Sınav STRESİ artık TEHDİT Değilsin!

Sınav STRESİ artık TEHDİT Değilsin!

Öncelikle ve özellikle belirtmek istediğim nokta: Başarısız öğrenci yoktur, dengede ve esnek olması gereken ebeveynler vardır. Sevgili anne ve babalar, çocuklarınıza NEYİ, NASIL söylediğiniz onların hayatında çok büyük bir önem taşıdığının ne kadar farkındasınız?

Beyza Erdem Balcı

Profesyonel-Bütünsel Koç

Ağzınızdan çıkan her ifadenin bir TELKİN olabileceğini ve direkt olarak bilinçaltında bir kayıt oluşturduğunu bilseydiniz,  birçok kereler farkında olmadan söylediğiniz şu cümleleri çocuğunuza söyler miydiniz?

  • sınava çok az bir süre kaldı ama senin buna hazır olduğunu düşünmüyorum
  • yeterince çalışmıyorsun
  • sınavı kazanabilecek misin merak ediyorum
  • Arkadaşların kazanır da sen kazanamazsan
  • O kadar ders aldırıyoruz sana ya eğer kazanamazsan çevreye (aile,eş dost akraba) ne deriz?

Bu ve bunun gibi söylemlere maruz kalan öğrenciler olumsuz etkilenir. Belirli bir yaştaki çocuklar için ebeveynden gelen iletiler bilinç süzgecine çok takılmaz ve anne-babayı bir otorite olarak gördüğü için de bilinçaltına direkt ulaşır. Bu durum da öğrencinin ruh halini olumsuz bir şekilde etkileyerek sınav stresinin artmasına sebep olur.

Stres=Kaygı

Sınav stresi kaygılar sonucu oluşur. Kaygı ise nedeni belli olmayan korkulardır.  Ebeveynlerin yanlış yaklaşımları, beklentilerin yüksek olması, olumsuz düşünceler ve söylemler, daha önce yaşanmış bir başarısızlık kaygıya neden olur.

Çocuklarınızın sınav kaygısını minimuma indirebilirsiniz: 

  • Akide Şekeri! Evet ağzınızda bir akide şekeri varmış gibi bir söz söylemeden önce durun ve düşünün. Akide şekerini ağızınızda döndürme hızı kadar. Çocuğunuza ne kadar çalışması gerektiği ile ilgili düşüncelerinizi söylemenin zamanı değil. Çocuğunuzun sınav öncesinde sizden direktif ya da nasihat almaya değil, rahatlamaya ihtiyacı olduğunu kendinize hatırlatın. Baskıdan kaçının. Sınav sonucuna alacağı tepkiden korkan çocuğun kaygı seviyesi artacağından, dikkatsiz olma ve hatalar yapma olasılığı yükselir.
  • Konfor alanı! Çocuklarınızın verimli ve etkin bir şekilde çalışabilmeleri için gerekli çalışma ortamını sağlamalısınız. Sınav süreci içinde, yaşam biçimlerinizi öğrencinin durumuna göre ayarlamanız önemlidir.
  • İknanın psikolojisi! Çocuğunuzu yapabileceğine inandırmanız, ikna etmeniz, onu korkutarak motive etme, ceza-ödül mekanizmasının içine dahil etme veya gözdağı vermenizden çok daha güçlü ve etkili bir mekanizmadır.
  • Yük! Bindirmeyin, sizin olamadığınız o mesleği, kendi beklentilerinizin yükünü çocuklarınızın omuzlarına yüklemeyin. Çocuğunuzun potansiyeli ve performansının üzerinde bir beklenti içine girmeyin. Belki çok başarılı ve ünlü bir sanatçı olma potansiyeli varken sadece siz istiyorsunuz diye doktor olması için yönlendirmeyin, zorlamayın.
  • Post İt! Sınavın bir araç olduğunu unutmayın! Çocuğunuzla olan sağlıklı iletişiminiz, birbirinize olan bağlılığınız ve karşılıklı güven ortamınızın oluşması birincil amacınız olmalı.

Sınav öncesi bedensel ve zihinsel egzersizleri uygulamak da kaygıyı azaltmaktadır.

Çocuğunuzla birlikte açık havada yapacağınız fiziksel egzersizler kasları gevşeterek stresin azalmasına destek olur.

Bununla birlikte akşamları yatmadan önce yapılacak nefes egzersizleri, pozitif imajinasyonlar ve telkinler kaygıyı önce zihinde yenmenin en birincil yöntemidir.

Sözün özü olarak unutmamız gereken tek gerçek. Her çocuğun beceri, yetkinlik ve ilgi alanları birbirinden farklıdır. Bu bakış açısıyla birlikte sınava girecek çocuğunuzu önce iyi tanımanızı öneririm.

Tilki iyi koku alır. Kartallar yüksek uçar.

Kartalları iyi koku alamadığı için tilkiyi ise uçamadığı için suçlamak mümkün mü?

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.