Menopoz Göbeğinden Kurtuluş Yolları

26.09.2023
1.079
Menopoz Göbeğinden Kurtuluş Yolları

Kadın hayatının çok önemli dönemi menopozda kilo almak kolaylaşır. Değişen hormon seviyeleri, tıbbi durumlar, ilaç kullanımı, fiziksel aktivite, iştah veya diyet gereksinimdeki değişiklikler menopoz sırasında özellikle göbek bölgesindeki yağlanma nedeni olabilir. Menopoz göbeğinden kurtuluş yollarını öğrenmek ister misiniz?

Uzm. Dyt ve Klinik Psikolog Merve Öz

Menopoz dönemine geçiş sürecinde kilo alımı özellikle göbek bölgesinde yağlanmanın artması tipik bir tablodur. Hormon seviyeleri, fiziksel aktivite, tıbbi durum, ilaç kullanımı, iştah veya diyet gereksinimlerindeki değişiklikler menopoz göbeği oluşumunda etkilidir.

Menopoz göbeğinden kurtulmak mümkün mü?

Menopoz sırası ve sonrasında göbek bölgesine kilo alımı abdominal obezite ile ilişkili olduğundan sağlık açısından da çeşitli riskleri bulunur.

Menopoz göbeği ile başa çıkmak için egzersiz, kişiye özel sağlıklı beslenme programı ve stres yönetimi önemlidir.

Yaşla birlikte kilo almak kolaylaşıyor

Besin alımında değişiklik olmasa bile yaş ile birlikte kilo alma kolaylaşır. Bunu engellemek için diyet ve fiziksel aktivite kilo vermeyi kolaylaştırır. Ortaya çıkan kalori açığı sayesinde karın dâhil olmak üzere tüm vücutta kilo kaybı sağlar.

Sağlıklı ve düzenli beslenin

Menopoz süreci ve sonrasında beslenme açısından özellikle dikkat edilmesi gerekir.

Yüksek kalorili besinlerden uzak durun: Sağlıklı beslenmek için öncelikle yağ oranı ve şeker oranı yüksek kalorili yiyecek-içeceklerden uzak durulmalıdır. Çok tuzlu-işlenmiş gıdalar da tüketilmemelidir.

Su tüketimini artırın: Su genel sağlığı korumak ve kilo kontrolünü sağlamak için vazgeçilmezlerin başında yer alır. Bu dönemde de yeterli su tüketildiğinden emin olunmalıdır. Kilo başına 30 ml olacak şekilde su tüketilmelidir. Yani, 60 kg bir kişi 60 x 30 ml olacak şekilde günde 1800 ml su içmeye özen göstermelidir. Kahve ve çay ödem yapacağından miktarı sınırlandırılmalıdır.

Kaliteli karbonhidratlara yönelin: Makarna, pilav, patates, pizza, hamburger gibi yoğun karbonhidratlı yiyecekler öğünlerden çıkarılmalıdır. Bunun yerine karbonhidrat ihtiyacı siyez, karabuğday, ekşi mayalı veya tam buğday ekmeği gibi kaliteli karbonhidratlardan sağlanmalıdır.

Lif oranı yüksek besinleri tercih edin: Tok tutması ve lif oranının yüksek olması nedeniyle öğünlere kuru baklagiller eklenmelidir. Bununla birlikte iki porsiyon meyve, üç porsiyonu sebze olmak üzere günde 5 porsiyon sebze-meyve tüketilmelidir. Ayrıca haftada en az 2 kez balık tüketmek sağlıklı beslenmek ve kilo kontrolünü sağlamaya yardımcı olur. Bağırsak sağlığı için kefir tüketmek de yararlı olacaktır.

Zeytinyağını da abartmayın: Özellikle sebze yemekleri ve salatalar için tercih edilecek yağ, zeytinyağı olmalıdır. Ancak sağlıklı olduğu düşüncesiyle de zeytinyağı abartılmamalıdır. Salatalar için kişi başı bir tatlı kaşığı yağ yeterlidir.

Yeşil çay tüketimini günde 3 fincanla sınırlayın: Sağlık açısından içilmesinde herhangi bir engel yoksa yeşil çay, yağ yakımını hızlandıracaktır. Fakat akşam saatleri içilen yeşil çay uyku kaçırabilir.

Egzersizle harcadığınız kaloriyi artırın

Fiziksel aktivitedeki artış sağlıklı beslenme programı ile desteklendiğinde kalori açığı ortaya çıkar, karın dâhil olmak üzere tüm vücutta kilo kaybı sağlanır. Egzersiz, her yaşta sağlığı desteklemektedir. Menopozda, göbek yağını kaybetmede egzersiz yardımcı olacaktır. Pilates gibi karın kaslarını güçlendiren egzersizler yapmak sıkılaştırmak ve görünümünü iyileştirmek için tercih edilebilir. Harcanan kaloriyi artırmak için yürüyüş, bisiklete binmek, dans etmek, tenis, kick boks ve benzeri fiziksel aktiviteleri de yapılabilir. Belirlenen hedeflere ulaşıp ulaşılamadığını kontrol ve motive olmak için adım sayar ya da akıllı saat kullanılabilir.

Stres kortizol hormonu salınımını artırır

Stres hormonu kortizol karın bölgesinde yağ birikimi riskini artırır. Örneğin stresli durumlarda yeme hızı artar ayrıca stres, duygusal açlığı da tetikler. Duygusal açlık olumlu duyguyu ortaya çıkarmak ya da olumsuzu bastırmak için ihtiyaç dışı yemek yeme olarak açıklanabilir.

*Stresi yönetmek için yapılması gerekenler:

İyi bir uyku stres yönetimini kolaylaştıracak en önemli unsurların başında gelir. Bunun yanında, rahatlatıcı müzik dinlemek, nefes egzersizleri yapmak stresiniz çok arttığında bulunduğunuz yerden uzaklaşmak iyi gelecektir.

Egzersiz kilo kontrolüne yardımcı olduğu gibi ruhu besleyerek stresini azaltmaya yardımcı olur.

Yüzme, yürüme, yoga veya meditasyon yapılabilir. Ayrıca stresi azaltmak için; sağlıklı beslenme, sigarayı bırakma, alkol-bağımlılık yapıcı maddelerden uzak durma, kafein alımı azaltmak gerekir.

Mükemmeliyetçilik tek başına stres kaynağı olabilir. Öncelikle gerçekçi hedefler belirlenmeli ve “hayır” demek öğrenilmelidir.

Zaman planlaması yapılmalı ve her gün kendinize zaman ayrılmalıdır.

Evcil hayvan bakımı stresi azaltmaya fayda sağlar mümkünse evcil hayvan sahiplenilmelidir.

Stres yönetiminde gerektiğinde uzmanlarından destek alınabilir.

Profesyonel ile çalışmak; hayatı sizi strese soktuğunun farkında şeyleri belirleme, başa çıkmanın sağlıklı ve etkili yolları bulma yardımcı olabilir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.