Menopozda Nitelikli Kemik Reçetesi

Menopozda Nitelikli Kemik Reçetesi

Menopozal dönemde kemik sağlığı öncelikli dikkat isteyen konulardan biridir. Kadın için bu sürecin son değil yeni bir başlangıç olması için osteoporozun oluşmasını engellemek önemlidir. Bunun için de hayata geçirilmesi gereken koşulları bilmek, uygulamak sağlıklı-mutlu menopoz için şarttır.

Op. Dr. Sibel Malkoç

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı

Kadın yaşam süresi uzaması ile birlikte menopozal dönemle 60 yaşından sonra ortalama 21 yıl yaşayacağı öngörülüyor. Bu süreçte sağlıklı yaşam parametrelerini sağlamak, üretken olarak hayata devam etmek için uygun sağlık kontrolleri, nitelikli sağlık bakımı alması çok önemlidir.

Menopozda hormon tedavisinde amaç kırıkların oluşmasını engellemektir. Osteoporoz sürecinde kaybedilen kemiği tamamen geri getirmek aslında mümkün değildir. Ancak kemik erimesi bazı tedaviler ile büyük oranda durdurulabilir. Bunun sonucunda ileri derecede osteoporoz olguları hariç, kırık oluşma riski de önemli derecede azalmış olur.

Yaşam tarzı değişikliği şart

İlaç tedavisi dışında osteoporozun önlenmesi ya da ilerlemesinin durdurulması için yaşam tarzında da mutlaka bazı değişiklikler yapılmalıdır. Bu arada sigara içmenin kemik kaybını hatta menopoza girişi de hızlandırdığına dair bulgular vardır. Hormonal tedavi ile kemik kırıkları yaklaşık yüzde 50 oranında azaltılabilir. Tedaviye kalsiyum eklendiğinde sırt-bel kemiği kırıklarında yüzde 80 oranında azalma saptanmıştır. Ayrıca 70 yaşın üzerindeki kadın ve güneşin az olduğu bölgelerde yaşayanlarda tedaviye mutlaka D vitamini eklenmesi gerekir.

Egzersiz pozitif etki sağlar

Menopoza yaklaşan kadın, çocukların büyümesi ve evden ayrılması, ebeveynlerin yaşlanması, kariyer yükselmesi, toplumsal sorumlulukların değişmesi gibi eş zamanlı dönüşümlerle karşı karşıya kalır. İşte tam da bu yüzden stres azaltıcı aktiviteler menopoz döneminin başında olan kadın için çok olumlu etkiler ortaya çıkaracaktır. Meditasyon, yoga, kişisel hobiler ve bunların geliştirilmesi, düzenli egzersiz, kan basıncında regülasyona, duygu durumunda düzelme, kişisel tatminde artışa yol açar. Bu dönemde eğitim, seyahat, kişisel gelişim aracılığı ile yetenekleri, ilgi alanlarını keşfetmek mutlaka pozitif enerji sağlayacaktır.

Egzersizin menopoza sağladığı 6 fayda

  • Egzersiz menopoz döneminde östrojen kaybının yan etkilerinin azaltılması için en değerli araçtır. Tutarlı fizik aktivite iyi olma hissini, libidoyu, mental-fiziksel performansı artırır. Egzersiz endorfin salınımını artırarak pozitif hissetmeyi sağlar.
  • Düzenli egzersiz kemikleri güçlendirir, kan basıncı-kolesterolü düşürür, kanser riskini azaltır.
  • Yapılan çalışmalar menopoz döneminde yapılan fiziksel egzersizin sıcak basmaları, gece terlemelerinde önemli düzeyde azalma sağladığını gösteriyor.
  • Düzenli egzersiz yapan kadınlar daha az menopoz semptomları gösteriyor.
  • Menopoz döneminde ideal vücut ağırlığının idamesi koroner arter hastalığı riskini azaltarak kan basıncını düşürüyor, inme riskini azaltıyor.
  • Menopoz döneminde obezite, kolon, rektum, endometrium, æmeme kanseri riskini artırır. İşte bu nedenlerle menopozdaki kadınlar, ideal vücut kilolarında kalabilmek için düzenli egzersiz yapmalıdır.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.