sadece büyüme çağında ihtiyaç duydugumuz bir mineral değildir. Kemik sağlığını ve tansiyonu dengelemek açısından da her yaşta ihtiyaç duydugumuz bir mineraldir.
 Katı yağ tüketiminden kaçının. Yemeklerinizi sıvı yağda pişirin. Yağın fazla olmamasına ve yanmamasına özen gösterin.

 Tuz tüketimine dikkat edin. Ülkemizde yapılan çalışmalar günlük tuz tüketimimizin neredeyse 30 grama çıktığını gösteriyor ki, günlük tuz ihtiyacı 5 gram civarındadır.
 Rafine edilmiş ürünler yerine posası içinde kalan ürünleri tercih edin. Beyaz ekmek yerine tam tane ekmekleri, pirinç yerine kabuklu pirinç veya bulguru tercih edin.
 Güneş ışığından faydalanın. D vitamininin en önemli kaynağı güneştir. Her gün en az 20-25 dakika uzun kemiklerinizin güneş görmesini sağlayın.
 Sağlıklı yemek pişirme yöntemlerini tercih edin. Kızartma yerine fırınlama veya sebzelerle pişirme gibi.
 Şeker ve şeker içeren ürünlerden mümkün olduğunca kaçının veya tüketimini azaltın.
 Alkol kullanmayın, kullanıyorsanız ılımlı alkol denilen miktarları aşmamaya çalışın. Haftada 2-3 kadeh ılımlı alkol olarak tanımlanır.
 Kuru baklagiller vücudumuzun süpürgesidir. Haftada 1-2 gün sofranızda mutlaka kuru baklagillere yer verin.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.